2016-01-28, 19:01
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
En tysk psykolog avbrt Angela Merkel mitt i ett tal och visade sitt missnje med invandringspolitiken. Tydligen s ska hans universitet frskt sparkat honom frn hans tjnst och kanske har de gjort s redan.

Enligt mig sjlv s ska man kunna i princip ha vilka sikter som helst utan att bli sparkad frn sin tjnst annars r ju yttrandefriheten en ren bluff. Den som frsker sanktionera ngon pga politiska sikter borde straffas vldigt grovt eftersom att man bryter mot en av grundpelarna fr ett fritt samhlle.

https://www.youtube.com/watch?v=R8fmg86zsTY

Vad tycker ni om yttrandefriheten i Sverige? Rcker den till 100%?
Citera
2016-01-28, 19:13
Medlem
Yttrandefriheten r det inga fel p problemet var att arrogansen hjlpte till gra inavlade medelmttor i ledningarna p fretag/institutioner till brukspatroner med gandertt ver de anstllda och dessa var tvungna hota med munkavel och avsked fr de som lkte eller p annat stt rapporterade ledningarnas inkompetens och totala oduglighet(flera var nog buksvgrar eller tminstone samma andas barn som arrogansarna)

Yttrandefriheten r egentligen bara vrd ngot om ngon bryr sig ver vad som yttras och hr i vst str det klart att INGEN bryr sig ver vad som yttras och drmed behvs varken munkavel eller bokbl i vst.

Online = Inline
Citera
2016-01-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-

Finns inga procent att tala om i den hr frgan. Om jag sger "muslimer r ckliga" p gatan och fr bter s har vi inte yttrandefrihet, utan rtten att "sga rtt mycket men g inte ver grnsen". Yttrandefrihet r ovillkorlig.
Citera
2016-01-28, 19:38
Medlem
Julian Assange har bevisat att yttrande frihet r bara p papper (i Sverige )
Citera
2016-01-28, 20:39
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
P gatan kan man sklart sga vad fan man vill men det r en annan sak ifall ens chef vidtar tgrder pga icke politiskt korrekta uttalanden.
Citera
2016-01-28, 20:41
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
En tysk psykolog avbrt Angela Merkel mitt i ett tal och visade sitt missnje med invandringspolitiken. Tydligen s ska hans universitet frskt sparkat honom frn hans tjnst och kanske har de gjort s redan.

Enligt mig sjlv s ska man kunna i princip ha vilka sikter som helst utan att bli sparkad frn sin tjnst annars r ju yttrandefriheten en ren bluff. Den som frsker sanktionera ngon pga politiska sikter borde straffas vldigt grovt eftersom att man bryter mot en av grundpelarna fr ett fritt samhlle.

Nog fan ville de sparka honom fr hans beteende snarare n hans sikter.

Trots det hade den ldre generationen i sin ungdom en siktsfirhet och yttrandefrihet som vi idag inte r i nrheten av, n mindre kan frestlla oss. Det r sorglit nog.
Citera
2016-01-28, 21:54
Moderator
Tinuviels avatar
Politik - Inrikes --> Censur och yttrandefrihet
/Moderator
Citera
2019-04-11, 21:28
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Min definition p yttrandefrihet r nr man fr sga/skriva precis allt slnge inte det man sger medfr att man rjer ngot som man lovat hlla hemligt eller utgr olaga hot, eller sttet/kontexten i vilken man utfr yttrandet i sig medfr ett problem (man kan t.ex. inte st och blockera en motorvg med en megafon enbart genom att hnvisa till att man har ngot att sga).

Har inte studerat det aktuella fallet, men givetvis borde man inte f sparken fr att man yttrat sin sikt betrffande migrationspolitiken. Alla i en demokrati har ju en rtt till en sikt! Dremot kan det vara sakligt att f sparken som exempelvis frisr ifall man skriver en insndare under sitt egna namn dr man deklarerar att mnniskor som inte r helrakade r s jvla ckliga (sklet r d att frisrsalongen riskerar tappa kunder).
Citera
2019-04-12, 10:21
Medlem
Hovslttsmannens avatar
Tog ett tag innan jag frstod att TS frvntade sig att jag skule sympatisera med professorn som avbrt ngon annans tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in