2016-02-05, 00:15
Medlem
Verkistos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tydligen blev det för mycket för överklassen, som har protesterat mot sina framtida grannar. Nu ska kommunen titta på andra platser där man kan inhysa flyktingar.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2980561-efter-proteststorm-tittar-pa-ny-plats-at-flyktingboende

Än en gång slipper överklassen bo i mångkultur, som de dessutom röstar för.

Vad var det jag sa. Det blir inga flyktingförläggningar i de välbärgade områdena strax utanför stan.

Jag trodde de välbärgade skulle använda en något mer förfinad strategi, som att det hittats någon extremt ovanlig skalbagge i området, varför området nu måste fridlysas, - eller att marken visat sig vara vattensjuk. Men nu kör de alltså med att de tycker det är obehagligt med flyktingar så nära inpå. Ja, det är ärligt i alla fall - det kan vi ge de välbärgade som en lite eloge

Nu är det i och för sig många som tycker det är obehagligt med flyktingar från länder som är kvar i medeltiden som grannar - men eftersom vi inte har den makt och inflytande om de välbeställda har så får vi väl nöja oss med att använda vår rösträtt nästa gång det är val, vilket väl blir 2018.
Citera
2016-02-05, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Vad vi har sagt är att det finns grupper som vill ha boenden. Detta har av fastighetsnämnden lagts som ett uppdrag till tjänstemännen att ta fram förslag på platser med vissa kriterier. Detta är alltså inget politiskt förslag utan ett tjänstemannaförslag.

Väljarna vill ha boenden men vill ha fler alternativ att titta på vilket Hampus förtjänstfullt föreslår fastighetsnämnden.

Det kommer att bli boenden men SDN vill ha flera platsförslag från tjänstemännen på fastighetskontoret innan man tar ett sista beslut.

Ok, då är jag med dig på den första punkten. Ni har alltså inte valt de specifika platserna, men har lobbat för att ni vill ha flyktingboenden till er stadsdel. Vad gäller den andra aspekten blir det spännande om ni kan ta fram några fler alternativ. Man får väl anta att tjänstemännen trots allt valt den plats som påverkar minst och Långedrag med omnejd är väldigt tätbebyggt. Marken måste dessutom vara relativt plan så att man inte måste bearbeta marken allt för mkt innan placering av moduler. Finns det ens något realistiskt alternativ annat än ängen NV om Önnered småtbåtshamn? Då hamnar det rätt nära det andra boendet vid Högenskolan och det lär ju inte ske.

Ni kanske helt enkelt får föreslå att boendet skall flyttas till ängen inom Göteborgs Garnision vid Käringberget. Där lär väl ungarna åtminstone sköta sig hehe.
Citera
2016-02-05, 01:10
Medlem
Sett till integration är det bra att placera flyktingar i överklassområden med tanke på att det bor få SD:are och många övriga svenskar som gillar mångkultur där.

Sverige har haft så hög invandring till landet att överklassen måste börja ta sitt ansvar och börja bjuda in till sina områden, man kan inte placera alla flyktingarna i miljonprogrammen och tro att det ska fungera.
Senast redigerad av Valpen_ 2016-02-05 kl. 01:12.
Citera
2016-02-05, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galen general
Finns det ens något realistiskt alternativ annat än ängen NV om Önnered småtbåtshamn? Då hamnar det rätt nära det andra boendet vid Högenskolan och det lär ju inte ske.

Den ängen är en gammal "soptipp" och är enligt kommunen klassad som giftig mark.
Där kommer kommunen ALDRIG bygga ett asylboende på.

PK-pressen hade fått lyckorus av att få formulera dom krigsrubrikerna.
Varenda en av de boende hade hittat på den ena efter andra fruktansvärda sjukdomen som RasistSverige hade åsamkat dom.
Med mångmiljonbelopp i skadestånd spm följd.

Där blir det inget boende.

//VF-Glenn
Citera
2016-02-05, 01:36
Medlem
Sen är jag nånstans ändå glad att du tar kampen för detta. Personligen tycker jag det är trist att man valt så fina naturnära platser att bygga flyktingboenden. Men det är en lustig ironi i att marknadskrafterna tidigare har fått råda där de finare områdena i Sverige inte har haft så mycket kontakt med den framväxande mångkulturen och där man medvetet eller omedvetet har kunnat köpa sig fri från att komma i kontakt med den, men där nu tex Moderaterna lobbar för att man med politiska interventioner skall stoppa denna utveckling.

Det jag kan störa mig på är skenheligheten hos de boende i områdena. Det är faktiskt nästan patetiskt att säga att man gärna ser att man bygger fler flyktingboenden, bara det inte sker nära ens eget hus för att det finns ett ridhus nära. Jag förstår också tanken att man gärna vill hjälpa människor på flykt och det kanske också är extra relevant för ngn som redan har det gott ekonomiskt ställt och nu känner att den vill bidra. Extra enkelt att tänka den tanken är det när man själv inte drabbas utan vet att man är för någonting som ngn annan får ta konsekvenserna för. De som i sin tur bor i sämre områden har inte så mkt att säga till om. Man kanske har svårt att kunna flytta därifrån och får helt enkelt acceptera att välfärdssystemet urholkas med större skolklasser, längre väntetider för tex tandläkare eller att stadsdelen eller orten får problem med sin ekonomi vilket leder till färre resurser åt dess invånare.

Men varför är det ok att invånarna i Angered eller i Värnamo ska drabbas, men inte "eliten" i Långedrag eller Stockholms innerstad. Invånarna i Långedrag eller Askim borde verkligen tänka på solidariteten inte bara med människorna på flykt utan också gentemot sina medmänniskor i Sverige. Är det verkligen ok att flyktingboenden placeras nära skolor eller ridhus i tex Hagfors bara det inte sker i Fiskebäck?

Och att boenden är för nära vatten är ju bullshit. Det är väl skitbra att "barnen" bor idylliskt vid vattnet och kan bada och sola och träffa lokalbefolkningen?

Aldrig har väl ordspråket "Man kan inte äta kakan och samtidigt ha den kvar" passat bättre.

Därför tycker jag ändå att det är fint att du som moderat tar kampen för solidariteten att alla stadsdelar ska dela bördan lika.

Slutligen tycker jag det är allmänt tråkigt att områdena ska drabbas av det här, men om det är det som krävs för långsiktig förändring är det väl bara att köpa att den svenska segregationen börjar brytas upp med dessa boenden även i de mest svenska stadsdelarna.

Jag är inget stort fan av SD och särskilt inte av flera av deras företrädare, men samtidigt är det enda partiet som går emot rådande linje vad gäller invandringspolitiken. Det krävs inte ens att det blir störst, men om de fortsätter växa kommer de tillslut nå en tillräcklig stor kritisk massa för att någon antingen skall börja samarbeta med dem eller att andra partier försöker neutralisera dem genom att normalisera deras politik.

2014 röstade jag på M för att jag hoppades att Alliansen skulle stanna kvar vid makten. 2018 vet jag redan nu vad jag kommer rösta på. Tyvärr börjar det snart bli försent. Det mångkulturens Sverige som Mona Sahlin pratade så ivrigt om växer så det knakar och när de sista svenska städerna eller stadsdelarna till sist blandas ut är ju faktiskt förändringen fullbordad.
Citera
2016-02-05, 01:43
Medlem
waggazees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Jag är medlem i en av grupperna.

Det är inget intresse av att diskutera partipolitik där. Det råder 100% fokus på att hitta lösning ur situationen.
Att komma in och "käbbla" om sd hade rätt och skyll er själva osv vore att sparka på den som ligger.

Dom är på våran sida nu. Men dom fick betala dyrt för den insikten.

Sd:aren fogelklou, var igår inne och mjukade upp en stackars vilsen kvinna som tycker sd är rasister men inte hon.
-Kom och fika med mig någon dag, sa han. :-)
Innan det första och sista spadtaget är taget så har dom inte betalat ett skit i min mening.

Även om jag är SDare sen 06 och rasist sen barnsben. (japp även vi rasister får faktiskt rösta på vad vi vill som alla andra med får). Så skulle jag gärna se SD dra tillbaka sin motion och stödja förslaget helhjärtat, ingen skulle kunna säga något om att man inte vill hjälpa flyktingar och Moderaterna skulle få panik. Det hade varit helt underbart.

Tex: "Vi sverigedemokrater vet att vi har ett lågt väljarstöd i den här delen av kommunen. Vi vill därför för att visa på vår goda vilja till att samarbeta ge vårt fulla stöd till uppförandet av samtliga modulhus på de föreslagna platserna. Vi visar därmed att vi kan anpassa oss efter vad majoriteten här vill och att även om det kan bli en utmaning för alla i kommunen ekonomiskt så kommer det gå bara vi hjälps åt. Med denna utsträckta hand hoppas vi nu på att övriga partier kan komma att se oss som inte en fiende utan en möjlig lösning i svåra tider."

Boom!
Citera
2016-02-05, 02:56
Medlem
Headshrinkers avatar
Helt rätt! Hoppas bosättningarna blir av som plamerat. Förstår i ärlighetens namn inte varför det gnälls? Dom flesta i de välbärgade områdena röstade väl på moderaterna senaste valet?

Huspriserna lär sjunka vilket hade varit fantastiskt kul för alla hycklare i dessa välbärgade områden. Har en del på jobbet som tycker precis som många andra, att man ska ta hand om alla som kommer hit. Gärna så många som möjligt bara det inte drabbar en själv och min familj i mitt fina villaområde. Så brukar det låta.

Väntar med spänning och med stor längtan till de största hycklarna av alla får precis det dom förtjänar. Mångkultur och sänkt värde på bostaden.

Som någon tidigare i tråden skrev, det ska inte gå att köpa dig fri. Dags att stå ert kast överklassen.
Senast redigerad av Headshrinker 2016-02-05 kl. 03:08.
Citera
2016-02-05, 04:55
Medlem
EuropeanCastles avatar
Rikemansfolket gnäller alltså för att dom nu får smaka på den mångkultur och massinvandring dom själva varit med och röstat fram. Patetiskt!
Citera
2016-02-05, 05:43
Medlem
mrsrights avatar
Citat:
Vad vi har sagt är att det finns grupper som vill ha boenden. Detta har av fastighetsnämnden lagts som ett uppdrag till tjänstemännen att ta fram förslag på platser med vissa kriterier. Detta är alltså inget politiskt förslag utan ett tjänstemannaförslag.

Väljarna vill ha boenden men vill ha fler alternativ att titta på vilket Hampus förtjänstfullt föreslår fastighetsnämnden.

Det kommer att bli boenden men SDN vill ha flera platsförslag från tjänstemännen på fastighetskontoret innan man tar ett sista beslut.

Lustigt, min svåger i SDN känner inte igen det du beskriver. "Hampus" verkar prata strunt med dig.
Citera
2016-02-05, 07:05
Medlem
DIdes avatar
Citat:

Jag antar att du pratar om "grupper" om tre personer?
Det finns inte en enda i närområdena som är positiva. Tveksamma på sin höjd.

Bygg baracker i hamnområdena istället. När centrum, nära kommunikation.
Citera
2016-02-05, 07:30
Medlem
Kosacks avatar
Man kan undra varför man egentligen valde de här platserna för de planerade boendena. Mitt inne i de välbärgades reservat. Antingen är det som GIILAB påstår (om han nu är på riktigt), att de allra flesta inte är några rasister utan välkomnar mångkulturen. Eller så är det en ren och medveten provokation. Jag tror mest på det senare, då det finns en "sanning" att Sverige är det mest rasistiska landet i den kända världen.

Skall bli intressant att se vart det här tar vägen. Som i Gottskär där några "höjdare" med gott om cash och kontakter såg till att planerna ändrades?
Citera
2016-02-05, 09:46
Medlem
Vill man nu ha en lyckad integration är väl det enda som fungerar småskaliga boenden jämnt fördelat över landet. Inte att bygga ännu större getton.

Folket i de berörda stadsdelarna har säkerligen varit flitiga på Facebook med 87% osv. I Skintebo fick SD 7% och M 36% av rösterna i senaste valet.

Samtidigt förstår jag NIMBY-aspekten men deras argument är ju skrattretande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in