Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-28, 15:37
Bannlyst
Har under 5 års tid haft stora knölar på halsen 1-2 cm. Har varit hos olika läkare som tagit blodprov osv och sagt att jag kan vara lugn. Var för 1 timme sen hos på öron näsa hals. Som kände och var säker på att det var en medial halscysta. Jag ställde frågor och han sa att jag behöver inte oroa mig jag kan vara lugn.

Men ändå? Cystor verkar inte vara jätte ovanligt? Kan man leva vanligt med en cysta? Eller måste den bort? För han sa man kan ta bort den OM man vill. Men jag har inte ont av det.

Hur ofta är cystor farliga? Har cystor på äggstockarna och cystor på halsen lika stor chans att vara godartade?
Citera
2016-01-28, 15:55
Medlem
udons avatar
Om en cysta är godartad är den godartad. Det betyder att den inte hokus pokus övergår till cancer. Har man besvär, missprydnad eller känner obehag är det väl lika bra att avlägsna dom
Citera
2016-01-28, 16:51
Moderator
Lapapps avatar
Mediala halscystor är en rest från tidigare utvecklingsstadier när du var ett embryo. De karakteriseras av bindvävsinlagring och är av en helt annan typ än de på äggstockarna. Risken att din halscysta skall bli malign är oerhört liten. Risken är troligen större att du dör i en trafikolycka på väg hem från ÖNH.

Många lever med sina halscystor utan besvär, men har man besvär kan man få dem bortopererade.

Sade du förresten att du hade mer än en knua?
Citera
2016-01-28, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Mediala halscystor är en rest från tidigare utvecklingsstadier när du var ett embryo. De karakteriseras av bindvävsinlagring och är av en helt annan typ än de på äggstockarna. Risken att din halscysta skall bli malign är oerhört liten. Risken är troligen större att du dör i en trafikolycka på väg hem från ÖNH.

Många lever med sina halscystor utan besvär, men har man besvär kan man få dem bortopererade.

Sade du förresten att du hade mer än en knua?

Ja jag har stor 2 cm ca och en mindre som en ärta
Citera
2016-01-28, 17:11
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Ja jag har stor 2 cm ca och en mindre som en ärta

Det är vad jag vet inte så vanligt att ha mer än en medial halscysta. Men å andra sidan är jag inte ÖNH-läkare
Citera
2016-01-28, 17:22
Bannlyst
Citat:
Det är vad jag vet inte så vanligt att ha mer än en medial halscysta. Men å andra sidan är jag inte ÖNH-läkare

Vad skulle det annars vara om han har fel. Lymfom
Citera
2016-01-29, 12:21
Bannlyst
En elakartad cysta i 5 år utan andra symtom är knutar på halsen? Eller borde man hunnit bli sämre på 5 år?
Citera
2016-01-29, 15:08
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
En elakartad cysta i 5 år utan andra symtom är knutar på halsen? Eller borde man hunnit bli sämre på 5 år?

Du borde definitivt ha blivit sämre om det vore någon form av cancer. För det första är jag inte ÖNH-läkare, för det andra har jag inte kunnat känna på dem. Du har kanske en gammal lymfkörtel och en medial halscysta eller något. Oavsett vad; lita på din ÖNH-doktor, han har säkert rätt.
Citera
2016-01-29, 16:22
Bannlyst
Citat:
Du borde definitivt ha blivit sämre om det vore någon form av cancer. För det första är jag inte ÖNH-läkare, för det andra har jag inte kunnat känna på dem. Du har kanske en gammal lymfkörtel och en medial halscysta eller något. Oavsett vad; lita på din ÖNH-doktor, han har säkert rätt.

Jag tvekar inte på att han har fel. Men med fingrar kan man inte känna om cystan är god/elakartad. Och jag ska göra tester med nål från att vara säker. Men tar nog ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in