2016-01-28, 14:10
Medlem
Hej jag är en nyutbildad lärare och jag ska nu söka jobb men jag har en snabb fråga. Jag vet att när man tittar på statistik så är lönerna högst i stockholm och på gotland etc. men hur är det med ingångslönerna ?Är de också högre i stockholm eller är det bara lättare att få höjd lön i stockholm eller?
Citera
2016-01-28, 14:43
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stampevargen
Hej jag är en nyutbildad lärare och jag ska nu söka jobb men jag har en snabb fråga. Jag vet att när man tittar på statistik så är lönerna högst i stockholm och på gotland etc. men hur är det med ingångslönerna ?Är de också högre i stockholm eller är det bara lättare att få höjd lön i stockholm eller?

Som nyutbildad är det ju enklare att kanske få jobb i en kommunal skola men sedan söka sig vidare till en privat skola där du får en högre lön. Ifall det är högre lön du vill ha. Lycka till
Citera
2016-01-28, 14:48
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stampevargen

Ja. Ingångslönerna är högre i Stockholm. Fler elever per utbildad lärare i kommunen än någon annanstans.
Citera
2016-01-28, 15:02
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley
Som nyutbildad är det ju enklare att kanske få jobb i en kommunal skola men sedan söka sig vidare till en privat skola där du får en högre lön. Ifall det är högre lön du vill ha. Lycka till

Ingångslönerna är högre och du har än bättre löneutveckling på kommunala skolor än motsvarande privatskola. Det finns några få undantag men det är en myt att privata skolor betalar mer i lön.
Dessutom har du bättre anställningstrygghet på en kommunalskola än på en privat och ofta mindre undervisningstid och bättre arbetstid.
Citera
2016-01-28, 16:07
Medlem
PiusXIIIs avatar
Ingångslönerna är generellt högre i storstäderna. Det måste de vara eftersom levnadskostnaderna är högre där.
Citera
2016-01-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Ingångslönerna är generellt högre i storstäderna. Det måste de vara eftersom levnadskostnaderna är högre där.

Ja och nej.

Att det är dyrare i stockholm råder det ingen tvivel om men det är troligtvis arbetsbörda samt tillgång och efterfrågan som sätter lönerna.

Koskitaholms kommun behöver kanske inte så många lärare till sina 8 elever mellan klass 1-9
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in