2016-01-28, 12:55
Medlem
Slints avatar
Jag gjorde misstaget att importera bilder till iPhoto och Bilder på min iMac, och skulle vilja flytta dessa till en extern hårddisk. Har letat runt på internet om hur man gör, och de flesta skriver att man bara drar biblioteket från iMacen till externa hårddisken. Men som jag fattat det så är det ju en databas man flyttar, och jag vill INTE fortsätta att använda iPhoto eller Bilder programmen. Jag vill alltså bara flytta alla bildfiler på datorn (inga jävla bibliotek) till en extern hårddisk för att sedan kunna använda Photoshop, Lightroom etc utan att iMacen ska hålla på att spara bilderna till något förbannat bibliotek.

Hur gör jag detta på ett enkelt sätt? Går det eller??
Citera
2016-01-28, 13:45
Medlem
Rassas avatar
Starta Bilder, klicka på "Bilder" högst upp till höger för att visa alla bilder. Markera alla med Cmd-A. Välj Arkiv-->Exportera och sedan vart du vill lägga dom.
Citera
2016-01-28, 14:15
Medlem
Slints avatar
Tack! Antar att det är samma process i iPhoto? Följer även mina RAW-filer med, eller är det bara jpeg?
Hur raderar jag allt på datorn sedan?
Citera
2016-01-28, 18:00
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Tack! Antar att det är samma process i iPhoto? Följer även mina RAW-filer med, eller är det bara jpeg?
Hur raderar jag allt på datorn sedan?

Det räcker att göra det i Bilder, iPhoto och Bilder delar samma bibliotek. Bilder skapar hårda länkar från det som tidigare importerats i iPhotos bibliotek, och alla bilder man har lagt till i Bilder syns bara där och inte i iPhoto.

För att exportera originalbilden (RAW, om det nu är formatet) så välj "Exportera oförändrade original."

När allt är exporterat och du har kollat att antalet stämmer, se till att alla bilder är markerade i Bilder, högerklicka och välj radera. Gå sedan till Senast raderade bilder och gör samma sak där för att ta bort dom permanent.
Citera
2016-01-28, 19:56
Medlem
Slints avatar
Grymt! Tusen tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in