2005-11-13, 14:56
Medlem
Har ju lagt ner tramadolen och haft Catapresan till hjälp (som jag fått av en vän). Nu är dessa slut men jag känner att jag skulle behöva mer av dem. Vill helst inte blanda in vården och be att få det utskrivet, ju mindre de känner till om mitt missbruk desto bättre.
Hur som helst har jag en del Inderal hemma. När man jämför Inderal och Catapresan i Fass verkar de ha uppenbara likheter, även om de inte består av samma substans och även om det bara är Catapresan som uppges vara lindrande vid opiatabstinens.
I alla fall så tog jag två 10 mg Inderal igår kväll och upplevde faktiskt att de hjälpte lite, kanske inte lika mkt som Catapresan, men lite grann iaf. Dessutom sov jag som en klubbad oxe, vaknade halv två idag... och sömnstörningar har jag haft sen jag slutade med tramadol för flera veckor sen.

Tänkte bara höra om någon annan vet hur pass lika dessa två läkemedel egentligen är - eller om de är helt olika? Båda hjälper ju mot högt blodtryck och gör en "lugn", varför skulle isf Catapresan vara den enda av de två som hjälper vid abstinens?
Citera
2005-11-13, 16:22
Medlem
Cykeltratts avatar
så vitt jag vet är Catapresan framtaget för just avtrappning av opiatberoende, och sänker blodtrycket...

jag har fått inderal mot panik attacker... vilket det hjälper föga.
men till sömn funkar det alldeles ypperligt...

likheterna är väl att bägge medicinerna påverkar hjärtat vilket kan tyckas ge en lugnande verkan.

inderal är framtaget mot hjärtattacker... för att förhindra dom för att hjärtat ska hålla en jämn och normal puls.

rättta mig någon om jag har fel men så har jag förstått det.
Citera
2005-11-13, 21:39
Medlem
Både Catapressan och Inderal har faktiskt indikationen högt blodtryck, där slutar nog likheterna... tror inte att Inderal funkar i längden mot utsättning av Tramadol/opiater. Inderal är en så kallad beta blockerare, dvs den minskar den retning av den nerv som skickar signaler till hjärtat att slå snabbare. Därför används den ofta mot så kallad scenskräck. Den är alltså i viss mån lugnande eftersom stresspåslag på hjärtat dämpas.

Att notera är även att Catapressan och Inderal kan interagera, dvs antingen höja, eller minska varandras verkan. Undvik alltså att ta dem tillsammans.

Nä skall du sätta ut opiater så gäller nog Catapressan. Observera att om du kört med Catapressan med relativt höga doser under en tid och så plötsligt sätter ut dem, kanske för att de tagit slut, så kan du få symptom som hjärtklappning, ångest, motorisk oro osv... kanske hjälper då Inderalen här, mot tex hjärtklappning, kanske är det det du känt som en lindring. Men det blir ju en "katten på råttan, råttan på katten...".

Har Catapressan funkat till att sätta ut Tramadol hittils för dig är nog det bästa. När du känner att du verkligen VILL och när tiden är mogen, kanske det ändå är bäst med en kontakt med vården, i varje fall om du inte kan få tag i det på annat sätt, och dessutom sköta nedtrappningen på bästa sätt.

Önskar dig lycka till!
Citera
2005-11-13, 21:47
Medlem
TomiXs avatar
Va i helvete håller de på med????

På FASS.se står det att det skall avregistreras den 30:e denna månad
Citera
2005-11-14, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
Va i helvete håller de på med????

På FASS.se står det att det skall avregistreras den 30:e denna månad

Ja, de (Catapresan) kommer att försvinna - helt otroligt när det är det ENDA medel iaf jag känner till som inte är narkotiskt och som hjälper mot fysisk opiatabstinens. Så ni som kan, passa på att hamstra...
Citera
2005-11-14, 16:38
Medlem
Håller helt med... att det slutar säljas när det är det enda medel i dessa fall. Kommer dock säljas på licensförskrivning.... men..
Citera
2005-11-14, 17:34
Medlem
TomiXs avatar
Ja där ser vi ju hur mkt Sverige försöker hjälpa missbrukare, jävla skitsamhälle vi lever i.

Tillbaka med Catapresan!!
Citera
2005-11-14, 19:04
Medlem
Anledningen är låg försäljning av produkten.
Citera
2005-11-14, 19:14
Medlem
TomiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Anledningen är låg försäljning av produkten.

Då kan dom ju börja sälja det receptfritt istället så folk får tag i det, inte fan vill man hamna i journalerna som missbrukare för att få ut lite Catapresan..

Själv hade jag handlat några kartor för att ha ifallifall om jag bara kunnat, så vad sägs Apoteket, receptfritt Catapresan till narkomaner?
Citera
2005-11-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
Då kan dom ju börja sälja det receptfritt istället så folk får tag i det, inte fan vill man hamna i journalerna som missbrukare för att få ut lite Catapresan..

Själv hade jag handlat några kartor för att ha ifallifall om jag bara kunnat, så vad sägs Apoteket, receptfritt Catapresan till narkomaner?

Ja, varför inte? Finns det nån vettig anledning till att det är receptbelagt? Det lär väl inte va farligare än alvedon?
Citera
2005-11-15, 11:11
Bannlyst
Väldigt få som fick någon effekt alls av catapressan förutom yrsel och lågt blodtryck, de är ingen unik medicin som inte går att ersätta. För mig gav de bara värre ångest, men jag överreagerar mot många liknande mediciner. De kommer ju fortsätta att licensförskrivas, så vad gnäller ni om?
Citera
2005-11-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pister
Väldigt få som fick någon effekt alls av catapressan förutom yrsel och lågt blodtryck, de är ingen unik medicin som inte går att ersätta. För mig gav de bara värre ångest, men jag överreagerar mot många liknande mediciner. De kommer ju fortsätta att licensförskrivas, så vad gnäller ni om?

Well, för mig var de iaf räddningen när det gällde den fysiska abstinensen och jag vet fler som blivit hjälpta av dem. Det är ju bara dumt att de ska bli svårare att få ut. Självklart är det så att läkemedel kan verka olika på olika personer, men med tanke på att de hjälper vid åtminstone tramadolavtändning så...

Har förresten provat Inderal och de hjälpte iaf mot sömnlösheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in