2005-11-13, 14:32
Medlem
NightDrifters avatar
Jag har börjat läsa en bok av Rick Strassman "DMT - the Spirit Molecule" och har fastnat för det faktum att dom två största händelserna i livet är äns födelse och död. Vid dessa två tillfället frigörs det (antagligen på grunda av adrenalin utsöndring) stora mängder DMT vilket gör att man genomgår en stor själslig och antagligen betydande "resa".

Ett barn som föds via kejsarsnitt utsätts inte för samma stress och går därför enligt min mening inte igeon sin själsliga födelse.

Så frågan är igentligen.. Finns det någon forskning eller något som talar för att ett barn fött med kejsarsnitt oftare hamnar i psykisk ohälsa en ett barn fött på naturligt sätt?

Den här "trenden" att föda med kejsarsnitt är den värkligen befogad och varnas mödrar om att dom kan komma att själa sitts barns "födelse"?

När man läser gamla forskningsresultat om psykedelia och nu tida raporter från dem som tar så hör man ofta om folk som återupplever sin födelse (får flashbacks av det om man vill kalla det så) men vad faller en person psykiskt tillbaka på som är född med kejsarsnitt. Jag skulle tycka det var väldigt intresant att lägga ihop 1 o 1 och se ifall det är någon koppling mellan dem som får psykos via droger och dom som är födda med kejsarsnitt.
Citera
2005-11-14, 01:26
Bannlyst
Jag ar fodd med kejsarsnitt, och inte fan ar jag frisk i huvet, men om det skulle vara ett monster ar jag starkt tveksam till. Intressant teori dock.
Citera
2005-11-14, 01:35
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightDrifter
När man läser gamla forskningsresultat om psykedelia och nu tida raporter från dem som tar så hör man ofta om folk som återupplever sin födelse (får flashbacks av det om man vill kalla det så) men vad faller en person psykiskt tillbaka på som är född med kejsarsnitt. Jag skulle tycka det var väldigt intresant att lägga ihop 1 o 1 och se ifall det är någon koppling mellan dem som får psykos via droger och dom som är födda med kejsarsnitt.

Frågan är väl om de verkligen får det? Alltså återupplever sin egna självupplevda födelse? Sinnesintrycken hos en nyfödd är ju rätt begränsade och inte lär de fatta specieltl mycket om vad som händer runtomkring dem heller.
Citera
2005-11-14, 10:43
Medlem
NightDrifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Frågan är väl om de verkligen får det? Alltså återupplever sin egna självupplevda födelse? Sinnesintrycken hos en nyfödd är ju rätt begränsade och inte lär de fatta specieltl mycket om vad som händer runtomkring dem heller.

Ja visst är det en berättigad fråga ifall folk värkligen har dom här upplevelserna/minnerna men ja.... borde inte det vara en befogad fråga att få svar på om man bara kunde sammanställa data mellan folk som är födda med kejsarsnitt och dom som inte är det?

Info: jag är oxå född med kejsarsnitt och söker svaret för det känns befogat och för att jag känner att jag börjar se kopplingar som tidigare förbisätts eller som hamnat i skym undan för att man när det kommit till födelsen alltid sett till mammans bästa och barnets överlevnad.
( inget fel med det men det men barnets framtida eventuella psykiska hälsa borde ju tas in i beräkningen om det är så att det påvärkar )
Citera
2005-11-14, 10:55
Medlem
Som du säger, det hade varit mkt intressant att se om någon sådan koppling fanns. Men jag har aldrig heller hört talas om undersökningar.

Beträffande att "återuppleva" sin födelse, så är jag ytterst tveksam. Hjärnan är ju ett lydigt organ,
och jag ser det som självklart att den kan producera en "minnesupplevelse" av födelsen, likaväl som den
kan producera hågkomster av ett helt liv i en annan kultur under hypnos.

((off topic?) det sistnämnda var oerhört intressant att läsa om, man gav alltså en person i uppdrag att "minnas" ett tidigare liv,
och specificerade väldigt exakt var/när/hur detta liv tänktes ha levts. Efter att ha läst det så tvivlar jag inte på
att hjärnan kan "minnas" precis vad som helst, om den betraktar det som sin uppgift att minnas det.)
Citera
2005-11-14, 11:21
Medlem
NightDrifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Beträffande att "återuppleva" sin födelse, så är jag ytterst tveksam. Hjärnan är ju ett lydigt organ,
och jag ser det som självklart att den kan producera en "minnesupplevelse" av födelsen, likaväl som den
kan producera hågkomster av ett helt liv i en annan kultur under hypnos.

hypnos, bön, meditation, "chanting" etc är tydligen alla studner då man enligt "DMT - the Spirit Molecule": boken har en ökad DMT produktion i kroppen (nja snarare dämpande DMT dödande effekt... but any how) och extremt intresant att se om alla dessa tillstånd får än att komma i kontakt med något "mer" så att säga eller om det är en intoxination/psykedelisk drog fantasi..... Känslan i kroppen säger att det måste vara mer än en intoxination men sen strävar vi ju alltid efter att se samband och mönster i vårt levene.

Men vad tror ni rent "känslomässigt" kan det ha betydelse i livet om man går miste om en psykadelisk upplevelse? kan det till och med vara befogat att ingesera en DMT dos i en nyfött barn som föds via kejsarsnitt?
Citera
2005-11-16, 01:57
Medlem
Jag är född med kejsarsnitt och jag känner mig väldigt deprimerad. Ställer mig dock tveksam till om min födelse skulle ha med det att göra, men det är en intressant tes.
Citera
2005-11-16, 03:08
Moderator
impieteers avatar
Vad bygger Rick Strassman sina teser om DMT på, vore ju intressant att veta? Har han tagit blodprov på totalt nyfödda och jämfört dem med blodprov på foster och inte fullt så nyligen födda eller vad baserar han teorierna på? Och i så fall, varför kunde han inte lika gärna gjort samma tester med kejsarsnittsfödda? Eller är det bara din personliga teori att de inte utsätts för samma stress, och ingenting som står i hans bok?
Citera
2005-11-16, 12:11
Medlem
Aephirs avatar
både jag och min bror är född med kjesar snitt, för han har väl livet till större del flytit på utan farthinder och viceversa för mig. så skeptisk på att födseln i sig har nåt med det att göra.
Citera
2005-11-16, 12:35
Medlem
NightDrifters avatar
han har mig veterligen inte gjort några tester utan pekar på djur tester och säger att dmt:halten i blodet är mycket högre vid födsel och dödsögomblicket...

Han förklarar oxå hur adrenalinet och (neroadrenalin? något sådant) sätter dom DMT nedbrytande funktionerna ur spel vilket gör att DMT halten ökar...

Jag har sökt runt och letat efter detta och har hittat flera stälen där det pratas om att kejsarsnitt nyfödda inte får den adrenalin uttömning som vanligt födda får... Och det är tydligen om diskuterat hur vida adrenalin bristen vid födslen gör att barnet inte kommer igån med alla funktioner lika fort som vanligt födda.

Där slog min hjärna igång på högvarv och jag tänkte... "Men det måste betyda att jag alldrig haft den adrenalin kicken. vilket betyder att jag inte kan har fått den normala DMT trippen som alla normalfödda får". Efter det började jag söka svar men hittar inget... så tesen är nog min eller i varje fall påkommen efter att ha tagit del av andra resultat...

Det är därför jag vill veta om det finns någon forskning på området eller om det bara är jag som hittar på att det här kan ha betydelse...
Citera
2005-11-16, 14:10
Medlem
Det förs statistik över allt. Och all faktorer jämförs. Hade det hittats ett signifikant samband mellan kejsarsnitt och psykisk ohälsa hade det varit känt.
Citera
2005-11-16, 14:28
Medlem
NightDrifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceres
Det förs statistik över allt. Och all faktorer jämförs. Hade det hittats ett signifikant samband mellan kejsarsnitt och psykisk ohälsa hade det varit känt.

Vart kan man få ta del av sådan statestik då? jag har svårt att tro att dom fört statestik över dom områderna som intreserar mig... Är det vanligare att utväckla sina anlag för psykos(om man har det) om man är född med kejsarsnitt än utan etc... svårt att tänka mig att det finns statestik över denna typen av frågor....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in