• 1
  • 2
2016-01-29, 11:28
Medlem
Handikappadmuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algtjuren
Jag känner obehag när känslokalla psykopater yttrar sig på det sättet som du gör.
Människor är okej eller hur? Jag blir väldigt upprörd hur människan är funtad att känna sån kärlek till en annan art som uppenbarligen inte skulle känna likadant för dig.
Citera
2016-01-29, 11:31
Medlem
Handikappadmuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket

Samtidigt är människor i kniviga situationer förmögna att uthärda hysteriskt mycket smärta med tillräcklig mängd adrenalin i systemet.
Sant. Hur många gånger har man inte hört folk fått flera kulhål i sig och inte känt ett dugg i det läget?
Citera
2016-01-29, 13:19
Medlem
Lilongwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Har ingen koll på smärttröskelsforskning på däggdjur, men sannolikt (spekulerar jag) är överlevnadsinstinkten ganska basal hos växtätare.

Alltså, drabbas du (i egenskap av växtätare) av ett smärtsamt angrepp från köttätare så ska du försöka fly därifrån, alltid, oavsett.

Men vad tror du skulle hända om hästen i det här fallet var en björn? Skulle björnen som ändå är växtätare fly, eller utan sin buk försvara sig och gå till attack mot tjuren?

Citat:
Jag känner obehag när känslokalla psykopater yttrar sig på det sättet som du gör.

Usch då

Vad är det jag har yttrat som har fått dig att känna obehag?

Citat:
Ursprungligen postat av Handikappadmus
Men hästen dör ju senare på slutet... chocken blev väl för stor så det enda som fanns i huvet då var att komma undan tror inte den tänkte så mycket på annat eller kunde.
Det blev hamburgare efter rodeon iaf

Snarare som någon skrev tidigare hade den tillslut inte tillräckligt mycket blod som kunde hålla kroppen igång.
Citera
2016-01-29, 14:05
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilongwe
Men vad tror du skulle hända om hästen i det här fallet var en björn? Skulle björnen som ändå är växtätare fly, eller utan sin buk försvara sig och gå till attack mot tjuren?
Ska vi vara tekniska är ju inte björnen en växtätare, den är precis som grävlingen omnivor.

Den livnär sig på det som är lättast att komma över vid aktuell årstid. Vår/försommar
kött (framförallt älg och renkalv) sensommar/höst framförallt bär.

Skadskjutna björnar attackerar ofta jägaren - hur det skulle gå i det specifika fallet med en tjur dristar jag mig inte att spekulera i. Men dess beteende är inte särskilt representativt för fyrfota klöv och hovdjur...

Citat:
Snarare som någon skrev tidigare hade den tillslut inte tillräckligt mycket blod som kunde hålla kroppen igång.

Sannolikt däckade den till slut av blodförlust ja.
Citera
2016-01-29, 17:01
Medlem
Algtjurens avatar
Citat:
Människor är okej eller hur? Jag blir väldigt upprörd hur människan är funtad att känna sån kärlek till en annan art som uppenbarligen inte skulle känna likadant för dig.

Fenomenet i fråga kallas empati, förmågan att leva sig in i andras känslor.
Testa att skära upp din egen mage, och fundera sedan över om det känns likadant för hästen.
Citera
2016-01-29, 17:37
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Sant. Hur många gånger har man inte hört folk fått flera kulhål i sig och inte känt ett dugg i det läget?
Japp, det finns många exempel från WW1 då infanterister blivit sönderskjutna men fortsatt anfallet ändå och inte upptäcker att dom är skjutna innan dom stannar upp och adrenalinet tar slut.
Man klarar oerhört mycket om man är bedövad av adrenalin.
Citera
2016-01-29, 18:57
Medlem
Citat:
Fenomenet i fråga kallas empati, förmågan att leva sig in i andras känslor.
Testa att skära upp din egen mage, och fundera sedan över om det känns likadant för hästen.

En häst skulle dock bara stå och se dum ut om det hände dig. Mycket märkligt att känna sympati för djur och inte människor som impasto skrev. Sedan är det inte heller så enkelt att det känns exakt likadant för djur och människor. Djur har inte samma förmåga att tänka på konsekvenser så uppenbarligen hade en människa haft mer panik än en häst om det hade hänt honom/henne.
Citera
2016-02-15, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Är det sjukt att jag blir ledsen av att se det här men att se en liknande film med en människa rör mig inte i ryggen?

Har du verkligen sett en liknande film med en människa? Eller pratar du om en fiktiv film som då inte gör dig lika upprörd?
Senast redigerad av roblem 2016-02-15 kl. 17:54.
Citera
2016-04-01, 19:55
Medlem
Det är klart jag tycker synd om hästen. Jag som jägare skulle avlivat både tjur och häst illa kvickt.
Samtidigt är ju scenariot ständigt förekommande på savannen i Afrika där lejon får buffelns horn i buk eller bröst. Även buffel mfl växtätare får sin beskärda del då lejonen äter av dem innan döden inträffar.
Men att påstå att man är oberörd om tarmarna slits ur en människa, då behöver man psykologhjälp.
Citera
2017-06-24, 22:21
Medlem
Jessigirlies avatar
NEEEEEJ!!!!!

men herregud så otroligt synd om hästen!
tänk att råka se detta irl, jag skulle nog behöva medicin efter en sån sak!
Citera
2017-06-25, 10:53
Medlem
Perdites avatar
Jag förstår inte ens hur ni som är emot kan titta på det där klippet. Jag har inte gjort det. Jag mår dåligt bara av att läsa kommentarerna och fattar vad det handlar om. USCH!
Citera
2017-06-25, 11:13
Avstängd
Jag påminns om den ryske läkaren nere på Antarktis som fick blindtarmsinflammation. Som ende läkare isolerad där nere fick han operera bort sin egen blindtarm. Förvisso med smärtstillande, men ändå, han kunde ju inte ta mer än att han fortfarande var helt klar i huvudet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in