http://www.dt.se/dalarna/borlange/vaktare-satts-in-efter-slagsmal-och-brak-pa-bussar-i-borlange
vad handlar detta om? Tydligen sker detta på dagtid på någon buss som trafikerar en linje där många skolungdomar hoppar på. Nu har det gått så långt att dalatrafik har väktare ombord på bussen, eller väktare som följer bussen, detta handlar alltså om en busstur under dagtid, inte mitt i natten på helgerna. Någon som vet vad det är för förmågor som lyckats med konststycket att inte kunna åka buss utan att bråka? Handlar tydligen om linje 3, vad vet man om denna linje?
Stöket som pågått sedan i höstas eskalerade under förra veckan med flera polisingripanden.
"– Det är en eskalerad situation som resulterat i allvarliga händelser under förra veckan med polisingripande som följd. Det är synnerligen ovanligt, jag har inte varit det med under mina fyra år. Det är ytterst allvarligt utifrån trygghetsperspektivet för resenärer och förare. Det har varit riktigt tuff stämning, säger Ben*gt Benja*minsson".
"Han konstaterar att förare upplever obehag och otrygghet. Vid tre tillfällen under förra veckan gjorde polisen ingripanden. Väktarinsatsen kommer att fortsätta.".
Handlar det om nytt uppror som Gustav Vasa eller vad handlar det om? Bussen går tydligen till Tjärna Ängar enligt artikeln, är väl ganska "mörkt" där om jag förstår demografin i Borlänge rätt?