2016-01-26, 22:38
Medlem
Kort och enkelt, jag är inget datasnille på långa vägar.

Jag har precis gjort en återställning på min stationära dator med Windows 8. En så kallad återställningspunkt sattes, och det löste mitt problem, so far so good.

MEN, jag har nu upptäckt att mitt diskutrymme har minskat markant! Jag pratar inte om att den har mindre utrymme, jag menar att den nu visar mindre maxkapacitet som innan var 2TB.

Logiskt sett så är det ju återställningen som sparade en hel massa saker,att det är anledningen, men nu kan jag inte hitta ett sätt att frigöra utrymmet.

Jag har följt följande tips jag hittade på nätet, men ingen effekt.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...QcF6Mgu7n05A)()

Har ni kunniga någon aning vad jag kan göra för att få mitt diskutrymme tillbaka?
Citera
2016-01-26, 23:16
Medlem
miikoss avatar
Hur ser det ut om du högerklickar på "den här datorn" och väljer hantera och sedan diskhantering?
Citera
2016-01-27, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Hur ser det ut om du högerklickar på "den här datorn" och väljer hantera och sedan diskhantering?

Där hittade jag "1831,01 GB Inte allokerat" på den disken jag hade problem med!!

Hur får jag nu tillgång till dem GB?
Citera
2016-01-27, 09:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Där hittade jag "1831,01 GB Inte allokerat" på den disken jag hade problem med!!

Hur får jag nu tillgång till dem GB?

Har du utfört en formatering på detta utrymme?
Citera
2016-01-27, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du utfört en formatering på detta utrymme?

Jag gjorde det nu. Tyvärr försvann bara det som fanns på diskens "primär partition". Det utrymme som är "inte allokerat" är fortfarande ej åtkomligt.
Citera
2016-01-27, 12:50
Medlem
1FFs avatar
Låter väldigt konstigt att du förlorar utrymme efter ett användande av en Windows återställnings punkt, det bör inte kunna ske om du inte har gjort en ompartitionering sedan punkten. Om ens då.

Vilket var problemet som gjorde att du återställde?

Lokera utrymmet så får du tillgång till det igen
Senast redigerad av 1FF 2016-01-27 kl. 12:54.
Citera
2016-01-27, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Låter väldigt konstigt att du förlorar utrymme efter ett användande av en Windows återställnings punkt, det bör inte kunna ske om du inte har gjort en ompartitionering sedan punkten. Om ens då.

Vilket var problemet som gjorde att du återställde?

Lokera utrymmet så får du tillgång till det igen

Jag kom ej ut på nätet trots att jag hade full uppkoppling. Jag kunde se att andra saker som krävde uppkoppling fungerade. Till exempel så hade väder-funktionen för Windows 8 full koll på att det var regn och 3 grader varmt utomhus och så. Även min mejl kunde jag se, dock ej via en webbläsare på något sätt.

Inte heller hade det någonting med proxy-inställningar, Lan osv, så jag valde att följa knepet att återställa till en återställningspunkt. Efter det fungerade allt som vanligt, men jag hade nu en (D- disk som inte hade 2TB max kapacitet längre, utan endast 31,9 GB.

Jag gissade att det var återställningspunkten som spökade, så jag tog bort allting(förutom den sista som jag inte vet hur jag kan ta bort) och nu är alltså 1831 GB "Ej allokerat" på samma disk.

Hur lokerar jag utrymmet så att jag får tillgång till det?
Citera
2016-01-27, 16:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Jag kom ej ut på nätet trots att jag hade full uppkoppling. Jag kunde se att andra saker som krävde uppkoppling fungerade. Till exempel så hade väder-funktionen för Windows 8 full koll på att det var regn och 3 grader varmt utomhus och så. Även min mejl kunde jag se, dock ej via en webbläsare på något sätt.

Inte heller hade det någonting med proxy-inställningar, Lan osv, så jag valde att följa knepet att återställa till en återställningspunkt. Efter det fungerade allt som vanligt, men jag hade nu en (D- disk som inte hade 2TB max kapacitet längre, utan endast 31,9 GB.

Jag gissade att det var återställningspunkten som spökade, så jag tog bort allting(förutom den sista som jag inte vet hur jag kan ta bort) och nu är alltså 1831 GB "Ej allokerat" på samma disk.

Hur lokerar jag utrymmet så att jag får tillgång till det?

Det där låter konstigt, minst sagt, du borde nog kolla upp den där disken.

Lokalisera partition - http://www.disk-partition.com/help/c...partition.html. Klicka bara på raden för det olokaliserade utrymmet och sedan på "create partition" och sist "apply" så sköts allt automatiskt.

Den sista går att ta bort - http://windows.microsoft.com/sv-se/w...#1TC=windows-7 - vill du ta bort en och en så går det med Ccleaner t.e.x.

Ännu bättre och smidigare hantering av återst.punkter görs med ↓ ↓ ↓
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in