2016-01-26, 11:52
Medlem
Har på senaste tiden blivit allt mer sugen på att byta inriktning då jag på äldre dagar insett att jag inte vill hålla på med det jag gör resten av mitt liv.
Jobbar idag inom livsmedelsbranschen och har skaffat mig mycket erfarenhet och internutbildningar genom åren. Har ansvarsroll idag så man tjänar helt okej.
Men när motivationen börjar försvinna är det en stark signal på att börja fundera på om detta verkligen är rätt.

Jag har familj så en stabil inkomst är av ganska hög prioritet så att säga.
Visst kan man gå ner lite i lön och prioritera om lite i livet. Men att byta jobb till en annan bransch och komma längst ner i stegen med en halverad lön för att få in en fot för att sen jobba sig uppåt ett par år går bara inte.

Bästa vore att kunna plugga lite vid sidan av jobbet, men att få ihop den tiden är svårt. Då är det distans som gäller i så fall så man kan sitta på kvällarna.

Söker med denna tråd lite tips och erfarenheter ifrån er som har familj, hus, bilar etc som inte kan göra hur som helst med arbete och lön.

Hur har ni gjort?
Citera
2016-01-26, 12:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Har på senaste tiden blivit allt mer sugen på att byta inriktning då jag på äldre dagar insett att jag inte vill hålla på med det jag gör resten av mitt liv.
Jobbar idag inom livsmedelsbranschen och har skaffat mig mycket erfarenhet och internutbildningar genom åren. Har ansvarsroll idag så man tjänar helt okej.
Men när motivationen börjar försvinna är det en stark signal på att börja fundera på om detta verkligen är rätt.

Jag har familj så en stabil inkomst är av ganska hög prioritet så att säga.
Visst kan man gå ner lite i lön och prioritera om lite i livet. Men att byta jobb till en annan bransch och komma längst ner i stegen med en halverad lön för att få in en fot för att sen jobba sig uppåt ett par år går bara inte.

Bästa vore att kunna plugga lite vid sidan av jobbet, men att få ihop den tiden är svårt. Då är det distans som gäller i så fall så man kan sitta på kvällarna.

Söker med denna tråd lite tips och erfarenheter ifrån er som har familj, hus, bilar etc som inte kan göra hur som helst med arbete och lön.

Hur har ni gjort?

Vad innebär på äldre dagar? Anledningen till frågan är om mer utbildning i någon riktning kommer att betala sig.

Vad är det som hindrar att du byter bransch "lite försiktigt" och utnyttjar din erfarenhet, dina internutbildningar och din ansvarsroll? Att byta bransch behöver ju inte betyda att man börjar om på verkstadsgolvet såvida inte din nuvarande bransch är väldig nischad.
Citera
2016-01-26, 12:27
Medlem
Är man motiverad kan man ju utbilda sig på fritiden... Vill man att det ska gå snabbare och har råd med det kan man börja jobba 80% och lägga en dag i veckan eller 90% och lägga en dag varannan vecka...
Citera
2016-01-26, 12:41
Medlem
"På äldre dagar" kanske var lite svårtolkat.
Är i 30 års åldern. Så får man vara frisk så har inte ens halva arbetslivet avverkats ännu.

Nä, mitt arbete är inte jätte nischat. Så självklart kan man ta många av erfarenheterna till en ny bransch.
Problemet är att man nuvarande tjänst kräver 100%. Skulle jag be om att få gå ner i tid skulle avtalet behöva göras om vilket betyder att alla tillägg skulle tas bort vilket skulle leda till kanske 1/3 lönetapp. Det skulle kännas rätt hårt i plånboken.

Det bästa vore om man kunde fortsätta som man gör idag och sen ta lite olika distanskurser som man kan hålla på med utanför arbetstiden.
Visst blir familjen och jag lidande igenom att vi inte kan umgås lika mycket. Men både jag och min sambo har inget problem med detta under kortare begränsad tid.

Jobbar idag mycket med inköp och kundrelationer och tänkte därför att någon form av jobb inom försäkringsbranschen kan vara ett steg att ta för att kunna utnyttja erfarenheterna.
Finns ju mindre kurser man kan gå i olika steg som inte är på så många veckor vardera.
Dom kostar en liten slant att gå. Är i för sej inget problem om det ger nåt resultat i slutändan.

Frågan är om såna typer av kurser värdesätts någonting på marknaden?
Citera
2016-01-26, 17:42
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
"På äldre dagar" kanske var lite svårtolkat.
Är i 30 års åldern. Så får man vara frisk så har inte ens halva arbetslivet avverkats ännu.

Nä, mitt arbete är inte jätte nischat. Så självklart kan man ta många av erfarenheterna till en ny bransch.
Problemet är att man nuvarande tjänst kräver 100%. Skulle jag be om att få gå ner i tid skulle avtalet behöva göras om vilket betyder att alla tillägg skulle tas bort vilket skulle leda till kanske 1/3 lönetapp. Det skulle kännas rätt hårt i plånboken.

Det bästa vore om man kunde fortsätta som man gör idag och sen ta lite olika distanskurser som man kan hålla på med utanför arbetstiden.
Visst blir familjen och jag lidande igenom att vi inte kan umgås lika mycket. Men både jag och min sambo har inget problem med detta under kortare begränsad tid.

Jobbar idag mycket med inköp och kundrelationer och tänkte därför att någon form av jobb inom försäkringsbranschen kan vara ett steg att ta för att kunna utnyttja erfarenheterna.
Finns ju mindre kurser man kan gå i olika steg som inte är på så många veckor vardera.
Dom kostar en liten slant att gå. Är i för sej inget problem om det ger nåt resultat i slutändan.

Frågan är om såna typer av kurser värdesätts någonting på marknaden?

Några över 30 är inte "på äldre dagar", du har inte ens nått ditt max ännu!

Som jag tolkar det så står du inför en önskad/förväntad/påtvingad arbetstidsreducering? Vad är det du behöver komplettera?

Tänker du dig att byta jobb men att tjäna lika mycket som tidigare trots att du, på det nya jobbet, förhandlat dig till kortare arbetstid?
Citera
2016-01-26, 20:46
Medlem
Om jag skulle välja det alternativ att gå ner i arbetstid på mitt nuvarande jobb till förmån för att kunna plugga mer så innebär det ett sort lönetapp då jag blir av med allt ansvarstillägg. Det blir nog lite för hårt för plånboken.

Tanken är ju att jag ska byta bransch, då vill jag, eller det känns bättre att skaffa sig lite utbildning som står på papper så att säga.
Kommer man in i en ny bransch kan man ju såklart inte förvänta sig samma lön precis.

Tanken med tråden är ju som sagt att få lite tips/idéer hur man kan lägga upp det med utbildningar vid sidan av.

Tänkte om det kan vara värt att gå ner en del i arbetstid och få mindre lön ett tag för att gå ett par mindre distansutbildningar.
Skulle ju inte kännas jättekul om inte någon arbetsgivare ser nåt värde i såna kurser.

Alla tips/idéer och erfarenheter är intressanta att höra.
Citera
2016-01-27, 13:50
Medlem
note-its avatar
Citat:
Tanken med tråden är ju som sagt att få lite tips/idéer hur man kan lägga upp det med utbildningar vid sidan av.

Tänkte om det kan vara värt att gå ner en del i arbetstid och få mindre lön ett tag för att gå ett par mindre distansutbildningar.
Skulle ju inte kännas jättekul om inte någon arbetsgivare ser nåt värde i såna kurser.

Alla tips/idéer och erfarenheter är intressanta att höra.

Inte bryr sig några arbetsgivare om vilka kvällskurser du går eller har gått. Det är dina erfarenheter och vad du gör just nu som de vill åt. Det är min erfarenhet och den är lång...

Har du sökt några jobb i andra branscher som du är intresserad av? Hur ser annonserna ut och vilka kvalifikationer har du resp saknar du? Jämför och se vad du kommer fram till. Du kanske måste skarva en del, så testa och ljug lite i dina ansökningar. Bara för att kolla om du får någon respons.

Är med på LinkedIN?? Där finns de flesta rekryterarna och de är enkla att få kontakt med.

Lycka till.
Citera
2016-01-27, 14:31
Medlem
Vad tjänar du nu?, tjänar du 25, 30 eller 50k?, pluggar man på högskolan så måste det inte vara distans eftersom de sällan har krav på närvaro, oftast ett par ggr om per termin, om ens det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in