2016-01-26, 11:29
Medlem
Hej.

Vet att det finns mnga trdar men alla r personliga, s jag skapar en egen.

Jag och frugan drar till Thailand 2 veckor, slutet av november brjan av december 2016.
Flygbiljetterna r kpta och vi landar i Bangkok. Vi r bda under 26 r.

Inte intresserade av knark och horor. Fest? Nja, det r trevligt att dra till baren och dansa p klubb en eller annan kvll men vi prioriterar att se landskap.

Vi vill se naturen, det bsta av Thailand. Bangkok sparar vi till slutet, d vi nd mste vernatta dr d flyget hem gr tidig morgon. Tv dagar i Bangkok max, men passar bra med en. Ska inte shoppa. Vad sger ni?

Vi kr backpackerstyle, inga bagage, bara ryggsckar som innehller det viktigaste.

Tnkte lite frst p att hinna med Chiang Mai, med det ligger kanske fr lngt norr fr att hinna med med sdra delen, s det kan jag skita i och ta en annan gng.

Har tnkt p Koh Tao, ser fantastiskt ut, Koh Lanta likas.

Jag vet inte vad som r bst, jag vill inte anvnda fr mycket tid p att resa mellan stllena d jag bara har tv veckor p mig, s 2-3 stllen blir vl bst + Bangkok p slutet.

Tror ni det r bst att planera hela rutten och kpa allt p booking.com? Eller kan man komma p plats och bara ta vad som finns? Blir det fortfarande billigt? Det suger ju om jag vill stanna en dag extra, eller dra vidare tidigare. Erfarenheter? T.ex. 5 ntter fr tv p Koh Tao gr frn 800 kr p booking.com, det r billigt.

Tar emot ALLA vackra tips!

Tack

EDIT: Frsta gngen i Thailand
Senast redigerad av europa2016 2016-01-26 kl. 12:10.
Citera
2016-01-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av europa2016

Inte intresserade av knark och horor.

Hr avtog mitt intresse.
Citera
2016-01-26, 12:08
Medlem
stpungens avatar
Brja med ett par dagar i Bangkok, hyr ett rum nra skytrain, ta det lugnt och lt kroppen och psyket vnja sig vid klimat och ny dygnsrytm,,, annars rekommenderar jag koh Chang, det gr expressbuss frn Bangkok till Trat, d r du helt nra..trevlig resa..

Och avst s mkt som mjligt frn ac, nr man vnjt sig vid vrmen r det mkt lttare att gra ngot kul, det gr fortare n man tror
Senast redigerad av stpungen 2016-01-26 kl. 12:11.
Citera
2016-01-26, 12:14
Medlem
christerys avatar
Skulle inte rekommendera Isaan eller norra pga att just nu r det 15 grader p ntterna, sderver s r det varmare men stormigare.

Ta nattget ner till surat thani och ha redan en resa plus ngra ntter i Khao Sak bokade. Se er om dr (r lite kallt dr x, men fint) och besluta er sen fr vilken sida (stra/vstra) som har bst vder just d. Finns Khao Lak eller nert Phuket, Ao Nang, eller s knner ni fr en och d kanske Koh Samui kan passa.

Finns wifi i receptionen i alla fall p dom flesta stllena s det gr att boka allt eftersom om man anlnder sent. r man tidigt ute och inte har nn packning s kan det ju vara trevligt att kika p rummet innan. Dom ser inte alltid ut som i reklamen om man sger s.

Lurigt med att resa om man vill vara flexibel, men jag bokar inte mycket i frvg - en natt. Hittar jag inget s fr jag dra vidare, men n s lnge har jag hittat nt i alla fall.
Citera
2016-01-26, 13:20
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Alt 1: Att ni ker taxi ifrn Bkk till Koh Samet, eller taxi till Ban Phe dr frjan gr ver till Samet, som r en lite mindre mysig och lugn paradis. Ni stannar dr 11-12 dagar och sedan upp till Bkk och shoppar och spanar in staden sista dygnen.
Alt 2 som jag fresprkar r att ni istllet tar er ifrn Bkk till Koh Tao, vilket jag sg att ni ven var inne p. Det r nog det mest populra stllet i landet, eller stllet dr flest r njda. Det r otroligt vackert och bra dr. Jag har varit dr flera gnger s kommer grna med tips och ider.
D fr ni boka i Bkk p en resebyr/travelshop en bussresa ner till Tao och bussen kan ni frslagsvis ta kl 21,00 s ker ni p natten och slipper betala en hotellnatt. D bokar ni en sk VIP-buss som kostar upp mot 1500 baht person. Man ker buss 8-9 timmar tror jag till Chumphon och r dr nr solen gr upp, sedan tar ni frjan ver till Tao. Hela resan r p en biljett och samtliga vallas som fr av chauffren s det r smidigt och bra. Sedan kommer ni till Tao p morgonen och kan checka in p erat hotell. Man mste inte boka innan i frvg men det kan vara bra ifall man vill ha ngot specifikt boende och inte vill riskera att det blir fullbokat.
Jag vet ej vilket boende ni funderat p men du skrev ett pris lste jag. D antar jag att det r ngot hostel eller inget hotell med pool. Vill ni ha hotell med pool som r helt okej i standard och bra, med reception med wifi. restaurang och bar samt gngavstnd till allting s r Asia Resort billigast p n. Det kostar knappt 200 kr natten fr ett rum fr 2 pers. Ifall ni vill ha det s billigt som mjligt utan att bo i sovsal. I s fall r det ju nnu billigare sklart .

Boka grna tv olika hotell s ni fr variation. Men vstra koh Tao r ju ns centrum, Sairee Beach s bo grna dr. Annars saker man kan tnka p r att 7 eleven alltid r billigast dr ifall ni ska handla saker. S det r tvrtom gentemot Sverige dr 7 eleven r dyrt.
Kp myggspray, sololja, flipflops mm dr nere, det r billigast, ha med er klder bara och annat.
Maila eller svara hr ifall du har funderingar. Lycka till och ha s kul=)
Citera
2016-01-28, 09:48
Medlem
Jag tackar fr era tips, d har jag lite att g p. Men jag tervnder senare hit igen med mer frgor! S prenumerera grna p denna trd Tack igen
Citera
2016-01-28, 14:14
Medlem
Sek-Losos avatar
2 veckor r kort tid. Hur mnga dagar vill ni slsa p att resa?

Bestm er om ni ska ka norr eller sder frn BKK. BKK kan ni skippa. Bara skit.

Chaing mai/rai lter bra...sen kan ni ju hinna bde till Burma och Laos ocks...

Landa i BKK, sov ut en natt...k till busstationen morshit (stavning) ta en buss norrut...hoppa av ngonstans...Korat, Buriram, Udon Thani....se lite riktiga trkiga thaistder och jobba er norrut...spendera sista veckan bland elefanter och natur i mai/rai och flyg sedan tillbaka till BKK och hem...

Ju lngre sder ut ni ker desto fler svennar lr ni trffa
Citera
2016-03-13, 00:57
Medlem
Rebelxs avatar
Buss.. shit allts.
Pattaya Korat tog 6 timmar, det r knappt att man ens kommit upp i Isaan d.
Flyg r mitt tips, kostar inte speciellt mycket.

Chiang Mai kanske skulle vara ngot fr er?
Om det r strand och ar ni r ute efter fr ni vlja sdra sidan.
Tv veckor r inte s lnge, kan nog bli stressigt att frska hinna med fr mycket.
Citera
2016-07-04, 19:04
Bannlyst
Intressant trd som passar min frgestllning. Jag och min man har beskt dem flesta sydeuropeiska lnder under dom senare ren men aldrig varit i Asien.

Vi har funderat starkt p Thailand. Vldigt mnga svenskar verka ju gilla detta land och dom bekanta vi pratat med som varit dr har alla varit eld och lgor. Just nu njuter vi av sommaren men till vintern vore det ju trevligt med lite vrme, sol och bad.

Kollat en del p egen hand p just sdra Thailand, och arna dr verkar vara mycket trevliga. Vill grna ha en lite lugnare ort, med fina strnder men nd tillgng till bra hotell, fina restauranger osv.

r Hua-Hin en trevlig ort? just denna ort har nmnts av en bekant till mig.

Orter som Bangkok, Pattaya och Phuket knns inte som ngot resml fr oss s dom vill vi grna undvika.

PS: Kan tillgga att vi precis som den som startade den hr diskussionen har fr avsikt att stanna tv veckor. Vill inte slsa tid med att resa runt s mycket utan helst stanna p ett och samma stlle under hela eller strre delen av tiden.

Ngot speciellt att tnka p? Vad gra inte gra?
Senast redigerad av Solweig1945 2016-07-04 kl. 19:12.
Citera
2016-07-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solweig1945
Intressant trd som passar min frgestllning. Jag och min man har beskt dem flesta sydeuropeiska lnder under dom senare ren men aldrig varit i Asien.

Vi har funderat starkt p Thailand. Vldigt mnga svenskar verka ju gilla detta land och dom bekanta vi pratat med som varit dr har alla varit eld och lgor. Just nu njuter vi av sommaren men till vintern vore det ju trevligt med lite vrme, sol och bad.

Kollat en del p egen hand p just sdra Thailand, och arna dr verkar vara mycket trevliga. Vill grna ha en lite lugnare ort, med fina strnder men nd tillgng till bra hotell, fina restauranger osv.

r Hua-Hin en trevlig ort? just denna ort har nmnts av en bekant till mig.

Orter som Bangkok, Pattaya och Phuket knns inte som ngot resml fr oss s dom vill vi grna undvika.

PS: Kan tillgga att vi precis som den som startade den hr diskussionen har fr avsikt att stanna tv veckor. Vill inte slsa tid med att resa runt s mycket utan helst stanna p ett och samma stlle under hela eller strre delen av tiden.

Ngot speciellt att tnka p? Vad gra inte gra?

Du kan bortse ifrn mitt alias hr p Flashback, men som det lter s r ni ett lite ldre par och vill bara livsnjuta och inte festa? Har jag fel?

Mitt bsta tips r Ao Nang, (jag kan bara ge tips dr jag varit).
Dock r det lite mycket muslimer i just Ao Nang upplevde jag det som med mycket restauranger som serverar Halal slaktat ktt.
Men att resa ut till det olika arna ifrn Ao Nang r verkligen en grej att gra nr man nd r dr.

Phuket r vl ok ocks, dock kanske inte Bangla Road och Patong tilltalar er.
Men ni har ju Kamala Beach som r helt ok och ven Bangtao Beach som ligger p Phuket

Hua Hin har jag bara rest frbi, nra Bangkok och mycket Thai folk ifrn just Bangkok som brukar semestra dr p helgerna, Hua Hin skall ven vara det stllet i Thailand dr flest Svenskar r bosatta.

Vad vill ni gra mer n att bo fint och ta gott?
Ligga vid poolkanten eller ha schyssta strnder?

Thailand r s mycket annat n fest och prostution, s tveka inte att sticka dit.
Trevlig Resa
Citera
2016-07-05, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Horknullarn
Du kan bortse ifrn mitt alias hr p Flashback, men som det lter s r ni ett lite ldre par och vill bara livsnjuta och inte festa? Har jag fel?

Mitt bsta tips r Ao Nang, (jag kan bara ge tips dr jag varit).
Dock r det lite mycket muslimer i just Ao Nang upplevde jag det som med mycket restauranger som serverar Halal slaktat ktt.
Men att resa ut till det olika arna ifrn Ao Nang r verkligen en grej att gra nr man nd r dr.

Phuket r vl ok ocks, dock kanske inte Bangla Road och Patong tilltalar er.
Men ni har ju Kamala Beach som r helt ok och ven Bangtao Beach som ligger p Phuket

Hua Hin har jag bara rest frbi, nra Bangkok och mycket Thai folk ifrn just Bangkok som brukar semestra dr p helgerna, Hua Hin skall ven vara det stllet i Thailand dr flest Svenskar r bosatta.

Vad vill ni gra mer n att bo fint och ta gott?
Ligga vid poolkanten eller ha schyssta strnder?

Thailand r s mycket annat n fest och prostution, s tveka inte att sticka dit.
Trevlig Resa

Hej.

Alldeles riktigt s r jag och min make pensionrer sen ngra r tillbaka s ngot vilt festande blir det inte ven fast vi bda grna tar oss en l eller whisky ibland. Vi hade tnkt oss en lugn resa med vrme och sol som du verkar ha listat ut. Fina strnder vill vi ha, och grna kunna ka ut med ngon bt och fiska( srskilt min make r intresserad av detta, ngot vi gjort p andra orter vi beskt i syd europa och som vi vet man kan gra ocks i Thailand).

n du nmner lter mycket intressant. Ska lsa mer om detta p ntet imorgon. Angende Phuket s har jag pratat om just den orten med en vninna nu under kvllen som varit dr med sin man. Dom r ocks pensionrer och dom var vermttan njda med sin vistelse i Phuket. Prostitutionskvarteren var det inga problem att undvika sade dom s absolut r det en ort vi skall ha i tanke.

Vi mste inte ha ngot lyxhotell. Men ja, s som mnga ungdomar bor nr dom reser runt i mnader r vi alldeles fr bekvma fr shr p ldre dar.

Men d jag kollat runt p hotell i Thailand s frefaller nog inte detta bli ett problem alls. Utbudet verkar mycket stort och det finns att vlja p allt. Till billigare pris n p dom sydeuropeiska orter vi beskt tidigare.

Tack s mycket fr ditt svar.
Senast redigerad av Solweig1945 2016-07-05 kl. 01:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in