Citat:
Ursprungligen postat av
exponerad
Så det fungerar alltså så på flashback, flera skribenter hittar inte artiklarna överhuvudtaget och när det visas att artiklarna finns så är det placeringen som inte är rätt.
Och placeringen av en artikel på webbupplagan är som vi alla vet någonting som förändras, det styrs till stor del av av hur internetläsarna klickar sig fram. En slutsats vad gäller sydsvenskan kunde alltså vara att redaktionen skrivit om det men internetläsarna är mer intresserade av den mer lokala väderrapporten och hämtar sin information om Mölndal från de redaktioner som har reportrar på plats.
När jag just nu öppnade sydsvenskans webbupplaga så handlar det i topp om att MFF skrivit kontrakt med en dansk fotbollsspelare.
Inte ett ord om det på Mölndals-Posten där mordet på hvb-hemmet dominerar
http://www.molndalsposten.se/
Var det för övrigt inte ett knivmord för några år sedan på någon sorts ungdomshem i Malmö.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/15-a...-vardares-liv/
Självklart gör tidningsredaktionerna ett aktivt val av vilka nyheter som hamnar på webbettan vid en viss tidpunkt, dvs förstasidan på deras sajt - och hur högt de hamnar. Det är liksom inte så att allt möjligt kastas in där efter hand som det händer för att sdan sorteras ner på de olika underavdelningarna.
Och en tidningsetta fungerar inte heller som ett Facebook-eller twitterflöde där den enskilde användaren bara ser det som liknar vad de personligen tidigare gillat, eller vad ens kompisar har lajkat och retweetat.
Om vi antar att nyheten låg rätt högt på Sydans Sverige-avdelning under morgonen, och om vi dessutom säger att det är en av gårdagens
viktigaste nyhetshändelser här i Sverige - dvs dess vikt enligt vanliga nyhetskriterier, inte i hur hög grad tidningar och tv faktiskt exponerade den - då borde den väl också hamnat högt upp på Sydans och Aftonbladets förstasidor? Men det gjorde den alltså inte.
(Jag kollade inte upp Sydans Sverige-tab, eftersom jag räknade med att en nyhet av den här magnituden ska ligga på förstasidan.)