2016-01-27, 21:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Ovanstående är bara egen praktisk erfarenhet via hempul dock, vet inte hur proffsen gör.
Rensslang används av proffsen också, finns speciella munstycken med strålar åt olika håll och även roterande huvud som gräver sig igenom skiten till vattenslang och högtryckstvätt.
Citera
2016-01-27, 21:15
Medlem
X_surfers avatar
Ta toaborsten och tryck ner skiten bara, det brukar lösa problemet.
Citera
2016-01-27, 21:54
Medlem
borrizs avatar
Som skrivits tidigare i tråden, avlägsna proppen med ett rensband (kostar en femtiolapp på Jula).
http://www.viivilla.se/bad/dusch/rensa-avloppet/
Citera
2016-01-27, 22:32
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Ta toaborsten och tryck ner skiten bara, det brukar lösa problemet.

TS problem ligger troligen bortanför "böjen" i toautloppet, och dit når du inte med en toaborste såvida den inte har böjbart långt skaft.
Citera
2016-01-27, 22:43
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
TS problem ligger troligen bortanför "böjen" i toautloppet, och dit når du inte med en toaborste såvida den inte har böjbart långt skaft.

Ja, är det så är ju givetvis inte mitt tips till speciellt stor nytta
Då är nog ett rensband en klart bättre lösning
Citera
2016-01-28, 06:18
Medlem
borrizs avatar
Ts borde även testa med en klassisk vaskrensare eller plunch.

http://www.clasohlson.com/se/Vaskrensare/34-1911
Citera
2016-01-28, 06:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ts borde även testa med en klassisk vaskrensare eller plunch.

http://www.clasohlson.com/se/Vaskrensare/34-1911
Även kallad negerkyss
Citera
2016-01-28, 06:35
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Även kallad negerkyss

Det uttrycket har jag aldrig hört tidigare -klart fyndigt!

Har man inte inte pysslat med avlopp tidigare så är "negerkyssen" ett bra alternativ. Trots allt kräver ett rensband ett visst mått av försiktighet. Jag har en bekant som i sin iver fick upp rensbandet i grannens toalett och fastnade i ringen. Gissa om han kände sig dum när han gick för att ringa på hos grannen.
Citera
2016-01-28, 06:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ve...mp-2000017363/

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Gissa om han kände sig dum när han gick för att ringa på hos grannen.
Citera
2016-01-31, 21:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jorå det finns, men ingenting som är lagligt att hälla i en toalett. Dessutom finns risken att dessa syror även äter upp själva rörsystemet.
Jodå, lut (alias kaustiksoda, natronlut, natriumhydroxid) löser upp allt möjligt naturligt organiskt material. Bara för det så blandade jag till lite i ett glas för att testa nu. 1 msk lut+0,5 dl vatten, i med en hårtuss och en bit toapapper. Håret löstes upp på bara någon minut, syns inte ett spår av det mer än att vattnet blivit lite mörkare. Pappret tar längre tid men är avsevärt ömtåligare än en bit som jag samtidigt la i vatten utan lut.

Notera att lut är extremt basiskt, motsatsen till en syra men fräter utav helvete ändå.

Citat:
Fast det finns ju ingenting i toaletten som du inte också samtidigt har i dina tarmar. Kräkreflexen är svår att kringgå dock. Rensband är därför att rekommendera i så fall.
Ät inte så mycket hår och toapapper
Citera
2016-01-31, 22:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jodå, lut (alias kaustiksoda, natronlut, natriumhydroxid) löser upp allt möjligt naturligt organiskt material. Bara för det så blandade jag till lite i ett glas för att testa nu. 1 msk lut+0,5 dl vatten, i med en hårtuss och en bit toapapper. Håret löstes upp på bara någon minut, syns inte ett spår av det mer än att vattnet blivit lite mörkare. Pappret tar längre tid men är avsevärt ömtåligare än en bit som jag samtidigt la i vatten utan lut.

Notera att lut är extremt basiskt, motsatsen till en syra men fräter utav helvete ändå.
Kaustiksoda löser även upp rörmokarens hud och ögon....därav bör det inte användas för personskador förekommer.
Citera
2016-02-25, 19:26
Medlem
Bikarbonat tar bort dålig lukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här