Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-26, 08:55
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Vad sitter ni alla och dividerar om? TS vill ju veta sin årsinkomst före skatt vilket alltså är bruttosumman. Ni sitter ju och räknar i en massa skattetabeller och dyl.

Din månadslön brutto x 12 TS så har du årslönen framför dig

Fast han är ju timanställd, han har olika lönesummor varje månad. Och han vet bara sin nettolön, och har siffran på sin nettoårslön åt oss.
Citera
2016-01-26, 08:56
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julia321
Är studerande men är rätt säker på att CSN är skattat och klart redan. Tack!!

Om det är CSN/Mecenat som vill ha siffrorna så går det lika bra med en ungefärlig siffra. Avrunda gärna åt något håll som gynnar dig. Deklarationen kommer ta hand om det ändå, om du kan klara dig tills dess.
Citera
2016-01-26, 09:23
Medlem
först och främst, får du inte lönespec riskerar du att åka på en djäkla smäll eftersom du kan bli skyldig att betala skatten själv och alla möjliga sociala avgifter. Får du ut 81 000 kronor har du en lön före skatt på cirka 93 000 kronor om du skattas efter skattetabell 32. Alltså måste du veta vilken skattetabell du skattas efter. Skiljer ganska mycket mellan lägsta och högsta skattetabellen beroende på vart du bor. Kan vara mellan 29-36% tror jag faktiskt.
Men som sagt allt detta är meningslöst vetande om du inte får lönespecar. Då kanske din arbetsgivare skiter i att redovisa din lön till skatteverket. Man måste ALLTID kräva lönespecar.
Citera
2016-01-26, 09:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julia321
Någon som har huvudet på skaft denna kväll? Behöver räkna ut min årsinkomst på min lön före skatt. Efter skatt ligger den på 81006kr. Ingen aning om hur många timmar det är, får inga lönespecifikationer och är timanställd så jobbar olika tider hela tiden (därav blir OB också svårt att räkna ut). Minns att jag gjorde det för längesen men nu är det blankt i huvudet. Någon som vet?

Är studerande men är rätt säker på att CSN är skattat och klart redan. Tack!!

Det är omöjligt att veta givet den informationen vi fått. Vi har ingen aning om hur mycket skatt arbetsgivaren har dragit. Strunta i alla som säger att man kan räkna ut din bruttolön. Du borde däremot kunna ringa din arbetsgivare och be om lönespecar där du ser hur mycket skatt din arbetsgivare betalat in. Vet man dragen skatt och nettolönen kan man däremot lätt räkna ut din bruttolön.

Som rattvisaebra påpekar är det inte bra att du inte får lönespecar. Om du har en oseriös arbetsgivare har h*n kanske inte betalat in skatt. Om du då inte med lönespecarna kan visa att du trodde att arbetsgivaren betalat skatt åker du på att betala den själv..
Senast redigerad av Stygotius 2016-01-26 kl. 09:28.
Citera
2016-01-26, 09:25
Medlem
Det är i det närmaste omöjligt att räkna ut bruttolönen.

Vi kan ju inte veta hur mycket arbetsgivaren drar i skatt osv. Varierande arbetstid kan göra så att det dras väldigt lite skatt ena månaden (procentuellt sett) jämfört med andra veckor.

Det TS kan göra är att kolla igenom sina insättningar på bankkontot och sedan logga in på sitt skattekonto (hos Skatteverket - går bra med Mobilt BankID) och kollar hur mycket skatt som betalats in (jag antar det rör sig om 2015).

Eller så ringer han till arbetsgivaren och begär lönespec eller uppgift om hur mycket lön (brutto) som han har fått.
Citera
2016-01-26, 09:31
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det TS kan göra är att kolla igenom sina insättningar på bankkontot och sedan logga in på sitt skattekonto (hos Skatteverket - går bra med Mobilt BankID) och kollar hur mycket skatt som betalats in (jag antar det rör sig om 2015).

Man ser väl inte inbetalad skatt på Skattekontot förrän arbetsgivaren skickat in kontrolluppgifterna för 2015 (senast nu på måndag), och därtill tar det väl ett bra tag innan de är inne i systemet så att man ser dem..?
Citera
2016-01-29, 00:59
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Om du tänker efter så inser du nog att du tänker fel när du lägger på samma procentsats på en summa där denna procentsats dragits bort.

Det räknesättet blir fel.
Netto 81 006 * 1,326= Brutto 107 414
Brutto 107 414 * 0,674 = Netto 72397
Netto 72397 * 1,326 = Brutto 95998

100 - 32,6 = 67,4
100 / 67,4 = 1,483679525222552

Mao är det ca 48,4 % som ska adderas.
81006 * 1,483 = Brutto 120186

I stand corrected. Jag får helt enkelt erkänna att inte heller jag hade huvudet på skaft denna kvällen
Citera
2016-01-30, 13:02
Medlem
Crashs avatar
Om du loggar in på skatteverket med mobilt bankid, sedan under mina sidor finns din a-skattesedel. Där står vilken skattetabell din arbetsgivare betalar efter. Sedan hur du räknar ut lönen får någon annan lösa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in