2016-01-25, 23:15
Medlem
Morot91s avatar
Vet inte om det är rätt forum, men det här kändes närmast. Jag och mina tjejkompisar känner oss otrygga när vi är på väg hem själv från krogen t.ex. Jag har blivit förföljd ett par gånger och i somras blev jag jagad av en potentiell våkdtäktsman. Jag polisanmälde men polisen jag pratade med sa "du kommer få ett brev att vi lagt ner utredningen". Jag kom ju undan så därför kunde de inte göra så mycket sa han.

Nu när våren kommer så lär det bli att gå ut mer och jag tänkte då hur man som tjej på bästa sätt kan känna sig trygg i Stockholm när man är ensam. Jag har ett litet överfallslarm men det låter knappt något så känns meningslöst.

Alla tips uppskattas, allt från sätt eller grejer att försvara sig med (lagliga alternativ) till vad jag kan tänka på.
Citera
2016-01-25, 23:20
Medlem
KungKebabs avatar
Gå någon självförsvarskurs kanske?
Citera
2016-01-25, 23:22
Medlem
Åk med ett taxibolag du känner dig bekväm med
Citera
2016-01-25, 23:31
Medlem
Ett tips är att köpa en laglig pepparspray. Man kan ta upp den ur väskan när man är på väg hem och ha den lättåtkomligt. Sprayerna är givetvis inte lika bra som den olagliga typen men den kommer ge dig ett rejält försprång.

Har aldrig testat den typen jag har på förövare eftersom jag aldrig råkat ut för några. Däremot har jag provat den på en kompis, ca. 3 meters avstånd och det sved rejält. Det gjorde dock inte synen lika förstörd som riktig pepparspray.

Ett annat tips är att alltid ha någon i telefonen på väg hem. Skulle det hända något hör ju den du talar med det och kan larma direkt.
Citera
2016-01-25, 23:38
Medlem
Pepparsprej, Träna snabbhet o kondis, Håll distans, Skor och klädsel som inte gör dig till heffaklumpen.
Citera
2016-01-25, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netdel
Åk med ett taxibolag du känner dig bekväm med

Det här.
Gå aldrig själv, åk med någon du litar på.
Citera
2016-01-25, 23:43
Medlem
Jag känner samma sak. Tänker att man kan vidta vissa försiktighetsåtgärder, som att gå i bra skor, ha larm och laglig pepparspray, och ha meddelat någon om när man skall komma hem.

Men om man är själv och möter ett stort gäng som kanske är beväpnade, då känns det svårt att göra någonting annat än att ge sig och hoppas att de inte dödar en?

Själv har jag två små hundar som jag är ute och går med ganska sent ibland, och snart skall jag antagligen flytta till ett område med "sämre rykte", då tänker jag att jag kanske borde skaffa en stor hund med?
Eller hur mycket tror ni en t.ex. Schäfer avskräcker?
Citera
2016-01-25, 23:43
Bannlyst
köp den bästa spray du kan få tag på TS och se till att du alltid har den med dej , sedan ätt vara smart i sitt tänk innan du går hem är ju alltid bra , va observant på allt och alla , undvik dolda genvägar hem , ta taxi så ofta du har möjlighet , gå hem i grupp är alltid bättre än att vara helt själv , fixa så du kan ringa 112 på din mobil på enklaste sätt alltid och va beredd att använda din spray fullt ut om du hamnar i ett trängt läge , tänk på att sprayar man i motvind så finns risken att du också får spray i dina ögon , så backa alltid i från när du sprayar , köp 2 burkar och träna med den ena så du ser hur det fungerar
Citera
2016-01-25, 23:53
Medlem
spyder123s avatar
Det jag initiellt tänker är att ha tänkasättat att inte se dig själv som ett "byte". Tro det eller ej men om du beter dig oroligt så syns det, och det visar på sårbarhet som eventuella idioter kan vilja utnyttja.

Exempel är se till att inte gå hem i högklackat, själv tänkt på hur sårbara vinglande tjejer i högklackat sett ut. I övrigt, pepparspray och kampsportslektioner är jättebra, men främst för att det får dig att känna mindre sårbar.

Sen så nästa gång du ser någon som följer efter, jag tror att de flesta skulle bli rädda för dig om du skulle skrika "JAHA OCH VAD FAN VILL DU DÅ??". Vad gör man om man träffar på en svartbjörn eller puma? Går man snabbare? Nej, en björn springer snabbare än dig. Kollar man runt och beter sig oroligt? Nej. Man gör sig hörd och bröstar upp sig. Var inte rädd för att vara aggressiv. Bete dig inte vänligt mot någon du tycker stör dig. Detta kan man ju komplettera med en sån där lufttuta, kan ju meddela att de låter utav helvete. Låter som en båttuta.

Så se inte dig själv som ett byte, så kommer du automatiskt känna dig tryggare.
Senast redigerad av spyder123 2016-01-26 kl. 00:07.
Citera
2016-01-26, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deelishis
tt område med "sämre rykte", då tänker jag att jag kanske borde skaffa en stor hund med?
Eller hur mycket tror ni en t.ex. Schäfer avskräcker?

Jag har noterat att många nyanlända flyktingar är rädda för stora hundar. Skulle du däremot bli attackerad av svenskar eller någon som varit i landet ett tag är det nog lönlöst.
Citera
2016-01-26, 00:08
Medlem
SvartChilis avatar
Otränad med pepparsprej riskerar du förblinda dig själv. Starka grejer.
Som några andra säger. Kurs i Självförsvar.
Då kan du träna dig inför en nödsituation och därmed lära dig hantera sprejen.
Hårsprej funkar nog det med.
Lär dig ta sikte på skrevet och ögonen.

Spring sedan som satan.
Senast redigerad av SvartChili 2016-01-26 kl. 00:39.
Citera
2016-01-26, 00:09
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohnae
Jag har noterat att många nyanlända flyktingar är rädda för stora hundar. Skulle du däremot bli attackerad av svenskar eller någon som varit i landet ett tag är det nog lönlöst.
Nej. Det är inte lönlöst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in