• 1
  • 2
2016-01-25, 19:03
Medlem
Hej! I två veckor nu har jag haft svårt att svälja eftersom det känns som om matbitar fastnar i halsen när jag sväljer. Har en värre känsla av klump i halsen som jag fick för en vecka sedan, men nu så känner jag bara klumpen när jag sväljer.
Det känns helt enkelt som om jag har något i halsen. Allt började med att för 2 veckor sen så åt jag en smörgås och när jag svalde så kändes det konstigt och då fick jag den där känslan. Jag kan även andas lite tungt efter att jag svalt.
Jag har varit på vårdcentralen och de ska inte ha hittat några bakterier på mina halsmandlar, jag är bara röd och svulen i halsen.
En till symptom som har uppstått sen i söndags är att när jag andas ut och in så känns det som om jag vill hosta lite, fast jag gör inte det.

Har även ringt 1177, och deras tips var att gå till vårdcentralen och göra en till undersökning. Vill veta om något har upplevt samma sak eller vet något om detta. Är såklart ganska rädd för att något ska fastna i halsen.
Senast redigerad av Constantin558 2016-01-25 kl. 20:00.
Citera
2016-01-25, 19:06
Medlem
Ångest? Kan sätta sig som en klump i halsen.
Citera
2016-01-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Ångest? Kan sätta sig som en klump i halsen.
Jo det har jag också fått höra.. Men varför känns det tight i halsen när jag försöker svälja något? Är även svullen och röd.. Btw så fick jag panik när jag svalde den där smörgåsen för två veckor sedan och började darra, kan nog också bero pga det..
Senast redigerad av Constantin558 2016-01-25 kl. 19:28.
Citera
2016-01-25, 20:01
Medlem
Jag känner igen det där, och jag har själv inte kunnat komma fram till orsaken. Jag har själv problem med att svälja, både mat och ex. mediciner. För att svälja en alvedon behöver jag dricka en halv liter vatten ungefär, för att det ska kännas att jag har svalt den. Och ändå känns det ibland som att den har fastnat, vilket den såklart inte har.

Kan nog vara psykiskt, både i mitt och ditt fall.

Kan också få sådana känslor även jag inte sväljer något, och jag fick tipset att testa medicin mot halsbränna, och jag tycker det har hjälpt. Det finns receptfria tuggtabletter man kan köpa och testa. Det du skriver om in- och utandning kanske kan vara någon astma?
Citera
2016-01-25, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Jag känner igen det där, och jag har själv inte kunnat komma fram till orsaken. Jag har själv problem med att svälja, både mat och ex. mediciner. För att svälja en alvedon behöver jag dricka en halv liter vatten ungefär, för att det ska kännas att jag har svalt den. Och ändå känns det ibland som att den har fastnat, vilket den såklart inte har.

Kan nog vara psykiskt, både i mitt och ditt fall.

Kan också få sådana känslor även jag inte sväljer något, och jag fick tipset att testa medicin mot halsbränna, och jag tycker det har hjälpt. Det finns receptfria tuggtabletter man kan köpa och testa. Det du skriver om in- och utandning kanske kan vara någon astma?

SKönt o höra att någon haft något liknande, har du typ känt att det sitter mat i halsen när du sväljer?
Hur länge har du haft det här?
Citera
2016-01-25, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Constantin558
SKönt o höra att någon haft något liknande, har du typ känt att det sitter mat i halsen när du sväljer?
Hur länge har du haft det här?

Jag har alltid haft svårt att tugga och svälja, sen jag var barn. Får ofta stora klumpar (känns det som) som sakta försvinner.

Så som jag har det nu har jag haft några månader. Men jag har det inte konstant, utan det kommer ibland. Och blir bättre när jag tar en tuggtablett mot halsbränna. Om det verkligen är halsbränna, eller om det bara är placebo, vet jag dock inte

Låter som något du ska ta upp igen med din vårdcentral!
Citera
2016-01-25, 20:49
Medlem
Citat:
Jag har alltid haft svårt att tugga och svälja, sen jag var barn. Får ofta stora klumpar (känns det som) som sakta försvinner.

Så som jag har det nu har jag haft några månader. Men jag har det inte konstant, utan det kommer ibland. Och blir bättre när jag tar en tuggtablett mot halsbränna. Om det verkligen är halsbränna, eller om det bara är placebo, vet jag dock inte

Låter som något du ska ta upp igen med din vårdcentral!

Det värmer verkligen! Tack, men troru det är något jag behöver oroa mig för? är rädd att det ska sitta i halsen...
Citera
2016-01-25, 20:56
Medlem
MjaoTse-Bongs avatar
De tog upp något liknande i säsongsstarten av fråga doktorn i år.
Enligt henne så kan man ha slapp magmun så att magsyra läcker ut lite grann och irriterar/inflammerar matstrupen/magmunnen och då kan man få den känslan av mat som fastnar/inte sväljs ner, eller en klump som sitter där.
Doktorns råd var iaf att ta en kur på 2 veckor med läkemedel (ex Ranitidin de tabletterna kan tuggas också) som stänger av magsyran sas så att inflammationen får läka.

Hör med din VC om det är värt att prova. Det är receptfria läkemedel.
Citera
2016-01-25, 21:07
Medlem
Citat:
Det värmer verkligen! Tack, men troru det är något jag behöver oroa mig för? är rädd att det ska sitta i halsen...

Är inte utbildad så jag vågar tyvärr inte svara på om du ska vara orolig eller inte. Det är normalt att vara orolig, om man själv inte riktigt vet vad som händer i kroppen. Så det allra bästa är nog att prata med VC igen! Det du kan göra själv i väntan på en tid hos dem är ju att testa sådana där tuggtabletter mot halsbränna. Och se om det hjälper.
Citera
2016-01-25, 21:12
Medlem
Ratis avatar
Omeprazol kan göra susen. Har själv magmunsbråck och har klumpkänsla samt svårt att svälja emellanåt.
Citera
2016-01-25, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Omeprazol kan göra susen. Har själv magmunsbråck och har klumpkänsla samt svårt att svälja emellanåt.

Citat:
Är inte utbildad så jag vågar tyvärr inte svara på om du ska vara orolig eller inte. Det är normalt att vara orolig, om man själv inte riktigt vet vad som händer i kroppen. Så det allra bästa är nog att prata med VC igen! Det du kan göra själv i väntan på en tid hos dem är ju att testa sådana där tuggtabletter mot halsbränna. Och se om det hjälper.

Citat:
Ursprungligen postat av MjaoTse-Bong
De tog upp något liknande i säsongsstarten av fråga doktorn i år.
Enligt henne så kan man ha slapp magmun så att magsyra läcker ut lite grann och irriterar/inflammerar matstrupen/magmunnen och då kan man få den känslan av mat som fastnar/inte sväljs ner, eller en klump som sitter där.
Doktorns råd var iaf att ta en kur på 2 veckor med läkemedel (ex Ranitidin de tabletterna kan tuggas också) som stänger av magsyran sas så att inflammationen får läka.

Hör med din VC om det är värt att prova. Det är receptfria läkemedel.

Jag har även svårt att andas efter att jag svalt dricka eller mat :/, känner ni igen er?
Senast redigerad av Constantin558 2016-01-25 kl. 21:40.
Citera
2016-01-25, 22:06
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Jag har även svårt att andas efter att jag svalt dricka eller mat :/, känner ni igen er?

Magsyra kan tränga ner i luftvägarna och ge hosta och besvär med andningen, i alla fall för mig.
Tror inte att du behöver oroa dig. Men alltid bäst att kolla upp på vårdcentralen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in