Citat:
Ursprungligen postat av
Grillo
För att då får du mer utrymme att manövrera. Jag brukar börja svänga in innan jag passerat bilen som står jämte mig. Men du bör nog följa de riktlinjer du fått av körskolan. I sinom tid lär du dig nog dina egna metoder också. Man utvecklar ganska snabbt både goda och dåliga vanor i trafiken. Personligen föredrar jag att ha mer marginal och det får man om man har förarsätet vid bilen man ska ställa sig bakoms nos när man börjar backa, enligt min åsikt.
Ok, då förstår jag. Jag trodde du menade att hela din bil var framför den bilen du ska parkera bakom när du började. Jag har kört enligt en youtubevideo som sa att man skulle ha sin bils bakdäck vid den främre bilens bakända. (jag tänker mig däckets mittpunkt, men jag vet inte vad de menade) Men varje gång jag gör detta märker jag att min bil åker bakåt när jag backar med fullt rattutslag åt höger, dvs den kan inte svänga på en femöring, så jag förstår varför du vill stå en bit längre fram, eventuellt. Dock har det inte medfört något problem för mig, tvärtom bra med lite marginal till den främre bilen. Dessutom så har min framända alltid hamnat nära den främre bilen när jag svänger in, men det har kanske mer att göra med hur långt bak man är när man börjar svänga in, vet inte.
edit:
Citat:
Jag brukar börja svänga in innan jag passerat bilen som står jämte mig.
Är dock inte helt hundra på vad du menar med detta. Men jag tror jag fattar vad du menar. Om du gör som jag, dvs har ditt däcks mittpunkt vid den främre bilens bakända när du börjar backa med fullt rattutslag åt höger då borde det väl bli samma sak som din metod? För då är min bil inte helt jämte den andra bilen utan kanske en halvmeter bakom.
Då menar vi nog samma sak med marginal också. Jag trodde först du menade att du ställde dig längre fram än du lärt dig, men nu förstår jag det som att du ställer dig längre bak än du lärt dig.