2016-01-25, 12:43
Medlem
Tjena! Tar studenten i år och är sugen på att gå ekonomiutbildningen. Har tänkt mig att läsa kanditatutbildningen för att sedan ta en masterutbildning. Bor för närvarande i Karlstad, och vill inte direkt åka till Afrika för att studera. Kommer ha lite drygt 18 i meritvärde och 1,2 på HP (funderar dock på att göra HP igen). Enligt Karlstad universitets hemsida (https://www.kau.se/utbildning/program/SGEEK) så har de inga kommande utbildningstillfällen. Med mina nuvarande betyg kommer jag heller inte in på Göteborgs universitet.

Spelar skola verkligen så stor roll? Tänkte att jag kan ta kandidatexamen på en skola jag kommer in på och sen ta masterutbildning i en bättre skola, för det går väl att göra? Något annat tips på skola eller så? Är just nu inte så sugen på civilekonom med tanke på Bolognaprocessen (https://sv.wikipedia.org/wiki/Bolognaprocessen)

Tack på förhand
Senast redigerad av larssoen 2016-01-25 kl. 12:45.
Citera
2016-01-25, 18:53
Medlem
Ja, skola spelar stor roll. En "bra" skola kommer ha bättre och mer motiverade elever samt att du, allt annat lika, kommer få bättre jobb med examen från en bra skola och även större chans att komma in på önskat masterprogram.

Har du fått 1,2 så bör du kunna höja dig till 1,5-1,6 och då kommer du in på alla ekonomprogram i landet, förutom Handels.
Citera
2016-01-25, 19:00
Medlem
VonFanderblads avatar
Enligt gängse uppfattning så spelar lärosäte stor roll, men det finns av förklarliga skäl inte särskilt mycket forskning inom ämnet eftersom det då handlar om kontrafaktiska analyser. Så svaret är "vi vet inte". Men om man har möjlighet så finns det förstås inga direkta nackdelar med att välja ett av de "bättre" lärosätena.
Citera
2016-01-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, skola spelar stor roll. En "bra" skola kommer ha bättre och mer motiverade elever samt att du, allt annat lika, kommer få bättre jobb med examen från en bra skola och även större chans att komma in på önskat masterprogram.

Har du fått 1,2 så bör du kunna höja dig till 1,5-1,6 och då kommer du in på alla ekonomprogram i landet, förutom Handels.

Tack för svaren! Vad tror ni om kandidatutbildning där jag kommer in + master på något mer populärt universitet/högskola?

Jo, angående HP kan jag nog höja mig. Drog 1,5 på mattedelen och endast 0,9 på svenskan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in