2016-01-25, 09:52
Medlem
Hej!

Har lagt undan cirka 10 000 då jag bestämde mig att investera i något! Fonder eller aktier? Antar att det är bra köpläge nu när börsen faller neråt? Har dock aldrig investerat i sånt innan så jag skulle uppskatta tips och råd?

Bra fonder till exempel?
Citera
2016-01-25, 10:12
Medlem
Fenjal888s avatar
Alla lär väl säga aktier och/eller fonder. De har som du säger gått nedåt ett bra gått nu så det är säkert bra att köpa in sig där. Hur länge har du tänkt att spara? Jag skulle säga att fonder är nybörjarvänligt, alternativt stora aktier som HM, Starbucks eller liknande med en längre sparhorisont.

Själv är jag väldigt förtjust i p2p-investering.
Senast redigerad av Fenjal888 2016-01-25 kl. 10:53.
Citera
2016-01-25, 19:35
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extra-c
Hej!

Har lagt undan cirka 10 000 då jag bestämde mig att investera i något! Fonder eller aktier? Antar att det är bra köpläge nu när börsen faller neråt? Har dock aldrig investerat i sånt innan så jag skulle uppskatta tips och råd?

Bra fonder till exempel?

När behöver du pengarna? Behöver du ha pengarna inom 5 år är nog det bästa att du investerar större delen i något som inte rör sig så mycket upp och ner, t.ex. en kort räntefond eller ett nischsparkonto. Men räkna inte med mer än någon procent i avkastning i dagens börsläge.

Kan du tänka dig att bara låta pengarna vara oavsett vad som händer på börsen så investera i fonder. Över längre perioder vinner man nästan alltid på att lägga pengarna på börsen. Gärna breda indexfonder med låga avgifter. Länsförsäkringar Global Index och Avanza Zero är bra varianter. Här är risken hög och du måste klara av att sitta still i båten och inte paniksälja om dina tillgångar helt plötsligt är värda hälften så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in