2016-05-24, 15:18
Medlem
GiganticDonkeykongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
"Centroelen/Centrolen" finns inte i FASS, så under det namnet har det knappast förskrivits av svensk läkare... Har provat lite andra stavningar utan framgång. Någon som har en aning om vad som avses?
Sertalin nämns i Fup:en. Kan det vara den som avses? Är ju ångestdämpande.
Citera
2016-05-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
ATARAX är inget "riktigt" lugnande läkemedel, det är allergimedicin du blir trött och vill sova av. Det absolut vanligaste "lugnande" läkemedlet som skrivs ut på landets BUP-mottagningar. Jag har mycket svårt att tro att det syns på vanlig scanning av blod, det krävs att man letar efter det...

Jag trodde att Atarax var outsourcat som läkmedel. Läste igenom FASS och allergi är knappast en godkänd indikation.

I vilket fall så bör rättsläkaren vid sin första undersökning av denna person (barn, ungdom eller vuxen) i vilket fall som helst ha genomfört tester på uppgivna ordinationer.

För Atarax finns lång dokumentation om verkan och biverkan (http://www.fass.se/LIF/product?userT...19570405000021).

Theralen vet jag att man använder till små barn, men här har vi inte en liten pojke. Nog borde RMV-läkaren i vart fall noterat längd och vikt för detta "barn" som blivit åtalad för mord på en vuxen kvinna.
Citera
2016-05-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiganticDonkeykong

Ja det är med all säkerhet Sertralin som avses. Ej ångestdämpande, det är en tämligen vanlig antidepressiv medicin.
Håller med om att han verkar fejka alla möjliga sjukdomar inkl sitt psykiska mående, eller så har han "borderline" (ja jag vet att det inte heter så numer). De lugnande han fått, Atarax o Theralen är ju väldigt "snälla/milda" sådana.
Från det ena till det andra: Hur i hela h-e kan inte fosterfamiljen veta HUR han visste om dem o var de bodde? Mona säger att hon inte vet hur han kunde kontakta dem? Ruffel o båg, säger jag!
Citera
2016-05-24, 18:35
Medlem
Venators avatar
Citat:

Absolut, tack, verkar mycket rimligt.
Citera
2016-05-24, 18:40
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Absolut, tack, verkar mycket rimligt.
Det är inte "ångestdämpande" utan ett antidepressivt SSRI-preparat likt det jag nämnde tidigare, Citalopram. Det intas en gång per dygn och börjar inte verka förrän efter någon veckas användande. Initialt, första dagarna/veckan, kan ångestnivån höjas för att sedan stabiliseras.

Inget av de preparat som nämnts är något som man kan missbruka utan att sova mycket länge - klassiska BUP-preparat (eller preparat som ges till fd missbrukare eller sådana där man tvivlar på sanningshalten i symptombeskrivningen).
Citera
2016-05-26, 15:25
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Kan du sammanfatta lite av vad de kom fram till så man slipper ladda ner? Jag hörde att de anser att han är minst 18 år.
För att sammanfatta sidorna jag nämnde:

1. Tandläkarbedömning av tandmognad:
  • Minst 19,2 år, +/- 1,0 år (svensk data),
  • Minst 20,9 år, +/- 4,02 år (USA-data för "vita"),
  • Minst 21,4 år, +/- 4,68 år (USA-data för "svarta". Tandläkaren använder enbart denna data i sin sammanfattning).

2. Läkarbedömning av skelettmognad i högerhanden:
  • Skelettmognad avslutad.
(Polisens utredare skickar fråga, till en av de två läkarna som gjort bedömningen, om när "avslutad skelettmognad" inträffar. Sammanfattningsvis är svaret: olika, men 17-20 år hos pojkar.)

3. Migrationsbeslut 2016-02-09:
  • Född 19971001.
4. Läkarbedömning vid ungdomsmottagning:
  • Fullpuberterad med avslutad könsutveckling.
  • Utifrån röntgenlogisk bedömning: ingen [exakt] ålder kan fastställas.
  • Utifrån tidigare bedömning av tandmognad: 16,72-21,4 år.
  • Information från [eventuell] psykosocial intervju saknas.
  • Sammanfattning: minst ett år äldre än vad han utger sig från att vara [16 år, dvs. minst 17 år].

5. Läkarbedömning av skelettmognad i högerhanden [annan röntgenläkare]:
  • Två tillväxtzoner i handen förbenas i 18-19-årsåldern [är förbenade på röntgenbild av GM].
Citera
2016-05-26, 17:09
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag trodde att Atarax var outsourcat som läkmedel. Läste igenom FASS och allergi är knappast en godkänd indikation.

Theralen vet jag att man använder till små barn, men här har vi inte en liten pojke. Nog borde RMV-läkaren i vart fall noterat längd och vikt för detta "barn" som blivit åtalad för mord på en vuxen kvinna.
Det är kanske fasats ut du tänker på, men även det är fel. Atarax är en antihistamin, vilka brukar kallas allergimediciner. Två allergiska symtom är även indikatorer;
Citat:
Indikationer

Urtikaria och klåda. Symtomatisk behandling av ångest och oro.
http://www.fass.se/LIF/product?userT...19570405000021
Citat:
Theralen förskrivs även till vuxna.

De olika nämnda antihistaminerna brukar dock förskrivas som ett tidigt alternativ till ångestdämpande, och inte som allergimedicin, vid lindrigare ångest/oro, framförallt när det tar sig ett mer somatiskt uttryck.

Citat:
...Djupt deprimerade har en dödslängtan som tar över hela deras tankevärld, men de är extremt oförmögna att begå självmord. Tills de får behandling! Då när behandlingen får effekt så är den första att de blir aktiva och faktiskt begår självmord. De begår inte mord!!
Citat:
...Borderline-psykotiska är just på gränsen mellan psykos och verklighetsanknuten. Han uppvisar inga som helst psykotiska föreställningar eller symtom. Tvärtom. Egocentrisk? Ja, han är väldigt självupptagen och intresserad av sitt eget välmående eller illamående. (Borderlinepsykotiska är mer intresserade av sina relationer med andra och hur de kan styra sina medspelare i sitt sociala sammanhang).
Citat:
Borderline betyder gräns. Sen kan det skilja mellan olika personlighetsstörningar, där psykiatriker beslutar om den ena eller andra underkategorin.
Var vänlig sluta.
Citera
2016-05-26, 17:24
Medlem
senhackarens avatar
Kan ge mig fan på att den sk kallade tonåringen är 21-25 år. Kanske lite mer.

Bra att dem genomskådade hans lögn om åldern. Måste svida redigt för honom, då han förmodligen hade hoppats på att vara ute igen efter 2-3 år. Det syns ju långa vägar att fanskapet är i början/ i mitten av tjugoårsåldern. Men så tänker negrer sällan logiskt. Ordet DNA har han nog aldrig hört talas om.

Ska bli intressant och se vad domen blir. Han ska tydligen vara helt bortskjuten. Så jag gissar på dårhus för hans del.
Citera
2016-05-28, 15:35
Medlem
checkthisout.s avatar
DM har censurerat nyheten i Sverige

http://i.4cdn.org/pol/1464430204989.webm
Citera
2016-05-31, 19:30
Medlem
palimaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
DM har censurerat nyheten i Sverige

http://i.4cdn.org/pol/1464430204989.webm

Jag hänger inte med. Det gick att läsa om det ju?
Citera
2016-05-31, 20:03
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palimalis
Jag hänger inte med. Det gick att läsa om det ju?
Till en början gick det eftersom användaren inte sitter i Sverige. Sedan går det inte eftersom han byter till en svensk IP-adress.
Citera
2016-06-01, 21:51
Medlem
Ördögs avatar
Misstänkt mördare ville skada sig själv
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6444337
Citat:
Idag startar rättegången mot den unge man som misstänks för att ha mördat 22-åriga Alexandra Mezher på ett HVB-hem i Mölndal där hon jobbade.

Den unge mannen bodde tidigare hos en fosterfamilj och idag väljer fostermamman att berätta för P4 Sjuhärad om att han inte kunde bo kvar hos de för att han mådde för dåligt.

Mamman ---- berättar att han bodde i deras familj under ett halvår. Redan efter några veckor märkte de att han inte mådde bra.

– Han var inte sig själv, han kunde inte sitta still, mumlade för sig själv och hörde röster.

Mannen mådde allt sämre och ville skada sig själv. Familjen fick köra honom till ungdomspsykiatrisk vård vid flera tillfällen.

I polisförhör säger han att han inte minns hur han högg Alexandra Mezher till döds. I ett förhören säger han via sin tolk att han tagit upp en kniv för att ta sitt eget liv och att hon försökt hindra honom att göra det. Han har huggit henne men vet inte när.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in