Citat:
Ursprungligen postat av
intermittentexplosivitet
Jag har bara läst vissa delar, men är beredd att dela din uppfattning. Framgår det någonstans syftet med att hugga henne (läste att hon försökt ta kniven)? Jag tror inte han trodde hon skulle dö av hugg i låret/stussen...
Den åtalade säger sig inte minnas något alls av sin attack på Alexandra. Han har förnekar genomgående alla minnen förutom attackerna på sig själv av de medboende. Tills polisen kom och tog över "attackerandet" av honom. Något syfte för att mörda henne kan han alltså inte "minnas" och hans förståelse för de medboendes attack på honom är noll.
Det finns knivskador även högre upp på Alexandras bål. Det hugg som tog i låret kan ha riktats högre men pga hennes motstånd så hamnade det lägre. Hon har typiska värjskador på sin ena hand. Så det är mer troligt att han riktat hugget högre med avsikt att döda, men det dödande hugget har hamnat i låret. Det var alltså inte avsikt att hugga där hans hugg träffade i låret. Från hans synpunkt så råkade det bli en fullträff ändå. Han vet att om han döms till RPV så får han sjukpension. Men han spelar extremt dåligt.
F.ö. så anser jag att hans bettmärke bör analyseras med tanke på att han spelar självskador och avsikt att dö själv. Men av bilderna på honom själv så framgår inget som styrker något annat än det han säger sig minnas: Hur han önskat att döda sig själv. Djupt deprimerade har en dödslängtan som tar över hela deras tankevärld, men de är extremt oförmögna att begå självmord. Tills de får behandling! Då när behandlingen får effekt så är den första att de blir aktiva och faktiskt begår självmord. De begår inte mord!!
Nu är han övervakad dygnet runt och går omkring och hotar att ta livet av sig. Det gör inte svårt deprimerade eller psykotiskt drabbade.