2016-01-25, 00:27
Medlem
Jag läser i annonser att det är mycket bra om man har en 1års utbildning inom städ och 3månaders praktik på detta för visa vad man går för? Jag skrattar när jag ser sånna här annonser. Tror arbetsgivarna att det är så svårt att trycka på lite knappar på maskinen

Förr i tiden så fick man hög utbildade arbeten utan att man hade någon utbildningen i bagaget? Varför kräver de nu helt plötsligt en 1års utbildning för städ jobb, fönsterputsare, trädgårds arbete, vakt mästare, produktion av olika slag som maskin förare osv.. Aså vafan har hänt med moder svea?

Därför man inte pallar längre bättre gå sjukskriven och simulera lite mer så man lämnas ifred hoppas ända tills man blir 65 ju längre arbetsfri ju bättre är det när man läser plats annonser ute på nätet

Skratt retande
Citera
2016-01-25, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Skratt retande

Vad skulle du själv föredra, att betala pengar för någon som är utbildad och erfaren eller något oerfaret blåbär? Ärligt svar tack!
Citera
2016-01-25, 00:56
Medlem
MrMadoffs avatar
Kanske för att det går 500% mer på varje arbete än för 25 år sedan.
Citera
2016-01-25, 01:12
Medlem
Mamma hade rätt, utbildning är viktigt!

Idag använder man väldigt avancerade skurmetoder. Därför krävs det givetvis adekvat utbildning.
Citera
2016-01-25, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohnae
Mamma hade rätt, utbildning är viktigt!

Idag använder man väldigt avancerade skurmetoder. Därför krävs det givetvis adekvat utbildning.

Utbildning är alltid bra.
Men där har du fel, de flesta tar in utlänningar som städare/städerskor som inte ens kan språket. Kompetent utbildning har dem inte heller så jag antar att de får jobbet pga lägre löner..
Citera
2016-01-25, 04:27
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Utbildning är alltid bra.
Men där har du fel, de flesta tar in utlänningar som städare/städerskor som inte ens kan språket. Kompetent utbildning har dem inte heller så jag antar att de får jobbet pga lägre löner..

Så bristfälliga språkkunskaper = ingen utbildning?
Citera
2016-01-25, 04:42
Medlem
Jag har tre års teknisk universitetsutbildning men arbetar inom en relativt okvalificerad bransch. Utbildning och personlighet är ett kvitto på att individen är ansvarstagande och ej en idiot.

Att det faktiskt krävs ett års utbildning är dock löjligt, på samma sätt som att hotell- och restaurangutbildningen ens existerar. Vill man arbeta i den branschen lär man sig på plats och jobbet får man baserat på sin personlighet. Handel- och turism samt barn- och fritids är ju också det flummigaste någonsin. Man lär sig på plats av de erfarna, jobbet får man baserat på sin personlighet.
Citera
2016-01-25, 06:19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Jag har tre års teknisk universitetsutbildning men arbetar inom en relativt okvalificerad bransch. Utbildning och personlighet är ett kvitto på att individen är ansvarstagande och ej en idiot.

Att det faktiskt krävs ett års utbildning är dock löjligt, på samma sätt som att hotell- och restaurangutbildningen ens existerar. Vill man arbeta i den branschen lär man sig på plats och jobbet får man baserat på sin personlighet. Handel- och turism samt barn- och fritids är ju också det flummigaste någonsin. Man lär sig på plats av de erfarna, jobbet får man baserat på sin personlighet.
De som gått hotell- och restauranglinjen kan fruktansvärt mycket mer än den genomsnittlige nyexade gymnasieeleven vad gäller hotellverksamhet, restaurangverksamhet, arbete i större kök, råvaruhantering, alkoholdrycker m.m. På samma sätt kan de som gått Bygg mycket mer inom sitt område, precis som Transport...med flera, med flera...
Citera
2016-01-25, 06:41
Medlem
Ja men det kvittar väl när det tar en vecka att lära sig arbetsplatsen och dess rutiner, med eller utan utbildning? Servicebranschen har alla olika system vilket man inte lär sig på en gymnasieutbildning, utan väl på arbetsplatsen.

På min arbetsplats är det i alla fall en klar majoritet som studerar/studerat till något annat än just H&R, rätt servicemind och jobbet är ditt.
Citera
2016-01-25, 09:36
Medlem
Jag har också märkt att det krävs mer utbildning på "skräpjobb". Jag tror det har att göra med det plötsliga inflöde av nysvenskar vi har haft det senaste året.

Tänk själva, såklart att arbetsgivare ställer krav på utbildning i någon form då de annars blir nedringda av AF och bemanningsbolag som vill placera nysvenskar på deras annonserade tjänster.

Med kravet på utbildning/erfarenhet av låga mått så brukar det bli att nysvenskarna gallras bort och infödda svenskar är kvar som kandidaterna för tjänsterna.

Men såklart, det har nog också med att göra att det är dags att få upp lönen för skräpjobben, obefogat eller ej. Då brukar en utbildning inom yrket vara argumentet för en höjd lön. Även om utbildningen är: "Hur man skurar golv, kurs 1" typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in