• 8
  • 9
2016-02-23, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
TS, om du upplever ditt liv så hopplöst som du beskriver, så tycker jag du ska söka hjälp inom sjukvården. Du kan gå till din husläkare utan att din mamma vet varför. Om du behöver pengar för besöket, så hitta på en åkomma så att hon kan ge dig de pengar du behöver.
Läkaren kan hjälpa dig med medecin, det kan vara en bra början för att vända det här negativa tankarna som snurrar i ditt huvud.

Det är nämligen så att ditt liv inte är så dåligt som du beskriver det, det är nog mer så att du upplever det så. Är man deprimerad så klarar man inte av att se de som är bra, man ser tecken överallt på att man verkligen är misslyckad.
Typ "typiskt mig att missa bussen" "det är klart att det ska börja regna just när jag gick ut"

Om du börjar plugga nu, och jobba lite extra på kvällar och helger så kommer du ändå ha fritid och möjlighet att göra annat. Varför har du så bråttom att bli klar med skolan? Skoltiden är inget fängelse, utan det kan öppna upp nya möjligheter, och man får nya vänner.

Skriv upp i din almanacka tre saker varje dag som du gjort bra. De kan vara väldigt små saker, allt räknas. Du behöver bryta det här negativa tankesättet.

jag har börjat plugga på komvux, o det som stör mig som fan är att jag inte kan provet, jag kan en liten del, men de sägs från läraren och andra som haft honom (som jag känner) att det är extremt svårt, o de nu på tisdag... JAG VET INTE VART JAG SKA BÖRJA DET ÄR SÅ JÄVLA MYCKET, jag har läst på för 1 vecka sen om inte mer, men fattar inte allting... jag vet inte hur jag ska klara de, vill så gärna ha ett bra betyg, minst VG vad motsvarar de i dom nya betygsystemen? B eller C?
Citera
2016-02-24, 00:21
Medlem
Vet inte hur jag ska börja, varför får jag känslan att du är knappast deprimerad snarare besviken över din situation och frustrerad, det kommer vara i kort period. Av vad jag uppfattar av dina inlägg så vill du mer än vad du är kapabel till, allt tar sin tid gubben. Får lite arrogant känslan. Börja leta flickvän det skulle göra dig blind och dra dig upp i livets graf. Rådet jag blivit given av många omkring. Att inte ha ett jobb, ha ett tungt missbruk, inga riktiga vänner och fast i en ondcirkel då förstår man sig på en person som knappt vill leva.

Du har stora förutsättningar bara blicka fram och hålla ut nu när våren kommer och solen skiner kommer det produceras fler dopaminer. Du kommer må en aning bättre av vädret bara. Speciellt när gruset tas bort från gångvägarna och tiden för tjockjacka är över. Alla går igenom tuffa tider i sitt liv dock rekommenderar jag inte droger som ett alternativ som vissa nämner även om den är ganska effektiv kortvarig så smäller det mycket hårdare i senare skede. Det kommer leda till att du knappast kan ta dig ur, det kan bli en början på ett liv fullt utav droger. Cannabis är inkörsport för andra droger, visst förstår dessa som säger nej. Men du vill knappast ha samma rus efter något år, du kommer sträva efter något som tillfredställer mer än vanliga fall, tendens för den "hyperaktiva typen" inget snack om saken.

Lägger mitt liv på att det är den här gråa och mörka tiden nov-feb de flesta vill begå självmord eller har onda tankar. Majoriteten släpper tankarna så fort dessa tiderna är över och alla inlägg skäms man över. Så om mindre än månad skriver du knappat på flashback och återgått till ditt normala vardag...
Citera
2016-02-24, 00:35
Medlem
VelvetReds avatar
Jag känner igen mig i mycket av dina tankar, känslor och situationer i livet. Har själv velat ta livet av mig vid ett par tillfällen i tidiga 20 års åldern. Det jag kan säga är att, ge det en 4-5 år. Bygg upp dig själv och lär dig se livet ur andra perspektiv.

Jag är glad över att jag inte tog livet av mig back then, förmodligen kommer du känna samma sak i framtiden.

Livet är som att slå en drill på en sommaräng på fyllan, ljuvligt kort, krävande , lite pinsamt och jobbigt. men det är över fortare än det hinner börja så ta tillvara på det.
Citera
2016-02-24, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helex
jag har börjat plugga på komvux, o det som stör mig som fan är att jag inte kan provet, jag kan en liten del, men de sägs från läraren och andra som haft honom (som jag känner) att det är extremt svårt, o de nu på tisdag... JAG VET INTE VART JAG SKA BÖRJA DET ÄR SÅ JÄVLA MYCKET, jag har läst på för 1 vecka sen om inte mer, men fattar inte allting... jag vet inte hur jag ska klara de, vill så gärna ha ett bra betyg, minst VG vad motsvarar de i dom nya betygsystemen? B eller C?

Försök att inte tänka för mycket att du inte kommer klara det.

Lista upp de du ska lära dig. Lägg upp en plan och försök följa den. Lär dig det du förstår extra bra, försök att lösa det du inte förstår.
Håll huvudet kallt och måla inte fan på väggen. Du har börjat plugga, du är på väg nu. Är provet svårt så är du inte ensam om att tycka det, och då kommer det ändå krävas ett lägre poäng för VG.

Om du har svårt att komma igång. Låt ditt första mål vara väldigt lite. Typ gå igenom böckerna. Du kan också plugga på tid. Om 30min känns för långt, börja med 10min. Sedan tar du en paus, och då tänker du inte på att du inte pluggat så som du borde, jag lärde mig inget osv. Har du pluggat den tid du bestämde, så har du rätt till din paus men gott samvete. Har man väl börjat, då brukat det gå bättre.

Har du sökt hjälp? Jag tycker verkligen du ska göra det, nu när jag läser dina inlägg igen så låter det verkligen som du har hamnat i en depression. Man kan se att du tolkar många inlägg som påhopp på dig och att du målar upp ditt liv som väldigt svart. De är så typiskt för just depressioner, att man inte ser saker som de faktiskt är och att man tror att andra inte vill en väl. Man blir också apatisk och väldigt kritisk till allt och alla.

Om du har möjlighet, försök att gå så mycket du kan. Det stimulerar endorfinernas och kan få en att må lite bättre.

Vad bra att du börjat på KomVux, var stolt över dig själv. Att försök är väldigt mycket bättre än inte göra det.
Lycka till!
Citera
2016-02-24, 17:46
Medlem
vdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helex
Hej.

Nu orkar jag inte leva mera. Jag är trött på att må som jag gör. Detta är inget liv. Jag har ingenting att glädjas av i detta fucked up livet. Jag har absolut ingenting att glädja mig åt i livet!

Såhär ligger de till...
Jag jobbar hos min mamma på burger king, jobbar 2-3 gånger i veckan bara och 4-5 timmar om dagen. detta gör jag på egen vilja och har sagt till henne att jag inte vill ta emot lön. Så man kan säga att jag praktiserar där. Varför jag inte vill ha lön är att jag får allting jag vill ha. bor nämligen fortfarande hemma. Jag är 20 år och har ett fucked up liv. (nej inget kriminellt eller dåligt liv på de sättet, de handlar om att jag är ständigt ledsen, nere och mår bara dåligt)

Varför? Jo för jag kan inte alltid jobba hos min mamma, jag vill hitta något annat jobb men de finns fan inget. Jag har bestämt mig för att plugga upp mina betyg på komvux, för att kunna komma in på högskola. jag vill gå något inom sjukvården. Men att gå på komvux 1 år, 1år för att gå natur ämne, sen plugga 3 år till något inom vården, det är totalt 5år, och jag orkar verkligen inte jobba hos min mamma mer, jag orkar inte mer, det är så tråkigt, men nu har det blivit så att jag måste.

Att gå 5 år utan en normal lön är värdelöst. jag får fritt att hitta nytt jobb, men nu med tanke på att jag vill plugga på komvux så kommer jag gå i skolan olika gånger om dagen vissa är förmiddag och vissa kurser är eftermiddagar, får dock inget CSN eftersom jag inte pluggar tillräckligt många ämne...

vad i helvete ska jag göra!?

- jag har ingen tjej, o vill ha en fin tjej, en riktigt snygg, någon som bryr sig om mig, som inte springer överallt, har haft 2 flickvänner i mitt liv, båda har varit otrogna mot mig, den ena mer sexuellt den andra på andra sätt.
- jag har inget bra utseende, enligt mig själv, jag är så jävla ful, och jag är så ledsen över de, för ingen tjej vill snacka med mig och jag är sjukt dålig med att snacka med tjejer, har kommit o kontakt med en del tjejer men grejen är att jag inte kan snacka med dom!
- jag är så jävla ful (enligt mig själv för ingen annan säger att jag är snygg och inte ful för den delen heller, men man hör inget positivt...)
- jag orkar inte må såhär längre
- jag läspar och det stör mig vilket jag tror tjejer håller sig borta ifrån.
- jag har inget lyckligt i mitt liv! jag vaknar vid 10 varje dag, går o jobbar till 3 ungefär är hemma kvart i 4 typ, ligger i sängen instängd HEEELA DAGEN för jag mår så dåligt. jag har slutat träna eftersom min motivation är helt över, slut. finito. Jag har absolut ingenting att glädja mig åt mer...

JAG HATAR DETTA JÄVLA LIVET OCH JAG ATT JAG KOMMER TA LIVET SNART. JAG HAR EN SÅN FEELING, JAG ORKAR FAKTISKT INTE MER, JAG LIGGER I MIN SÄNG JUST NU O BÖLAR. MÅR PISSE DÅLIGT.

Jag vetifan vad jag kommer göra längre... Detta är så fucked up så jag orkar inte mer... Jag vill verkligen dö.

Jag har inga vänner pga olika historier tidigare i mitt liv, så lika bra att inte ha några vänner än att ha falska som går bakom ens rygg.

Jag orkar inte detta jävla livet mer. Jag orkar verkligen

JAG ÄR SÅ SLUT. JAG ORKAR INTE MER.

Skicka ett meddelande till mig så kan jag ge dig min skype eller något så kan vi snacka. Kan gärna vara din vän
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in