2006-01-03, 04:10
Medlem
Cineastens avatar
Komisk tråd. Särskilt som trådens skapare aldrig har pysslat med liverollspel överhuvudtaget.

Visst kan man se live som nördigt och barnsligt men väldigt många saker som folk sysselsätter sig med är tämligen töntiga. Jag menar, hur häftigt är det egentligen att spela tv-spel, lägga all sin vakna tid på träning, vara ute och supa varje helg, sitta hemma framför p-våfflor och rycka i snabeln, meka med skabbiga bilar, knarka eller vad man nu gör?

Man får väl ta saker och ting för vad de är? Jag har pysslat med live men gör det inte längre och även jag kan se med skepsis på folk som enbart sysslar med live, som inte har några andra intressen, men de stör mig inte på något sätt och jag kan omöjligt förstå hur någon kan störa sig på dem.

Då stör jag mig faktiskt mer på alla dessa idioter som hänger nere i centrum och trackasserar folk, de stolpskott som springer ute på krogen i syfte att mucka gräl med alla som kommer i deras väg eller alla drygjävlar som går runt och fäller nedlåtande kommentarer om alla de inte gillar.

Liveare är i regel (åtminstone de jag har träffat och det är åtminstone några hundra personer) väldigt sympatiska. Vissa är kanske insnöade på något särskilt område men de flesta är hur reko som helst, förhållandevis smarta, sociala (live är en social grej eftersom det går ut på interaktion med andra människor) och väldigt trevliga. De flesta jag träffade under min tid som liveare var vuxna människor i åldern 20-35. Tror bestämt den äldsta var i 55-årsåldern.

Dumheter som att det bara är sociala missfoster, freaks och finniga tonåriga oskulder som sysslar med live, ger jag inte mycket för. De allra flesta liveare jag har träffat har varit helt vanliga människor med sociala kontaktnät, vanliga hederliga arbeten, flick eller pojkvänner osv.

Det som skiljer dem från folk som inte livear tycks vara att de har mer fantasi och att de ser något positivt och konstruktivt i att lämna den trista vardagen bakom sig för några timmar eller dagar. Många lockas ju till live pga intresset för teater och det är inte helt ovanligt att de är totalt ointresserade av vanliga bordsrollspel så det är inte enbart snorungar som livear. De har oftast inte råd med det heller då det är eller kan vara en väldigt dyr hobby.

Kan man genom sitt liveintresse skaffa nya vettiga kompisar och odla nya intressen för hantverk, historia, matlagning, skådespeleri, eller vad det nu kan vara så är det väl bara positivt och ingenting som ska klankas ned på?

Det är intressant att se att många människor har så otroligt innehållslösa liv att de lägger energi på att gå runt och hata och/eller göra sig lustiga över harmlösa människor som inte skadar eller påverkar deras liv på något sätt.
Det säger ju mer om dem än om de "töntiga" livearna.
2006-01-03, 04:27
Medlem
klåfingrigs avatar
hehu vad lätt det är att sitta och berätta hur fula människor är när man själv sitter bakom en skärm.
2006-01-03, 22:19
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Komisk tråd. Särskilt som trådens skapare aldrig har pysslat med liverollspel överhuvudtaget.

Det har han ju visst ! han har en äkta masterhammer +25 catastrophe! Dessutom riskerade han att bli en boffetomte, bara det!
2006-01-10, 03:15
Medlem
Cineastens avatar
Mm precis så är det. Alla som pysslar med liverollspel går runt med bofferkorvar som de döpt till +25 magicultramegadeathspecialhammer. Det vet alla som kan något om någonting övverhuvudtaget, för att citera en viss person...
2006-01-10, 08:22
Medlem
supahs avatar
Lajv.. Ne, tacka vet jag småboffren uppe i skogen som vi hade för x antal år sen
2006-01-24, 15:41
Medlem
Llanowars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostnatt
Hmmm jag trodde Magicspelare var automatiskt diskade från att mobba lajvare, lite som att kasta ett berg på ett glashus.

nejdå.. vi klär oss inte som muppar och har ingen pervers "connection" till varandra.. dessutom spelar jag inte längre.. kan man försörja sig som lajvare? nja va?
2006-02-22, 15:20
Medlem
Ninjans avatar
*BUMMMMMMPPPPPP*
En tråd som denna får bara inte dö ut!
Jag har lite live minnen jag med att dela med mig av.
Minns ett par kompisar(nej det var verkligen ett par kompisar och inte ett förtäckt sätt att berätta självupplevda live minnen)
Dom var med och lirade i ett live i skåne för ca 5 år sedan. En rad med anekdoter har fötts från denna magiska helg och några av höjdpunkterna var:

-när 20 svartalfer blev överrupmlade och nedkämpade när dom trodde att dom i befann sig i säkerhet och relaxade med calzone från den lokala pizzerian
Försöker föreställa mig hur man måste tappa all inlevelse efter att ha fått en skumplast pil i pannan medans man dricker cola och käkar pizza sallad.

-En kille som skulle vara troll och gå runt med en gigantísk "sten" av papier mach'e misstog folket i gruppen. Följden blev att en mycket chockad och sedermera väldigt irriterad joggare fick en naturtrogen sten av papp i huvudet.

I övrigt var detta innan det fanns "fireball" och "sleep" spells...
2006-04-13, 16:31
Medlem
fikontramparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanowar
nejdå.. vi klär oss inte som muppar och har ingen pervers "connection" till varandra.. dessutom spelar jag inte längre.. kan man försörja sig som lajvare? nja va?

Ja det kan man! min kompis som lajvar har dragit hem lite drygt 26tusen på lajv.
han tillverkar latexvapen, rustningar och annat tillbehör som han säljer antingen under lajv eller via internet. sådeså!

Dessutom måste jag förklara att jag HATAR alla gothare, punkare och allmänt fula/tjocka människor som gett lajv det rykte det har! Folk tror att man är allmänt misslyckad och dum i huvet för att man har som vid-sidan-av-"hobby" att två gånger om året komma ut i skogen med tältet och några vänner, visst kunde man likagärna campat, men lajv känns lite roligare ändå, då jag ändå inte tar det vidare seriöst. Å vafan är allt dethär med Katastrof+25 hammare?!??
aldrig hört talas som sånna löjliga regler.?
2006-04-13, 18:11
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fikontramparen
Ja det kan man! min kompis som lajvar har dragit hem lite drygt 26tusen på lajv.
han tillverkar latexvapen, rustningar och annat tillbehör som han säljer antingen under lajv eller via internet. sådeså!
Men då tjänar han ju inte pengar på lajvandet utan på pellejönslajvare som inte ens kan göra egna pappvapen. Tragiskt.

Citat:
Dessutom måste jag förklara att jag HATAR alla gothare, punkare och allmänt fula/tjocka människor som gett lajv det rykte det har! Folk tror att man är allmänt misslyckad och dum i huvet för att man har som vid-sidan-av-"hobby" att två gånger om året komma ut i skogen med tältet och några vänner, visst kunde man likagärna campat, men lajv känns lite roligare ändå, då jag ändå inte tar det vidare seriöst.

Detta var ett av de bästa självmål jag nånsin har sett! Underbart roligt!

Citat:
Å vafan är allt dethär med Katastrof+25 hammare?!??
aldrig hört talas som sånna löjliga regler.?

Man får inte göra sig rolig över en Catastrophe +25 Masterhammer, så är det bara.
2006-04-13, 18:53
Moderator
Humbugs avatar
Man skulel ju kunan spontanlajva på stan utan att folk är med på det - skulle bli ganska dråpligt:

humbug får syn på en gammal dam och hennes pudel. Han tar sats och rusar fran samtidigt som han skriker:

- Killerbow!
och låtsas skjuta en brinnande pil på den gamla damens hund
2006-04-13, 18:59
Medlem
Moonerss avatar
Vad står lajv för? Har förstått att det är något rollspel(eller?)

NÄ! Jag orkar inte googla
2006-04-13, 19:08
Medlem
Marulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Man skulel ju kunan spontanlajva på stan utan att folk är med på det - skulle bli ganska dråpligt:

humbug får syn på en gammal dam och hennes pudel. Han tar sats och rusar fran samtidigt som han skriker:

- Killerbow!
och låtsas skjuta en brinnande pil på den gamla damens hund

Det kan tyckas enkelt för en som dig, men innan du överhuvudtaget kan hantera en Killerbow måste du ha minst 50+ experiencepoints i agility.

Det kan du får genom att slå en 17 sidig tärning 3 ggr, addera ditt resultat och räkna modulus 3. Får du ut ett jämt tal så är det bara att köra.

Gamla damer med pudlar hanterar man annars bäst genom en paralyze spell varpå man rycker åt sig pudeln och vrider nacken av den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in