2005-11-17, 19:35
Medlem
Denna tråd är fan bättre än den klassiska dvärgtråden. Kan inte sluta garva åt offren.
Mannenisvart måste meddela oss om nästa lajvevenemang så kan vi som någon tidigare föreslog sätta ihop en liten paparazzigrupp. Vi kan ju eventuellt göra en dokumentärfilm i stil med Blair Witch Projekt, men i stället för elaka häxor måste vi se upp för orcher med surströmming och små tjockisar med hemska besvärjelser i fickan.
För skydd mot arga lajvare tar vi med en tjej och kanske lite clearasil, det har dom troligen aldrig sett förut. Vad säger ni?
2005-11-17, 19:40
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppimpen
Denna tråd är fan bättre än den klassiska dvärgtråden. Kan inte sluta garva åt offren.
Mannenisvart måste meddela oss om nästa lajvevenemang så kan vi som någon tidigare föreslog sätta ihop en liten paparazzigrupp. Vi kan ju eventuellt göra en dokumentärfilm i stil med Blair Witch Projekt, men i stället för elaka häxor måste vi se upp för orcher med surströmming och små tjockisar med hemska besvärjelser i fickan.
För skydd mot arga lajvare tar vi med en tjej och kanske lite clearasil, det har dom troligen aldrig sett förut. Vad säger ni?

Kan vi inte dra det längre och be Mannenisvart låta oss vara med? Vi måste dock knyta rätt kompetens till oss för att kunna ro projektet i land. Kläder och liknande. Skulle vara hemskt roligt att spöa folk i skogen. Det skulle bli lite som man tryckte till nån med kolven över näsan när man spelade lasergame...

Givetvis görs en "dokumentär" samtidigt..
2005-11-17, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Kan vi inte dra det längre och be Mannenisvart låta oss vara med? Vi måste dock knyta rätt kompetens till oss för att kunna ro projektet i land. Kläder och liknande. Skulle vara hemskt roligt att spöa folk i skogen. Det skulle bli lite som man tryckte till nån med kolven över näsan när man spelade lasergame...

Givetvis görs en "dokumentär" samtidigt..

Ja vi i team flashback vs nördarna.
Sedan har vi dålda kameror och mikrofoner ala insider samtidigt.
2005-11-17, 21:05
Medlem
Dr. Löhks avatar
Citat:

Jag vill passa på att göra ett litet experiment. Jag tänkte slå upp ett litet värdshus som serverar drycker, som i smyg är spetsade med syra.
Det ska bli riktigt intressant att se alla stackars lajvare kuta omkring, fast i en psykotisk mardröm full av vättar och orcher.
2005-11-17, 21:08
Bannlyst
Citat:

<--ahh, ni störtcoola killar.
2005-11-17, 21:14
Medlem
My god, jag har aldrig sett någon roligare freakshow!

Killarna ser i regel ut att vara ganska "pussy whipped"

http://www.pegas.nu/bildgalleri/imagegallary.php?action=show&catagory=1&image=59&P HPSESSID=16da36f7f32++369aee45ae0f014eac5b6
2005-11-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Löhk
Jag vill passa på att göra ett litet experiment. Jag tänkte slå upp ett litet värdshus som serverar drycker, som i smyg är spetsade med syra.
Det ska bli riktigt intressant att se alla stackars lajvare kuta omkring, fast i en psykotisk mardröm full av vättar och orcher.

Hahaha
Men man kan ju undra om dom inte redan går på syra.
2005-11-17, 23:40
Medlem
AkronSires avatar
Ska se om jag kan skriva lite av mina egna erfarenheter från mitt första och enda lajv hittills. Mina skriv/historie-färdigheter är inte de bästa så det får ni leva med. Själv var jag med och "boffrade" när jag var en sju-åtta år och hade inte så stor koll på vad det var just då, de flesta har nog lekt krig på ett eller annat sätt när det var små.

I vilket fall som helst, en kompis som hade erfarenhet från ett par lajv snackade om hur kul det var osv. och ville att jag skulle hänga med på ett lajv det här året. Lavjet arrangerades av Enhörningen och hade namnet Drakgrottan och Korpens Skri. Sagt och gjort, jag köpte mig ett svärd och han fixade lite trasiga kläder till mig eftersom vi skulle spela onda kultister.

Innan man åker dit så skriver man i regel vilken karaktär man ska spela och eventuell intrig, vi var som sagt människor och dyrkade en demon. På sidan av vår huvuduppgift att hitta demonen skulle vi hitta en order vid namn Ordo Spekturm. Man kan beskriva det som en allians för alla som dyrkar det onda, det fanns en motpart känd som Grå Vargarna som var en order för att hitta och boffra ner alla onda, men det visste jag inte då.

Väl framme med bussen så spöregnar det naturligtvis, första dagen skulle man kunna kalla en förberedelsedag då själva storyn inte börjar förräns dagen efter. Vi hittade ett ställe att campa på och satt upp vårt tält på ett så torrt ställe som möjligt (dvs. extremt blött ). Det hände inte så mycket den första dagen helt enkelt men jag kan tänka mig att de lite större grupperna planerar en hel del osv. under den här tiden.

Andra och tredje dagen slog vi följe med ett par andra ondsinta lajvare, varav en var svartblod (obs: personen på bilden var inte en del av vårt följe ). Vi gick mest runt hela dagarna och vi gjorde väl egentligen ingenting märkvärdigt förutom att snacka och hänga på "offlajv" där man kunde dricka vatten, gå på toa osv.. På nätterna däremot så letade vi upp en demon med "information" för att få reda på var vi kunde hitta Ordo Spektrum. De sista dagarna fick man kuta runt och försöka hitta folk för att samla ihop till en arme att krossa Grå Vargarna. Vi lyckades tillslut få ihop en liten arme och slog även följe med ett par demoner (det var ganska många demoner där ). Vi attackerar Grå Vargarnas huvudbas mitt på natten när det är kolsvart ute. Resultatet blir att man ser absolut ingenting och alla fuskar hejvilt (man tål generellt sett 1-3 träffar sen är man "utslagen"). Efter att ha sett båda sidorna fuska i en halvtimme ger jag upp och nöjer mig med att något bättre än det här kommer jag nog inte att få se den här gången.
2005-11-17, 23:43
Medlem
AkronSires avatar
Citat:
Jag har lite frågot om just live/lajv

1. Hur många brukar vara med på dessa live/lajv
2. Hur stavas det? Live eller lajv. Verbet är tydligen lajva men substantivet
3. Hur fungerar det hela? Är det teater eller glider man omkring och slåss?
4. Hur mycket får man skada varandra
5. Går det ut på att skada och förstöra eller ska man klara uppdrag, typ som gömma ringen. Man får nyckeltrådar och kanske hittar man en godisskatt?
6. Får man knarka/kröka på livet/lajvet
7. Är det kul utan någon sorts droger

1. Kan inte hänvisa till någon källa men jag tror det var uppemot en 2500-4000st på det här lajvet (så många nördar på samma ställe ).
2. Lajv antar jag, det kommer ju från LARP (Live Action Role Playing).
3. Det hela är upp till en själv helt enkelt, kan man få en balans i det hela så kan jag tänka mig att det kan bli kul, men de flesta som kommer dit gör det för att göra antingen eller enligt mig.
4. Man har en träff vanligtsvis, ringbrynja ger två träffar och någon sorts tyngre rustning ger tre. Beroende på ras så kan man få fler.
5. Intrigerna handlar oftast om andra lajvare så det stämmer till viss del. En del lajv är vad jag förstått "äventyrslajv" men jag har ingen erfarenhet av dessa.
6. Inte knarka, men vem vet vad du håller på med i tältet?
7. Inte provat så det kan jag inte svara på.

Jag vill poängtera att jag enbart varit på ETT lajv. Jag anser mig själv vara en ganska stor nörd men jag blev ärligt talat riktigt skrämd av hur seriösa vissa är här, och det här var ett nybörjar lajv. Om det blir några fler lajv är jag väldigt tveksam till i nuläget, om det blir det så ska jag bli boffertomte.
2005-11-18, 00:10
Medlem
Drömmarens avatar
http://www.thrinduil.be/bildspel/web%20galley%20DoKS/pages/DSCN0565.html

Är det inte en liten ninja man skymtar näst längst till höger? Ninjor är tuffa!
2005-11-18, 00:38
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Här är en kille som visar att det är väldigt mycket en tolkningsfråga hur man klär sig till ett live:
http://www.pegas.nu/bildgalleri/imagegallary.php?action=show&catagory=25&image=961 &PHPSESSID=16da36f7f32++369aee45ae0f014eac5b6
Bara jag som får en känsla av att killen i förgrunden blev brutaliserad av den svartmålade personen (orchen?) strax efter att bilden hade tagits? Tittar man på ansiksuttrycket på stackaren så verkar det troligt att han visste om sitt stundande öde...

Lajvare är sköna lirare med bra mycket mer självdistans och fantasi än de flesta "vanliga" människor. Alla som kan hantera improvisationsskådespel på ett övertygande sätt har i alla fall min respekt, för det är överjävligt jobbigt...
2005-11-18, 08:31
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:

Jag skulle nog ställa upp på nördsidan, jag tycker de verkar hur sköna som helst. Fast jag kanske redan är en nörd, vad vet jag? Jag skulle köra en jävla massa "lightning bolt" och "magalufspell".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in