2016-01-24, 13:59
Medlem
Pendlade mellan att lägga denna här eller i företagsekonomi - frågeställningarna tangerar båda så jag vet inte vad som är bäst.

I en tid av kraftiga behov av att få lågutbildade i arbete föreslås att man måste "skapa enklare jobb" - ett förslag som ofta dyker upp i debatten är nåt jag kallar "kassapackare", dvs någon som står i slutet av rullbandet i kassan och packar dina varor i kassar så du som kund slipper göra det själv. Det är något som finns på flera ställen i världen, mest kända och omtalade exemplet är väl USA.

Nu undrar jag på vilket sätt detta kan vara lönsamt för butiken? En län ska ju ändå betalas ut, även om den är låg - jag vet inte hur låg den skulle kunna vara men om någon ska vara beredd att ta detta jobb måste den ju ligga över bidragsnivån och dessutom inte alltför lågt för butikerna tjänar ju ändå inget på att ha en massa sura anställda som gör ett dåligt jobb för dom hatar det.

Till lönen kommer ju arbetsgivaravgifter och sånt där - jag har svårt att se hur en slutkostnad för en heltidsanställd skulle kunna kunna understiga 16000 kr per månad och då räknar jag nog lågt? Vi kan minska denna summa en del genom att staten går in och subventionerar lönen. Det är trots allt billigare för staten (och kommunerna) att skjuta till en hel del pengar och sen få tillbaka lite i skatt samtidigt slippa betala ut bidrag.

Men första frågan blir då: för mig som inte är national- eller civilekonom: hur mycket kan man subventionera lönerna utan stat/kommun tillsammans förlorar på det? Och är min summa om 16000 kr per månad rimlig?

Andra frågan blir: på vilket sätt tjänar butiken på detta? Det har talats om att flödet av personal ökar eftersom varje kassörska hinner beta av fler kunder per dag - men jag har svårt att se hur en butik kan tjäna tusenlappar i månaden på det. Det är nästan aldrig när jag handlar så att man väntar tills en kund packat färdigt innan man börjar skicka ner nästa kunds varor - är båda "linjerna" fortfarande upptagna så börjar man med den tredje men stannar bandet eller lägger varor åt sidan så länge. Dessutom växer självscanning som gör att kunden gör hela jobbet själv.

Hur kan butiker i USA tjäna pengar på detta? Kan butiker i Sverige tjäna på det utan att offentliga finanser förlorar på det?
Citera
2016-01-24, 14:12
Medlem
Jag hade uppskattat det som kund personligen och om fler gör det så får affären mer besök. Frågan om det är lönsamt är ju rätt enkelt, om packarens lön uppväger vinsten.

Det har hänt att folk snattat varor från mig från rullbandet så jag hade nog betalat 5 spänn för att få snabbt och proffsigt packat om det är stressigt och mycket folk.

Det är alltid lönsamt när någon arbetar istället för glider på A-kassa.
Citera
2016-01-24, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Det är alltid lönsamt när någon arbetar istället för glider på A-kassa.

Nej det är inte alls alltid lönsamt någon arbetar i stället för att glida på A-kassa det måste finnas ett behov eller en efterfrågan på jobbet som utförs.

Att via stöd från staten bedriva jobbverksamhet fungerade inte i sovjet och vad jag kan se lyfter den inte i ekonomierna i väst heller?

25% av sveriges skatteintäkter kommer från riktig verksamhet övriga 75% kommer från påtvingat behov eller hittepåsysslor dvs rundgång av redan inbetalda skattemedel.

Är det konstigt ekonomierna är i fritt fall?
Citera
2016-01-24, 14:38
Medlem
borde funka om man slopade bidrag för asylsökande och de istället fick en liknande slant för att göra detta.
Citera
2016-01-24, 14:57
Medlem
Det borde gå att använda en del av de 100.000-tals i befolkningen som idag är ute i andra sysselsättningar till arbetsuppgifter såsom kassapackare ute i det privata näringslivet. Det vill säga arbetsgivaren betalar 0% lön och arbetgivaren får samtidigt några hundralappar om dan för att ta hand om den arbetslöse som hittills. Det fungerar kanske lite olika på olika orter ute i landet idag, men ibland har kommunerna speciella enheter för att sysselsätta i huvudsak invandrare, annan förvaringsenhet i huvudsak för att sysselsätta arbetslösa svenskar o.s.v. På sätt och vis vore det bättre att på något sätt försöka integrera invandrare och andra arbetslösa i högre grad genom att sprida ut dem i olika miljöer, t.ex. i kasspackeri. Egentligen borde man tvinga alla olika branscher att delta i integrationsarbetet.
Citera
2016-01-24, 15:15
Medlem
Det är hittills väldigt få svar på mina frågeställningar:

Kan en butik tjäna pengar på detta, utan att att det subventioneras till den grad att den offentliga ekonomin förlorar på det?

Det är min fråga och inget annat. Inget behöver sägas om asylsökande för de är inte nämnda i min fråga (även om det plötsliga behovet för denna typ av jobb aktualiserats pga många lågutbildade asylsökande), inget behöver sägas om integration för det är inte min fråga. Ingen behöver svara: man kan tjäna pengar på det om vinsten är större är kostnaden för det är det som är min fråga: är vinsten större än kostnaden även om offentliga finanserna inte subventionerar mer av kostnaden än att den offentliga ekonomin tjänar på kalaset?
Citera
2016-01-24, 15:54
Medlem
svengörans avatar
Det låter ju som ett nytt fas 3 och jag ser inte meningen med att hitta på en massa låtsasjobb som det inte finns någon efterfrågan på.
Vi kommer bli ett nytt Grekland om vi skapar en enorm statlig sektor med en massa anställda på positioner som inte behövs för utan statlig subvention så tvivlar jag på att privata företagare har något intresse i detta.
Citera
2016-01-24, 15:59
Medlem
Ålens avatar
Kassapackare skulle inte funka i vår kultur. Jag skulle i alla tycka det var konstigt om någon packade ner mina varor. Låtsasjobb är inte bra för psyket heller. Stå dag ut och dag in och göra nåt helt onödigt. Fantasilöst förslag.

De flesta människor kan och vill göra samhällsnytta. Tyvärr är samhället så jävla stelt. Tänk på alla gamla som inte får komma ut. Eller rörelsehindrade som kanske vill utöva friluftsliv. Nyanlända som behöver guidas. Såg en dokumentär om en snubbe i Värmlsnd som drog ut nyanlända på pimpling. Tror han gjorde det ideellt, men sociala tjänster tror jag starkt på.
Senast redigerad av Ålen 2016-01-24 kl. 16:08.
Citera
2016-01-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Hur kan butiker i USA tjäna pengar på detta?
Det undrar jag också, hur är det möjligt? Kanske betalar kunden extra för packning.

I Sverige verkar det ju vara svårt att lyckas med att få butiker att gå med vinst även så som de ser ut idag. Det är bara större och populära butiker i större orter som överlever och går med vinst. På förmiddagarna används ibland extra personal som packar upp och lägger varor i diskar och i hyllor, personalen springer då runt med varorna för att om möjligt hinna klart på utsatt tid, det är nästan lika mycket sekundjakt inom handeln som inom industrin. Att då ställa ett par extra lallare vid kassan som står och packar ned varor i kasse och betala svensk lön enligt kollektivavtal till dessa, det verkar osannolikt att det går ihop ekonomiskt. Nedpackning i kasse är ingen stor flaskhals i varuflödet heller, om det vore det så skulle varubandet ha 3 st filer istället för 2 st som de vanligtvis har idag.
Citera
2016-01-24, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Nej det är inte alls alltid lönsamt någon arbetar i stället för att glida på A-kassa det måste finnas ett behov eller en efterfrågan på jobbet som utförs.

Att via stöd från staten bedriva jobbverksamhet fungerade inte i sovjet och vad jag kan se lyfter den inte i ekonomierna i väst heller?

25% av sveriges skatteintäkter kommer från riktig verksamhet övriga 75% kommer från påtvingat behov eller hittepåsysslor dvs rundgång av redan inbetalda skattemedel.

Är det konstigt ekonomierna är i fritt fall?

Min tanke var att man skulle betala för tjänsten, enligt ovan. 5 spänn, jag tror det hade funkat.
Citera
2016-01-24, 18:22
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Min tanke var att man skulle betala för tjänsten, enligt ovan. 5 spänn, jag tror det hade funkat.

Hur många kunder har man i timmen? 50 stycken. Det blir 250 kr i timmen. Detta ska täcka moms, arbetsgivaravgifter, semesterersättning etc. Sedan kanske det bara är en bråkdel som vill betala för tjänsten. Då är vi kanske nere på 50 spänn i timmen. Nej, dödfött, tyvärr.
Citera
2016-01-24, 18:47
Medlem
Jag vill inte betala för detta. Jag vill inte ens att nån annan packar mina saker gratis. Särskilt inte eftersom jag tror att de inte kommer att göra ett bra jobb då det är ett otacksamt slitjobb för en dålig lön och som varje dag understryker personens värdelöshet genom att de utför en ganska meningslös syssla som mest understryker skillnaden mellan dom som har det bra och det som måste befinna sig i skiten. Jag skulle inte lita på att de som jobbar med detta packar på ett bra sätt, t ex tunga saker i botten och ömtåliga saker längst upp med mera. De kommer inte bry sig för de kommer känna sig värdelösa. Jag tror marknaden är begränsad i Sverige, vi gillar generellt inte att känna oss rika genom att se ner på folk som servar oss.

Och rent företagsekonomiskt verkar det inte finnas några pengar att tjäna för butiken heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in