Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-24, 03:32
Medlem
HEJ FB!
jag har nu köpt en omega klocka online från Qatar.Men jag ska nu betala tull avgift och moms vilket är 25% moms men jag har tänkt sälja klockan och då kommer jag få vinst vilket är över 50,000kr måste jag ändå skatta mina pengar?
Citera
2016-01-24, 05:00
Medlem
Ponera att du klockan för 20.000 och får betala 5000 i tullavgift. Därefter säljer du klockan för 60.000 inklusive moms (50.000 inklusive). Du har då gjort en vinst på netto 25.000 som du ska skatta för. Drar du av omkostnader för klockan så drar du av det på nettovinsten.
Citera
2016-01-24, 10:09
Medlem
Vem köper en Omega i Qatar? De är dyrare där än här hemma.
Citera
2016-01-24, 12:16
Medlem
Ja, du måste skatta på vinsten. Jag personligen hade dock inte gjort det för en sådan privataffär.
Citera
2016-01-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Ja, du måste skatta på vinsten. Jag personligen hade dock inte gjort det för en sådan privataffär.
men kommer inte banken fråga vart pengarna kommer ifrån? eller skatteverket?
Citera
2016-01-25, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackmicko76

Nej, om du är en normal bankkund som inte haft tidigare konstiga eller många överföringar till konto så risk väldigt liten. Även om dom skulle frågat dig rapporterar dom inte vidare om ditt svar anses ok och seriöst. Summan är även förliten för ens någon att reagera.

Dock tänk på överföringar på 150k eller mer automatiskt kommer rapporteras till SKV. Så länge du inte tar emot pengar från utlandet i den nivå så lungt.
Citera
2016-01-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackmicko76
Banken kommer att fråga. Du säger bara att du sålde en klocka. Finns inget som säger att denna klocka inte kan vara arv eller en gåva. Finns ingen möjlighet att kontrollera fiffel, skulle jag vilja påstå. Sedan kan du alltid sätta in pengar på kontot med mindre belopp i omgångar om du vill vara säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in