• 1
  • 2
2016-01-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
enligt brottsbalken ja, men om ja gör det för att få en kontroll på en person i ett envarsgripande, det är nåt som tingsrätten måste ta hänsyn till.

Du menar att du kan hävda nöd? Ja, då är det något rätten får ta ställning till i sin bedömning. Det krävs nog en ganska trängande situation för att det ska vara godtagbart att utge sig för att vara polis.
Citera
2016-01-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Nej all övrig lagstiftning åsidosätts inte bara för att du tycker det vore smidigt när du ska envarsgripa en person. Det är möjligt att rätten skulle kunna se det som en förmildrande omständighet, men det är ju en bedömning dom får göra men du har inte automatiskt rätt att kalla dig polis bara för att det tjänar dina syften.

Precis. Instämmer helt. Krävs nog rätt mycket för att det ska falla under nöd.
Citera
2016-01-23, 22:39
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Det finns ingen anledning att säga att du är polis. Om GM gör sig skyldig till ett brott som är belagt med fängelsestraff har vem som helst rätt att göra ett envarsgripande och hålla kvar personen tills polis anländer.

Det är dessutom så att om GM försöker slå pensionären igen kan du nyttja pensionärens nödvärnsrätt för att förhindra detta.
Citera
2016-01-23, 23:14
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
jag såg en dragspelande immigrant slå till en pensionär idag på bussen,

snubben hann springa av dock, pensionären klaga på att han spelade dragspel på bussen som enligt han va emot lagen eller bussens reglemnte

imigranten tog inte lätt på detta utan drog till pensionären, sen sprang han av.

jag blir förbannad på dessa imigranter som ställer till det, sverige har tagit emot dom med öppna armar, sen ställer dom till problem.

min fråga är om det händer igen, om ja skulle upptäcka det.

har jag rätt att gripa personen, om jag ser det hända, säga jag är polis, och du är gripen, och hålla fast personen, sen ringa på polis, hålla personen till dom kommer.

om jag säger jag är polis " vilket jag inte är" kanske gör så personen är mer villig att bli gripen och förstå allvaret.

Föregivande av allmän ställning borde inte gälla när det gäller en envarsgripande, man borde få säga vad som helst för att få kontroll på personen?.

eller har jag fel?

Du får göra ett envarsgripande och hålla kvar gärningsmannen tills polis kommer om du vet att påföljden för brottet är fängelse. Du säger INTE att du är polis om du inte är det.

Du hade också kunnat agerat enligt nödvärnsrätten för att skydda andra/ tredje parts liv och hälsa och dunkat på fan och hållit kvar kräket tills polisen kom.
Helt okej att agera enligt nödvärnsrätten också.

Det viktiga att säga som ett djävla mantra så fort man öppnar käften är att du uppfattade/ bedömde läget som livshotande för andra/ tredje part och därför agerade du kraftfullt.
Det mantrat är det första du säger oavsett vad vad du avser säga, detta börjar du med.

Du säger ALDRIG att du är en polis för det behöver du INTE göra. Använd nödvärn eller envarsgripande och agera som en samhällsmedborgare, det räcker.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2016-01-23 kl. 23:17.
Citera
2016-01-24, 02:58
Medlem
Citat:
ordning och säkerhet i bussen, chauffören blir betalt för att köra en buss, inte för att agera securitas eller vaktbolag, buss chauffören gav blanka fan i det som hände, vilket e rätt

det e inte hans jobb att lägga sig i saker som händer på bussen, han skall köra bussen thats it. där slutar hans arbetsuppgifter.

så du har totalt fel my friend.

Du har väldigt fel i 2 saker.

1. envarsgrip. Du får som medborgare gripa på bar gärning om brottet i sig har fängelse i straffskala. Om det är milt, grovt, omständigheter etc, det är upp till rätten. Polis tillkallas och de gör en anmälan. Så i det fall du ser en man slå till en kvinna är det misshandel som har fängelse i "teorin". Alltså får du gå fram och gripa denna person. Du får ABSOLUT INTE utge dig för att vara polis. Det är föregivande av allmän ställning och det kan leda till att personen du gripit faktiskt går fri då denna blivit missledd under loppets gång. Ja, så sjukt är det.

Jag personligen skulle inte rekommendera att du själv ger dig på främlingar på stan. Jag själv har sett brott förekomma under lediga dagar och tvekat. Undrat ifall jag borde ingripit. Är glad att jag oftast enbart rapporterat till vederbörande och gått vidare då dessa är utrustade att hantera situationen bättre än mig med mina shopping påsar i händerna, t.e.x.

Skulle du nu ändå vilja gå fram och gripa så får du tänka på att du inte får transportera personen, du måste hålla kvar personen samtidigt som du ska kalla till polis, du måste ha kontroll på personen och ha koll hela tiden. Är det i en buss kan det sluta med att bussen måste stanna tills polis kommer, alternativt att ni kör runt med en chaffis som inte fattar bättre i oändlighet. Polis vill säkert höra med kvinnan som blev slagen, då måste hon vara kvar och vänta, inte säkert att hon vill det. Det är väldigt mycket att tänka på. I en tumult situation i en buss dessutom. Du är förbannad, men tänk på att målsägande är kvinnan inte du.

2. Busschauffören. En bussförare har ansvar för alla sina passagerare under färden. Hans jobb är inte enbart att tuta och köra och skita i vad som händer i bussen. Han kan slänga ut folk om han måste. Eller snarare, stanna bussen och vägra åka tills folk han vill få bort stigit av. Skulle personen i fråga insistera att vara kvar, kan han då ringa på väktarbolag. Han skulle dock inte riskera att bli sen i sin runda om det inte är fara för liv och hälsa, vilket det inte var i detta fall. Det var inte så pass störande att chauffören var tvungen avbryta resan heller. Därför reagerade han antagligen inte och hoppades på att det hela skulle blåsa över.

Men eftersom du bevittnade hela händelsen, hur pass allvarligt var det? Om du försöker ta bort personliga känslor i det hela.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in