Citat:
Ursprungligen postat av
wierdlock
Hejsan,
Har hrt talas om s.k "14/14 rotation jobs" p btar och/eller oljeplattformar, som sgs betala bra, men vara rtt tunga. Har vi ngon hr p flashback som jobbar inom detta eller har insikt?
Det lter absolut som en livsstil som skulle kunna passa mig, allts att jobba hrt 12 timmar om dagen p en bt/frja/oljeplattform, 14 dagar i rad fr att sen vara ledig 14 dagar. Nu kanske det lter som ngot jag kom p fr en kvart sen, men har faktiskt funderat ver detta lnge.
Frsker googla p det, och jobb verkar finnas fr amerikaner i alla fall. Men nu r ju vi svenskar, och d kommer inte amerikanskt arbetstillstnd p kpet.
Gr det att styra? Vilka fretag? Hur anska? Vilka utbildningar skulle de uppskatta att man hade? r beredd att stta mig i skolbnken fr att f detta att hnda, men skulle givetvis uppskatta 1-2 r p yrkeshgskola istllet fr 3-5 r p ngot universitet dr bara de med toppbetyg kommer in.
Har jobbat p frja, det finns ju jobb fr folk som inte r sjmn ocks, och dom jobbar som manskapen gr, intedenturpersonal, de vill vl oftast ha ett par r ers erfarenhet men inte alltid, kika p stora rederiers hemsidor.
http://www.stenaline.com/jobb/jobbansokan hr t ex
Ett/ett eller 1/1 kallas det, man jobbar lika lnge som man r hemma.
P frjor r 7 eller 14 dagar dr man jobbar 10,6 timmar om dagen fr manskap medans befl jobbar 1/2 fast d r deras semester inbakad i den extra ledigheten, vet doc inte hur mnga timmar dom arbetar dagligen (jag har hrt att Gotlandsbolaget har 1/3 fr beflen, men r doc osker p detta).
Jobbar du p ett annat slags fartyg s r det vanligare med 4, 6 eller 10 veckor p, sen lika lng tid hemma.
Antagningspong fr sjkapten var
Chalmers
HP 0,55
BI 14,95
BII 11,39
BIEX 10,99
Kalmar
HP 0,7
BI 15,41
BII 12,52
BIEX 11,02
Sjingenjr liknande.
Annars kan du lsa till styrman/maskinist p 3 r i bo, de har utbildning p svenska, man skall tydligen lra sig ett par meningar p finska ocks.
Vill du bara jobba som manskap s har de en utbildning p ca ett halvr s blir vaktman i maskin och dck vilket motsvarar vaktgende maskinpersonal eller lttmatros, den startade nu i januari doc, s om du hr av dig kan du kolla med dom om dom har platser kvar.
http://www.axxell.fi/vaktman
Om du jobbar i sex mnader inom dcktjnst som t ex jungman eller dcksman s kan du ocks f behrighet som lttmatros, men det finns f sdana jobb, r vl skrgrdsfrjor eller kanalfrjor som gller; samma sak med maskintjnst i sex mnader fr vaktgende maskinpersonal.
Fr du inget jobb men verkligen vill ombord s kan du praktisera gratis i 6 mnader fr att f behrigheten.
Fr sjmn s r basic training (imo 60) som kostar 10 000-15 000 ca nstan alltid ett krav fr att f jobba, tror rederier kan betala den ifall du anstlls, sen skall man ocks nstan alltid ha sjfartsbok och lkarintyg som kostar 500kr respektive 1 000kr, det sistnmnda betalar ofta rederiet ocks.