Citat:
Ursprungligen postat av
wierdlock
Hejsan,
Har hört talas om s.k "14/14 rotation jobs" på båtar och/eller oljeplattformar, som sägs betala bra, men vara rätt tunga. Har vi någon här på flashback som jobbar inom detta eller har insikt?
Det låter absolut som en livsstil som skulle kunna passa mig, alltså att jobba hårt 12 timmar om dagen på en båt/färja/oljeplattform, 14 dagar i rad för att sen vara ledig 14 dagar. Nu kanske det låter som något jag kom på för en kvart sen, men har faktiskt funderat över detta länge.
Försöker googla på det, och jobb verkar finnas för amerikaner i alla fall. Men nu är ju vi svenskar, och då kommer inte amerikanskt arbetstillstånd på köpet.
Går det att styra? Vilka företag? Hur ansöka? Vilka utbildningar skulle de uppskatta att man hade? Är beredd att sätta mig i skolbänken för att få detta att hända, men skulle givetvis uppskatta 1-2 år på yrkeshögskola istället för 3-5 år på något universitet där bara de med toppbetyg kommer in.
Har jobbat på färja, det finns ju jobb för folk som inte är sjömän också, och dom jobbar som manskapen gör, intedenturpersonal, de vill väl oftast ha ett par år ers erfarenhet men inte alltid, kika på stora rederiers hemsidor.
http://www.stenaline.com/jobb/jobbansokan här t ex
Ett/ett eller 1/1 kallas det, man jobbar lika länge som man är hemma.
På färjor är 7 eller 14 dagar där man jobbar 10,6 timmar om dagen för manskap medans befäl jobbar 1/2 fast då är deras semester inbakad i den extra ledigheten, vet doc inte hur många timmar dom arbetar dagligen (jag har hört att Gotlandsbolaget har 1/3 för befälen, men är doc osäker på detta).
Jobbar du på ett annat slags fartyg så är det vanligare med 4, 6 eller 10 veckor på, sen lika lång tid hemma.
Antagningspoäng för sjökapten var
Chalmers
HP 0,55
BI 14,95
BII 11,39
BIEX 10,99
Kalmar
HP 0,7
BI 15,41
BII 12,52
BIEX 11,02
Sjöingenjör liknande.
Annars kan du läsa till styrman/maskinist på 3 år i Åbo, de har utbildning på svenska, man skall tydligen lära sig ett par meningar på finska också.
Vill du bara jobba som manskap så har de en utbildning på ca ett halvår så blir vaktman i maskin och däck vilket motsvarar vaktgående maskinpersonal eller lättmatros, den startade nu i januari doc, så om du hör av dig kan du kolla med dom om dom har platser kvar.
http://www.axxell.fi/vaktman
Om du jobbar i sex månader inom däcktjänst som t ex jungman eller däcksman så kan du också få behörighet som lättmatros, men det finns få sådana jobb, är väl skärgårdsfärjor eller kanalfärjor som gäller; samma sak med maskintjänst i sex månader för vaktgående maskinpersonal.
Får du inget jobb men verkligen vill ombord så kan du praktisera gratis i 6 månader för att få behörigheten.
För sjömän så är basic training (imo 60) som kostar 10 000-15 000 ca nästan alltid ett krav för att få jobba, tror rederier kan betala den ifall du anställs, sen skall man också nästan alltid ha sjöfartsbok och läkarintyg som kostar 500kr respektive 1 000kr, det sistnämnda betalar ofta rederiet också.