Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-23, 18:59
Medlem
Hejsan,

Har hört talas om s.k "14/14 rotation jobs" på båtar och/eller oljeplattformar, som sägs betala bra, men vara rätt tunga. Har vi någon här på flashback som jobbar inom detta eller har insikt?

Det låter absolut som en livsstil som skulle kunna passa mig, alltså att jobba hårt 12 timmar om dagen på en båt/färja/oljeplattform, 14 dagar i rad för att sen vara ledig 14 dagar. Nu kanske det låter som något jag kom på för en kvart sen, men har faktiskt funderat över detta länge.

Försöker googla på det, och jobb verkar finnas för amerikaner i alla fall. Men nu är ju vi svenskar, och då kommer inte amerikanskt arbetstillstånd på köpet.

Går det att styra? Vilka företag? Hur ansöka? Vilka utbildningar skulle de uppskatta att man hade? Är beredd att sätta mig i skolbänken för att få detta att hända, men skulle givetvis uppskatta 1-2 år på yrkeshögskola istället för 3-5 år på något universitet där bara de med toppbetyg kommer in.
Citera
2016-01-23, 19:00
Bannlyst
Det låter som absoluta drömpass, men det är lätt för mig att säga eftersom jag har ett jobb jag stortrivs med. Så länge det är ett jobb du kan tänka dig så låter det som en dröm.
Citera
2016-01-23, 19:42
Medlem
Du kan utbilda dig till matros/däcksman på 10 olika ställen i Sverige. Gymnasienivå. Sen kan du jobba på vilka båtar som helst. Eller läsa vidare till befäl. Även på Viking och Silja Line jobbar man 14 dagar åt gången, och får betalt när man är hemma. Plus matpengar även då varje dag. Suveränt jobb.
Citera
2016-01-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wierdlock
Hejsan,

Har hört talas om s.k "14/14 rotation jobs" på båtar och/eller oljeplattformar, som sägs betala bra, men vara rätt tunga. Har vi någon här på flashback som jobbar inom detta eller har insikt?

Det låter absolut som en livsstil som skulle kunna passa mig, alltså att jobba hårt 12 timmar om dagen på en båt/färja/oljeplattform, 14 dagar i rad för att sen vara ledig 14 dagar. Nu kanske det låter som något jag kom på för en kvart sen, men har faktiskt funderat över detta länge.

Försöker googla på det, och jobb verkar finnas för amerikaner i alla fall. Men nu är ju vi svenskar, och då kommer inte amerikanskt arbetstillstånd på köpet.

Går det att styra? Vilka företag? Hur ansöka? Vilka utbildningar skulle de uppskatta att man hade? Är beredd att sätta mig i skolbänken för att få detta att hända, men skulle givetvis uppskatta 1-2 år på yrkeshögskola istället för 3-5 år på något universitet där bara de med toppbetyg kommer in.

Har jobbat på färja, det finns ju jobb för folk som inte är sjömän också, och dom jobbar som manskapen gör, intedenturpersonal, de vill väl oftast ha ett par år ers erfarenhet men inte alltid, kika på stora rederiers hemsidor.
http://www.stenaline.com/jobb/jobbansokan här t ex

Ett/ett eller 1/1 kallas det, man jobbar lika länge som man är hemma.
På färjor är 7 eller 14 dagar där man jobbar 10,6 timmar om dagen för manskap medans befäl jobbar 1/2 fast då är deras semester inbakad i den extra ledigheten, vet doc inte hur många timmar dom arbetar dagligen (jag har hört att Gotlandsbolaget har 1/3 för befälen, men är doc osäker på detta).
Jobbar du på ett annat slags fartyg så är det vanligare med 4, 6 eller 10 veckor på, sen lika lång tid hemma.

Antagningspoäng för sjökapten var

Chalmers

HP 0,55
BI 14,95
BII 11,39
BIEX 10,99

Kalmar

HP 0,7
BI 15,41
BII 12,52
BIEX 11,02

Sjöingenjör liknande.

Annars kan du läsa till styrman/maskinist på 3 år i Åbo, de har utbildning på svenska, man skall tydligen lära sig ett par meningar på finska också.

Vill du bara jobba som manskap så har de en utbildning på ca ett halvår så blir vaktman i maskin och däck vilket motsvarar vaktgående maskinpersonal eller lättmatros, den startade nu i januari doc, så om du hör av dig kan du kolla med dom om dom har platser kvar.
http://www.axxell.fi/vaktman

Om du jobbar i sex månader inom däcktjänst som t ex jungman eller däcksman så kan du också få behörighet som lättmatros, men det finns få sådana jobb, är väl skärgårdsfärjor eller kanalfärjor som gäller; samma sak med maskintjänst i sex månader för vaktgående maskinpersonal.

Får du inget jobb men verkligen vill ombord så kan du praktisera gratis i 6 månader för att få behörigheten.

För sjömän så är basic training (imo 60) som kostar 10 000-15 000 ca nästan alltid ett krav för att få jobba, tror rederier kan betala den ifall du anställs, sen skall man också nästan alltid ha sjöfartsbok och läkarintyg som kostar 500kr respektive 1 000kr, det sistnämnda betalar ofta rederiet också.
Citera
2016-01-23, 21:04
Medlem
O här kommer jag o skiter över din parad,,,

Glöm oljerigg, industrin hårdlandar/krashar precis just nu. Jag själv jobbade på ett drill-ship men fick erbjudande om avgångsvederlag om jag slutade och det är jag glad att jag tog. Folk sparkas åt höger o vänster idag utan pardon eller ens ett tack. Även om det hade varit högkonjuktur så hade du inte fått jobb utan en bra bakgrund. Fan vet vad alla tomtar har hört att man bara kan åka ut till heliporten och lifta ut till en rigg för att bli överöst med pengar.

Sen ska du inte lyssna på PatricHbg heller, visst kan du utbilda dig till matros/motorman och rent teoretiskt "jobba på vilken båt som helst" Men teori och praktik är vitt skilda saker, du skulle inte ens få ett sommarvik under sommar i skärgårdstrafiken. Det är konkurens som heter duga där.

Din bästa chans är att jobba inom intedenturen på en färja. Alternativt gå 4 år på Sjöbefälsskolan och hoppas att det ser bättre ut än idag. Nu låter jag nog lite bitter, men drygt 20 år till sjöss brukar leda till sånt
Citera
2016-01-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
O här kommer jag o skiter över din parad,,,

Glöm oljerigg, industrin hårdlandar/krashar precis just nu. Jag själv jobbade på ett drill-ship men fick erbjudande om avgångsvederlag om jag slutade och det är jag glad att jag tog. Folk sparkas åt höger o vänster idag utan pardon eller ens ett tack. Även om det hade varit högkonjuktur så hade du inte fått jobb utan en bra bakgrund. Fan vet vad alla tomtar har hört att man bara kan åka ut till heliporten och lifta ut till en rigg för att bli överöst med pengar.

Sen ska du inte lyssna på PatricHbg heller, visst kan du utbilda dig till matros/motorman och rent teoretiskt "jobba på vilken båt som helst" Men teori och praktik är vitt skilda saker, du skulle inte ens få ett sommarvik under sommar i skärgårdstrafiken. Det är konkurens som heter duga där.

Din bästa chans är att jobba inom intedenturen på en färja. Alternativt gå 4 år på Sjöbefälsskolan och hoppas att det ser bättre ut än idag. Nu låter jag nog lite bitter, men drygt 20 år till sjöss brukar leda till sånt

Instämmer helt, läser språk på universitetet nu och har en klasskompis som har sjökaptensexamen men har endast fått jobb som matros, så tufft är det.
Lär väl vända men frågan är bara när.
Citera
2016-01-23, 22:37
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
[..]Sen ska du inte lyssna på PatricHbg heller, visst kan du utbilda dig till matros/motorman och rent teoretiskt "jobba på vilken båt som helst" Men teori och praktik är vitt skilda saker, du skulle inte ens få ett sommarvik under sommar i skärgårdstrafiken. Det är konkurens som heter duga där.[..]

Jag har sagt det förr och kommer nog dessvärre att säga det igen: PatricHbg vet generellt inte vad han pratar om oavsett ämne och man måste ta det som skrivs med en stor nypa salt.

Utan kontakter (oftast genom en uppväxt på/kring havet/fartyg) eller någon form av sjöfartshögskoleutbildning kommer man aldrig att få jobba ens som matros.
Citera
2016-01-24, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Jag har sagt det förr och kommer nog dessvärre att säga det igen: PatricHbg vet generellt inte vad han pratar om oavsett ämne och man måste ta det som skrivs med en stor nypa salt.

Utan kontakter (oftast genom en uppväxt på/kring havet/fartyg) eller någon form av sjöfartshögskoleutbildning kommer man aldrig att få jobba ens som matros.

Dynga, jag har ett bekanta som fått sin matrospapper genom segla på skärgårdsbåtarna och träffat folk som fått sina matrospapper genom älvsnabben; känner också en som jobbade ihop ett par månader som deck hand på kryssningsfartyg utan någon som helst utbildning, doc så slutade han jobba där för att läsa sjökaptensprogrammet, men givetvis hade han kunnat segla ihop sina 18 månader om han hade velat.
Citera
2016-01-24, 06:29
Medlem
seadog678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Dynga, jag har ett bekanta som fått sin matrospapper genom segla på skärgårdsbåtarna och träffat folk som fått sina matrospapper genom älvsnabben; känner också en som jobbade ihop ett par månader som deck hand på kryssningsfartyg utan någon som helst utbildning, doc så slutade han jobba där för att läsa sjökaptensprogrammet, men givetvis hade han kunnat segla ihop sina 18 månader om han hade velat.

Du får inga AB papper utan utbildning i dagens läge. Det är väl kanske möjligt att få jobb som deckhand på en private yacht utan utbildning, men knappast på ett cruiserederi.
Citera
2016-01-24, 11:51
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt

.. och alla dina bekanta som jobbar/jobbat på havet påbörjade sina karriärer de senaste fem åren?

För historiskt sett har det varit enkelt att jobba till sjöss utan att sätta sin fot i skolan. T.ex. jobbade min far ett par år, från och till, på ett par båtar som anlöpte Göteborg när han var ung.

Det skiljer ganska mycket på jobbsituationen nu och tidigare inom många områden. Nu kan man utan problem jobba som reporter på Aftonbladet efter gymnasiet men för 30 år sedan var alla utbildade journalister. För 20 år sedan krävdes det en ingenjörsexamen för att faktiskt jobba som ingenjör, nu brukar arbetsgivarna vara mer frikostiga med de akademiska kraven inom vissa områden. Kanske lite OT men detta är förklaring till min första fråga.
Citera
2016-01-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
.. och alla dina bekanta som jobbar/jobbat på havet påbörjade sina karriärer de senaste fem åren?

För historiskt sett har det varit enkelt att jobba till sjöss utan att sätta sin fot i skolan. T.ex. jobbade min far ett par år, från och till, på ett par båtar som anlöpte Göteborg när han var ung.

Det skiljer ganska mycket på jobbsituationen nu och tidigare inom många områden. Nu kan man utan problem jobba som reporter på Aftonbladet efter gymnasiet men för 30 år sedan var alla utbildade journalister. För 20 år sedan krävdes det en ingenjörsexamen för att faktiskt jobba som ingenjör, nu brukar arbetsgivarna vara mer frikostiga med de akademiska kraven inom vissa områden. Kanske lite OT men detta är förklaring till min första fråga.

De började runt 2010, några innan, nån efter.
Citera
2016-01-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seadog678
Du får inga AB papper utan utbildning i dagens läge. Det är väl kanske möjligt att få jobb som deckhand på en private yacht utan utbildning, men knappast på ett cruiserederi.
Om du bortsett från basic training som utbildning så går det absolut att få AB-papper utan utbildning, du kan ju om inte annat ringa runt och praktisera fram tills att du är lättmatros och sen jobba som lättmatros tills du blir matros.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in