2016-01-23, 18:59
Medlem
Hejsan,

Har hrt talas om s.k "14/14 rotation jobs" p btar och/eller oljeplattformar, som sgs betala bra, men vara rtt tunga. Har vi ngon hr p flashback som jobbar inom detta eller har insikt?

Det lter absolut som en livsstil som skulle kunna passa mig, allts att jobba hrt 12 timmar om dagen p en bt/frja/oljeplattform, 14 dagar i rad fr att sen vara ledig 14 dagar. Nu kanske det lter som ngot jag kom p fr en kvart sen, men har faktiskt funderat ver detta lnge.

Frsker googla p det, och jobb verkar finnas fr amerikaner i alla fall. Men nu r ju vi svenskar, och d kommer inte amerikanskt arbetstillstnd p kpet.

Gr det att styra? Vilka fretag? Hur anska? Vilka utbildningar skulle de uppskatta att man hade? r beredd att stta mig i skolbnken fr att f detta att hnda, men skulle givetvis uppskatta 1-2 r p yrkeshgskola istllet fr 3-5 r p ngot universitet dr bara de med toppbetyg kommer in.
Citera
2016-01-23, 19:00
Bannlyst
Det lter som absoluta drmpass, men det r ltt fr mig att sga eftersom jag har ett jobb jag stortrivs med. S lnge det r ett jobb du kan tnka dig s lter det som en drm.
Citera
2016-01-23, 19:42
Avstngd
Du kan utbilda dig till matros/dcksman p 10 olika stllen i Sverige. Gymnasieniv. Sen kan du jobba p vilka btar som helst. Eller lsa vidare till befl. ven p Viking och Silja Line jobbar man 14 dagar t gngen, och fr betalt nr man r hemma. Plus matpengar ven d varje dag. Suvernt jobb.
Citera
2016-01-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wierdlock
Hejsan,

Har hrt talas om s.k "14/14 rotation jobs" p btar och/eller oljeplattformar, som sgs betala bra, men vara rtt tunga. Har vi ngon hr p flashback som jobbar inom detta eller har insikt?

Det lter absolut som en livsstil som skulle kunna passa mig, allts att jobba hrt 12 timmar om dagen p en bt/frja/oljeplattform, 14 dagar i rad fr att sen vara ledig 14 dagar. Nu kanske det lter som ngot jag kom p fr en kvart sen, men har faktiskt funderat ver detta lnge.

Frsker googla p det, och jobb verkar finnas fr amerikaner i alla fall. Men nu r ju vi svenskar, och d kommer inte amerikanskt arbetstillstnd p kpet.

Gr det att styra? Vilka fretag? Hur anska? Vilka utbildningar skulle de uppskatta att man hade? r beredd att stta mig i skolbnken fr att f detta att hnda, men skulle givetvis uppskatta 1-2 r p yrkeshgskola istllet fr 3-5 r p ngot universitet dr bara de med toppbetyg kommer in.

Har jobbat p frja, det finns ju jobb fr folk som inte r sjmn ocks, och dom jobbar som manskapen gr, intedenturpersonal, de vill vl oftast ha ett par r ers erfarenhet men inte alltid, kika p stora rederiers hemsidor.
http://www.stenaline.com/jobb/jobbansokan hr t ex

Ett/ett eller 1/1 kallas det, man jobbar lika lnge som man r hemma.
P frjor r 7 eller 14 dagar dr man jobbar 10,6 timmar om dagen fr manskap medans befl jobbar 1/2 fast d r deras semester inbakad i den extra ledigheten, vet doc inte hur mnga timmar dom arbetar dagligen (jag har hrt att Gotlandsbolaget har 1/3 fr beflen, men r doc osker p detta).
Jobbar du p ett annat slags fartyg s r det vanligare med 4, 6 eller 10 veckor p, sen lika lng tid hemma.

Antagningspong fr sjkapten var

Chalmers

HP 0,55
BI 14,95
BII 11,39
BIEX 10,99

Kalmar

HP 0,7
BI 15,41
BII 12,52
BIEX 11,02

Sjingenjr liknande.

Annars kan du lsa till styrman/maskinist p 3 r i bo, de har utbildning p svenska, man skall tydligen lra sig ett par meningar p finska ocks.

Vill du bara jobba som manskap s har de en utbildning p ca ett halvr s blir vaktman i maskin och dck vilket motsvarar vaktgende maskinpersonal eller lttmatros, den startade nu i januari doc, s om du hr av dig kan du kolla med dom om dom har platser kvar.
http://www.axxell.fi/vaktman

Om du jobbar i sex mnader inom dcktjnst som t ex jungman eller dcksman s kan du ocks f behrighet som lttmatros, men det finns f sdana jobb, r vl skrgrdsfrjor eller kanalfrjor som gller; samma sak med maskintjnst i sex mnader fr vaktgende maskinpersonal.

Fr du inget jobb men verkligen vill ombord s kan du praktisera gratis i 6 mnader fr att f behrigheten.

Fr sjmn s r basic training (imo 60) som kostar 10 000-15 000 ca nstan alltid ett krav fr att f jobba, tror rederier kan betala den ifall du anstlls, sen skall man ocks nstan alltid ha sjfartsbok och lkarintyg som kostar 500kr respektive 1 000kr, det sistnmnda betalar ofta rederiet ocks.
Citera
2016-01-23, 21:04
Medlem
O hr kommer jag o skiter ver din parad,,,

Glm oljerigg, industrin hrdlandar/krashar precis just nu. Jag sjlv jobbade p ett drill-ship men fick erbjudande om avgngsvederlag om jag slutade och det r jag glad att jag tog. Folk sparkas t hger o vnster idag utan pardon eller ens ett tack. ven om det hade varit hgkonjuktur s hade du inte ftt jobb utan en bra bakgrund. Fan vet vad alla tomtar har hrt att man bara kan ka ut till heliporten och lifta ut till en rigg fr att bli verst med pengar.

Sen ska du inte lyssna p PatricHbg heller, visst kan du utbilda dig till matros/motorman och rent teoretiskt "jobba p vilken bt som helst" Men teori och praktik r vitt skilda saker, du skulle inte ens f ett sommarvik under sommar i skrgrdstrafiken. Det r konkurens som heter duga dr.

Din bsta chans r att jobba inom intedenturen p en frja. Alternativt g 4 r p Sjbeflsskolan och hoppas att det ser bttre ut n idag. Nu lter jag nog lite bitter, men drygt 20 r till sjss brukar leda till snt
Citera
2016-01-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
O hr kommer jag o skiter ver din parad,,,

Glm oljerigg, industrin hrdlandar/krashar precis just nu. Jag sjlv jobbade p ett drill-ship men fick erbjudande om avgngsvederlag om jag slutade och det r jag glad att jag tog. Folk sparkas t hger o vnster idag utan pardon eller ens ett tack. ven om det hade varit hgkonjuktur s hade du inte ftt jobb utan en bra bakgrund. Fan vet vad alla tomtar har hrt att man bara kan ka ut till heliporten och lifta ut till en rigg fr att bli verst med pengar.

Sen ska du inte lyssna p PatricHbg heller, visst kan du utbilda dig till matros/motorman och rent teoretiskt "jobba p vilken bt som helst" Men teori och praktik r vitt skilda saker, du skulle inte ens f ett sommarvik under sommar i skrgrdstrafiken. Det r konkurens som heter duga dr.

Din bsta chans r att jobba inom intedenturen p en frja. Alternativt g 4 r p Sjbeflsskolan och hoppas att det ser bttre ut n idag. Nu lter jag nog lite bitter, men drygt 20 r till sjss brukar leda till snt

Instmmer helt, lser sprk p universitetet nu och har en klasskompis som har sjkaptensexamen men har endast ftt jobb som matros, s tufft r det.
Lr vl vnda men frgan r bara nr.
Citera
2016-01-23, 22:37
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
[..]Sen ska du inte lyssna p PatricHbg heller, visst kan du utbilda dig till matros/motorman och rent teoretiskt "jobba p vilken bt som helst" Men teori och praktik r vitt skilda saker, du skulle inte ens f ett sommarvik under sommar i skrgrdstrafiken. Det r konkurens som heter duga dr.[..]

Jag har sagt det frr och kommer nog dessvrre att sga det igen: PatricHbg vet generellt inte vad han pratar om oavsett mne och man mste ta det som skrivs med en stor nypa salt.

Utan kontakter (oftast genom en uppvxt p/kring havet/fartyg) eller ngon form av sjfartshgskoleutbildning kommer man aldrig att f jobba ens som matros.
Citera
2016-01-24, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Jag har sagt det frr och kommer nog dessvrre att sga det igen: PatricHbg vet generellt inte vad han pratar om oavsett mne och man mste ta det som skrivs med en stor nypa salt.

Utan kontakter (oftast genom en uppvxt p/kring havet/fartyg) eller ngon form av sjfartshgskoleutbildning kommer man aldrig att f jobba ens som matros.

Dynga, jag har ett bekanta som ftt sin matrospapper genom segla p skrgrdsbtarna och trffat folk som ftt sina matrospapper genom lvsnabben; knner ocks en som jobbade ihop ett par mnader som deck hand p kryssningsfartyg utan ngon som helst utbildning, doc s slutade han jobba dr fr att lsa sjkaptensprogrammet, men givetvis hade han kunnat segla ihop sina 18 mnader om han hade velat.
Citera
2016-01-24, 06:29
Medlem
seadog678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Dynga, jag har ett bekanta som ftt sin matrospapper genom segla p skrgrdsbtarna och trffat folk som ftt sina matrospapper genom lvsnabben; knner ocks en som jobbade ihop ett par mnader som deck hand p kryssningsfartyg utan ngon som helst utbildning, doc s slutade han jobba dr fr att lsa sjkaptensprogrammet, men givetvis hade han kunnat segla ihop sina 18 mnader om han hade velat.

Du fr inga AB papper utan utbildning i dagens lge. Det r vl kanske mjligt att f jobb som deckhand p en private yacht utan utbildning, men knappast p ett cruiserederi.
Citera
2016-01-24, 11:51
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt

.. och alla dina bekanta som jobbar/jobbat p havet pbrjade sina karrirer de senaste fem ren?

Fr historiskt sett har det varit enkelt att jobba till sjss utan att stta sin fot i skolan. T.ex. jobbade min far ett par r, frn och till, p ett par btar som anlpte Gteborg nr han var ung.

Det skiljer ganska mycket p jobbsituationen nu och tidigare inom mnga omrden. Nu kan man utan problem jobba som reporter p Aftonbladet efter gymnasiet men fr 30 r sedan var alla utbildade journalister. Fr 20 r sedan krvdes det en ingenjrsexamen fr att faktiskt jobba som ingenjr, nu brukar arbetsgivarna vara mer frikostiga med de akademiska kraven inom vissa omrden. Kanske lite OT men detta r frklaring till min frsta frga.
Citera
2016-01-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
.. och alla dina bekanta som jobbar/jobbat p havet pbrjade sina karrirer de senaste fem ren?

Fr historiskt sett har det varit enkelt att jobba till sjss utan att stta sin fot i skolan. T.ex. jobbade min far ett par r, frn och till, p ett par btar som anlpte Gteborg nr han var ung.

Det skiljer ganska mycket p jobbsituationen nu och tidigare inom mnga omrden. Nu kan man utan problem jobba som reporter p Aftonbladet efter gymnasiet men fr 30 r sedan var alla utbildade journalister. Fr 20 r sedan krvdes det en ingenjrsexamen fr att faktiskt jobba som ingenjr, nu brukar arbetsgivarna vara mer frikostiga med de akademiska kraven inom vissa omrden. Kanske lite OT men detta r frklaring till min frsta frga.

De brjade runt 2010, ngra innan, nn efter.
Citera
2016-01-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seadog678
Du fr inga AB papper utan utbildning i dagens lge. Det r vl kanske mjligt att f jobb som deckhand p en private yacht utan utbildning, men knappast p ett cruiserederi.
Om du bortsett frn basic training som utbildning s gr det absolut att f AB-papper utan utbildning, du kan ju om inte annat ringa runt och praktisera fram tills att du r lttmatros och sen jobba som lttmatros tills du blir matros.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in