2016-01-23, 10:21
Medlem
Frolmlansts avatar
Jag borde inte gnälla, men gör det ändå.

Jag började för ett par månader sedan jobba i offentlig sektor med mestadels juridiska frågor. Tidigare har jag arbetat i privat sektor och senast innan var jag chef. Jag är van vid ganska högt tempo, men vill lugna ned livet något och främst slippa övertid. Nu har jag jobbat ett par månader. Och jag är redan trött på det.

Inte så mycket på arbetstiderna och inte så mycket på lönen. Men på arbetsbördan. Det är helt enkelt för lite och främst för lite tuggmotstånd. När man väl kommit in i "vardagslunken" på kontoret så kan man ganska snabbt klara av dagens arbetsbörda på 3-4 timmar. Därefter får man "sitta av tid" och försöka uppfinna nya ärenden för att hålla igång. Jag har försökt få ledningen att lägga mer på mitt bord, men det finns tydligen inte. Ibland dyker det upp specialfall som kräver en del utredning och då lever man upp ett tag, såklart. Men i allt väsentligt har man lyckats göra till och med något sådant som juridiken mekanisk och rutinmässig. I övrigt är det så också att jag känner en ganska stor uppskattning från ledning och kollegor, man anser att jag är riktigt bra på det jag gör, en kompetent yrkesman och trevlig person i största allmänhet. Med tanke på det så vill jag inte gnälla.

Då är frågan vad man gör åt saken. Är det gilla läget som gäller? Jag känner att det blir inget bra att söka nytt jobb igen efter bara några månader. Ser inget bra ut. Måste väl sannolikt stanna ett par år till.
Citera
2016-01-23, 10:28
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst

Jag började för ett par månader sedan jobba i offentlig sektor med mestadels juridiska frågor. Tidigare har jag arbetat i privat sektor och senast innan var jag chef. Jag är van vid ganska högt tempo, men vill lugna ned livet något och främst slippa övertid. Nu har jag jobbat ett par månader. Och jag är redan trött på det.

Inte så mycket på arbetstiderna och inte så mycket på lönen. Men på arbetsbördan. Det är helt enkelt för lite och främst för lite tuggmotstånd. När man väl kommit in i "vardagslunken" på kontoret så kan man ganska snabbt klara av dagens arbetsbörda på 3-4 timmar. Därefter får man "sitta av tid" och försöka uppfinna nya ärenden för att hålla igång. Jag har försökt få ledningen att lägga mer på mitt bord, men det finns tydligen inte. Ibland dyker det upp specialfall som kräver en del utredning och då lever man upp ett tag, såklart. Men i allt väsentligt har man lyckats göra till och med något sådant som juridiken mekanisk och rutinmässig. I övrigt är det så också att jag känner en ganska stor uppskattning från ledning och kollegor, man anser att jag är riktigt bra på det jag gör, en kompetent yrkesman och trevlig person i största allmänhet. Med tanke på det så vill jag inte gnälla.

Då är frågan vad man gör åt saken. Är det gilla läget som gäller? Jag känner att det blir inget bra att söka nytt jobb igen efter bara några månader. Ser inget bra ut. Måste väl sannolikt stanna ett par år till.

Du får stanna ett tag till så det inte ser konstigt ut på cv, njut lite av det? Äntligen kan du slappna av lite, tänk så. Sen får du söka något nytt som är krävande, doktorera i juridik eller något.
Citera
2016-01-23, 10:40
Medlem
Det jag gjorde på mitt jobb där jag fick 3 timmar över varje dag var att ägna mig till saker jag ville göra. Jag kom helt enkelt på saker att göra som jag annars gör på fritiden, det kanske är svårt i din situation vad vet jag. Kanske du kan skriva en bok/novell och sälja som ebok?

Om man bara sitter av tiden blir det väldigt tråkigt och man får ut så lite av det. Jag resonera som så att tiden vi har i livet är viktigare än pengarna man kan få i timlön. Därför tycker jag att man inte ska kasta bort timmar där man inte gör någonting alls. I slutändan uppskattar du nog timmarna du utnyttja.
Citera
2016-01-23, 11:03
Medlem
Ja den offentliga sektorn kan nog effektiviseras väldigt mycket.

I ditt fall kanske du kan hjälpa någon kollega om du har tid över? Hur tycker kollegorna att det är? Kan det vara så att de kom in i det offentliga från början och inte känner till skillnaden i privata sektorn?

Tycker det låter lite sjukt att få tid över varje dag. Ta inte det personligt, för du är troligen inte ensam inom det offentliga att ha det så.
Citera
2016-01-23, 11:03
Avstängd
Uppskatta det lugna tempot, så ser det verkligen inte ut på alla arbetsplatser. Börja plugga något på distans, så kan du ta fram böckerna en halvtimme åt gången under dagen. Fantastisk möjlighet. Det behöver inte vara tempo alltid.
Citera
2016-01-23, 11:55
Medlem
Beror lite på hur din arbetsplats är utformad, både rent fysiskt (eget kontor?) och socialt. Finns det en kultur av att inte "titta över din axel" och se vad du håller på med, utan du får vara ifred, kan du fylla upp dötiden med något konstruktivt. Distanskurs i programmering kanske?
Citera
2016-01-23, 13:23
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Du får stanna ett tag till så det inte ser konstigt ut på cv, njut lite av det? Äntligen kan du slappna av lite, tänk så. Sen får du söka något nytt som är krävande, doktorera i juridik eller något.
Nej, den akademiska världen är jag färdig med. Har tagit min examen och känner inte för mer teoribildning. Men njuta går inte, när man sitter overksam.
Citat:
Ursprungligen postat av rissla
Det jag gjorde på mitt jobb där jag fick 3 timmar över varje dag var att ägna mig till saker jag ville göra. Jag kom helt enkelt på saker att göra som jag annars gör på fritiden, det kanske är svårt i din situation vad vet jag. Kanske du kan skriva en bok/novell och sälja som ebok?

Om man bara sitter av tiden blir det väldigt tråkigt och man får ut så lite av det. Jag resonera som så att tiden vi har i livet är viktigare än pengarna man kan få i timlön. Därför tycker jag att man inte ska kasta bort timmar där man inte gör någonting alls. I slutändan uppskattar du nog timmarna du utnyttja.
Nej, det går nog inte. Sitter visserligen i ett eget rum, men skärmen är vänd mot korridoren och det skvallras som fan på denna plats. Så jag måste hela tiden se ut som att jag faktiskt gör något. Det är därför det känns så tröstlöst.
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Ja den offentliga sektorn kan nog effektiviseras väldigt mycket.

I ditt fall kanske du kan hjälpa någon kollega om du har tid över? Hur tycker kollegorna att det är? Kan det vara så att de kom in i det offentliga från början och inte känner till skillnaden i privata sektorn?

Tycker det låter lite sjukt att få tid över varje dag. Ta inte det personligt, för du är troligen inte ensam inom det offentliga att ha det så.
Mina kollegor är sjukskrivna för utbrändhet i parti och minut. "Det är mycket nu" heter det. Ett par personer på ekonomiavdelningen förstår mig, resten är skolade i offentlig sektor och förstår inte hur oerhört ineffektivt det är. Sedan är jag ganska ensam om att göra det jag gör, ingen annan kan det juridiska, så ingen förstår sig väl på min arbetsbörda. Men jag har fått göra insatser för andra som varit sjuka lite då och då, jag skulle klara av att på egen hand ersätta 3 tjänster egentligen.

Sedan är jag en ganska skicklig yrkesman som, enligt ett antal före detta chefer och kollegor, har en extraordinär förmåga att jobba undan saker snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Uppskatta det lugna tempot, så ser det verkligen inte ut på alla arbetsplatser. Börja plugga något på distans, så kan du ta fram böckerna en halvtimme åt gången under dagen. Fantastisk möjlighet. Det behöver inte vara tempo alltid.
Blir jag påkommen med att inte jobba så kommer det leda till tråkigheter. Är fler som provat den saken hos oss och dessa personer jobbar inte kvar idag.
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Beror lite på hur din arbetsplats är utformad, både rent fysiskt (eget kontor?) och socialt. Finns det en kultur av att inte "titta över din axel" och se vad du håller på med, utan du får vara ifred, kan du fylla upp dötiden med något konstruktivt. Distanskurs i programmering kanske?
Ja, det är ingen dum idé, även om programmering inte är min grej. Tyvärr så är man misstänksam mot nya medarbetare som kommer från den privata sektorn, man har inställningen att allt som är vinstdrivande är lite småskumt. Så jag vet ju att jag är lite kollad av några kollegor som sitter på lägre tjänst (avundsjuka då jobbet "borde varit" deras).
Citera
2016-01-23, 13:31
Medlem
Byt jobb illa kvickt skulle jag säga. Offentlig sektor är riktigt tradigt att sitta i, ineffektivitet är ett ledord där. Det spelar ingen roll hur länge du varit där, du kan alltid motivera din tidiga flytt med att du tyckte tempot var för lågt. De flesta i privat sektor vet att högpresterande individer inte klarar av offentlig sektor någon längre stund just på grund av det låga tempot så ingen kommer tycka det är konstigt.

Problemet är ofta ju att det ansamlas en drös lågpresterande på dessa arbetsplatser vilket sätter takten på extremt långsam nivå. Har själv arbetat på ett statligt ägt bolag en kortare stund i början av min karriär och även där var det lite samma stämning på många avdelningar. Fanns vissa avdelningar som drevs av kunniga chefer med stor erfarenhet från det privata som ville ha en effektiv organisation under sig, men många var före detta glidare som avancerat internt och således inte visste hur man jobbade hårt. De högpresterande cheferna och anställda bytte arbetsplats relativt fort då löner var högre och arbetsuppgifter mer avancerade på andra bolag och kvar blev de som ingen annan ville ha.
Senast redigerad av Akt 2016-01-23 kl. 13:36.
Citera
2016-01-23, 14:04
Medlem
Eller så kan du göra så här:
Om du ändå har inställningen att du med all sannolikhet kommer att sticka inom ett eller ett par år, gör din anställning där till "ett socialt experiment". Gör en "quest" av det hela, utnyttja din "dötid" till att smöra in dig inför cheferna för att se hur långt du kan avancera? Ställ in dig hos dom unga brudarna (om sådana finns) så får du kanske ligga på nästa personalfest? Var dock diskret och subtil, så det inte blir uppenbart att du "leker" med andra på arbetstid. Du vill ju ändå ha en bra referens.

Flummigt inlägg men hoppas du fattar vad jag menar. Funkar om du ändå tänkt dra. Skulle ej rekommendera detta på arbetsplatser man tänkt stanna på - för hög risk att "skita i eget bo" då.
Citera
2016-01-23, 17:28
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst

Tjena, känner igen mig i mycket av vad du skriver. Jag har haft merparten av min karriär i den privata sektorn men gjorde för rätt många år sedan ett gästspel i offentlig sektor. Det var precis som du säger ett helt annat tempo även om de som jobbade där var helt övertygade om att ingen annan jobbade så hårt som de gjorde. Jag hade en ledande befattning men så många assistenter att det knappt var något att göra alls, arbetet klarades enkelt av på 4 timmar om dagen även om man gjorde jobbet bra.

Resten av tiden satt man av, störde de underställda med frågor om verksamhetsutveckling och vad man kunde hjälpa till med.

Jag löste situationen med att gå till närmaste chef och förklara att jag hade sjukt mycket dödtid och frågade om jag inte kunde hjälpa till med annat. Eftersom det inte fanns speciellt mycket annat började jag leta projekt för hela organisationen att dra i, efter ett tag drev jag 2-3 stora projekt och då var det en acceptabel arbetsbörda. Så det är mitt tips, kolla vad det finns för projekt du kan engagera dig i.

Men långsiktigt kommer du aldrig trivas, stanna så länge du behöver för CV:t och sök dig vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in