Citat:
Ursprungligen postat av
njaexs
Du får stanna ett tag till så det inte ser konstigt ut på cv, njut lite av det? Äntligen kan du slappna av lite, tänk så. Sen får du söka något nytt som är krävande, doktorera i juridik eller något.
Nej, den akademiska världen är jag färdig med. Har tagit min examen och känner inte för mer teoribildning. Men njuta går inte, när man sitter overksam.
Citat:
Ursprungligen postat av
rissla
Det jag gjorde på mitt jobb där jag fick 3 timmar över varje dag var att ägna mig till saker jag ville göra. Jag kom helt enkelt på saker att göra som jag annars gör på fritiden, det kanske är svårt i din situation vad vet jag. Kanske du kan skriva en bok/novell och sälja som ebok?
Om man bara sitter av tiden blir det väldigt tråkigt och man får ut så lite av det. Jag resonera som så att tiden vi har i livet är viktigare än pengarna man kan få i timlön. Därför tycker jag att man inte ska kasta bort timmar där man inte gör någonting alls. I slutändan uppskattar du nog timmarna du utnyttja.
Nej, det går nog inte. Sitter visserligen i ett eget rum, men skärmen är vänd mot korridoren och det skvallras som fan på denna plats. Så jag måste hela tiden se ut som att jag faktiskt gör något. Det är därför det känns så tröstlöst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mazzazz
Ja den offentliga sektorn kan nog effektiviseras väldigt mycket.
I ditt fall kanske du kan hjälpa någon kollega om du har tid över? Hur tycker kollegorna att det är? Kan det vara så att de kom in i det offentliga från början och inte känner till skillnaden i privata sektorn?
Tycker det låter lite sjukt att få tid över varje dag. Ta inte det personligt, för du är troligen inte ensam inom det offentliga att ha det så.
Mina kollegor är sjukskrivna för utbrändhet i parti och minut. "Det är mycket nu" heter det. Ett par personer på ekonomiavdelningen förstår mig, resten är skolade i offentlig sektor och förstår inte hur oerhört ineffektivt det är. Sedan är jag ganska ensam om att göra det jag gör, ingen annan kan det juridiska, så ingen förstår sig väl på min arbetsbörda. Men jag har fått göra insatser för andra som varit sjuka lite då och då, jag skulle klara av att på egen hand ersätta 3 tjänster egentligen.
Sedan är jag en ganska skicklig yrkesman som, enligt ett antal före detta chefer och kollegor, har en extraordinär förmåga att jobba undan saker snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av
PatricHbg
Uppskatta det lugna tempot, så ser det verkligen inte ut på alla arbetsplatser. Börja plugga något på distans, så kan du ta fram böckerna en halvtimme åt gången under dagen. Fantastisk möjlighet. Det behöver inte vara tempo alltid.
Blir jag påkommen med att inte jobba så kommer det leda till tråkigheter. Är fler som provat den saken hos oss och dessa personer jobbar inte kvar idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Beror lite på hur din arbetsplats är utformad, både rent fysiskt (eget kontor?) och socialt. Finns det en kultur av att inte "titta över din axel" och se vad du håller på med, utan du får vara ifred, kan du fylla upp dötiden med något konstruktivt. Distanskurs i programmering kanske?
Ja, det är ingen dum idé, även om programmering inte är min grej. Tyvärr så är man misstänksam mot nya medarbetare som kommer från den privata sektorn, man har inställningen att allt som är vinstdrivande är lite småskumt. Så jag vet ju att jag är lite kollad av några kollegor som sitter på lägre tjänst (avundsjuka då jobbet "borde varit" deras).