Citat:
Ursprungligen postat av
Mikeisch
Har inte visual studio, så kan finnas formatteringsfel och annat, men det skiiter jag i nu.
Kod:
//Fråga till användaren
Console.Write("Är det fint väder?: ");
//Då input är i string, så behöver den inte parsas
string answer = Console.ReadLine();
//Tar svaret till upper, dvs "j" --> "J", "J" --> "J"
if (answer.ToUpper() == "J")
{
Console.WriteLine("Vi går på picknick!!");
}
if (answer.ToUpper() == "N")
{
Console.WriteLine("Vi stannar inne");
}
else
{
Console.WriteLine("Jag förstår inte");
}
Tack för hjälpen alla, kände att Mikeisch's kod var enklast att hänga med i då den var som det vi hunnit gå igenom. Verkade dock vara något litet fel då den både ville gå på picknick och inte förstod på "j" medan den var helt med på att vi skulle stanna inne om "n". Försökte göra om lite men kunde inte göra så mycket bättre än att man var tvungen att trycka enter två gånger efter "j" för att den bara ville gå på picknick, medan det räckte med ett tryck på enter efter "n"-svaret. Hur/varför förstår jag inte.
Efter att ha fått ett hum om vad jag sysslade med där så fastnade jag givetvis på frågan efter...märkligt hur man ska hinna med om varje fråga tar ett par dagar med internet-hjälp, svårt med distanskurs och mailkontakt med lärare (som är dålig på att svara). Märkligt upplägg, behöver ju någon bredvid som kan visa och göra så man förstår allt och hänger med.
För den som orkar visa denna. Koden är given, ska bara knappa in koden efter if (...), else if (...) och else (...).
Övning 7.3.5 - Var är det kallast?
-Skapa ett program som jämför temperaturen mellan Östersund, Åmål och Arboga. Programmet ska berätta var det är kallast. Du kommer att behöva använda OCH-operatorn &&. Utgå från följande kod och ersätt "..." med kod:
Det är jag som försökt skriva in kod efter if, if else och else. Hittar inte någon hemsida och inte i boken mer exakt hur man gör just detta, bara snarlika, så chansade lite och felmeddelandena bara sprutar fram.
{
Console.Write("Ange temperatur för Östersund: ");
int ostersund = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
Console.Write("Ange temperatur för Åmål: ");
int amal = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
Console.Write("Ange temperatur för Arboga ");
int arboga = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
if (amal >ostersund && arboga >ostersund);
{
Console.WriteLine("Det är kallast i Östersund ");
}
else if (ostersund >amal && arboga >amal);