2016-01-22, 18:46
Medlem
Hallå där,

Nån/några/något har ändrat från mitt mobilnummer till ett helt annat på något sätt... Söker man på numret i fråga kommer mina uppgifter upp på de sidor som nämnts ovan. Känns lite halvskumt, minst sagt.
Försökte ringa numret men verkar inte vara kopplat till någon mobil, eller så var den avstängd. Kollade även upp operatör och kontaktade dom om detta, men dom hänvisade till dom upplysningstjänster som har det numret på mitt namn. Numret var alltså inte registrerat under namn, såklart.

Några tips eller någon som varit med om samma sak? Har försökt ändra nummer på hitta.se men deras kundtjänst är stängd för dagen (behöver tillgång till fulnumret för att ändra direkt).
Citera
2016-01-22, 23:41
Medlem
H5s avatar
Är telefonnumret registrerat på ditt namn och på din hemadress?

Om så är fallet verkar det som att det är en bedragare på gång. Se till att så fort som möjligt spärra ditt kreditkort och ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen. Håll också koll på dina bankkonton och på att din folkbokföringsadress inte ändras hos exempelvis Ratsit. Identitetsstölder och bedrägerier kan ta enormt mycket tid att reda ut för den drabbade. Så du kan nästan inte överreagera om du upptäcker att någonting i den stilen är på väg att hända.
Citera
2016-01-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H5
Är telefonnumret registrerat på ditt namn och på din hemadress?

Om så är fallet verkar det som att det är en bedragare på gång. Se till att så fort som möjligt spärra ditt kreditkort och ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen. Håll också koll på dina bankkonton och på att din folkbokföringsadress inte ändras hos exempelvis Ratsit. Identitetsstölder och bedrägerier kan ta enormt mycket tid att reda ut för den drabbade. Så du kan nästan inte överreagera om du upptäcker att någonting i den stilen är på väg att hända.

Numret är inte registrerat på någon person hos operatören, men som sagt så står det under mitt namn på samtliga upplysningstjänster. Så frågan är var detta nummer har registrerats någonstans för att ersätta mitt riktiga nummer? Blir jävligt förvirrad.

Har såklart ID-kapning i baktanke, men att spärra allt känns ju extremt jobbigt även om det kanske är det jag borde göra.
Citera
2016-01-23, 17:49
Medlem
Vid manuell ändring av uppgifter brukar man väl få hem ett brev till folkbokföringsadressen som ska skrivas under. Är din brevlåda placerad på ett sådant sätt att den enkelt kan vittjas?

Kan absolut vara första uppmjukningen till en ID-kapning.... kanske för att göra bedrägerier på annonssajter eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in