Hej,
jag börjar bli intresserad av skriva ledartexter. Politiskt är jag (gammel)moderat, men identifierar mig nuförtiden i många frågor med KD. Inte särdeles politiskt aktiv men uppskattar att debattera. I huvudsak intresserad av nationalekonomi, arbetsmarknad, skatter, migration och kultur. Svenskan och GP är exempel på ledarsidor där jag instämmer i mycket.
Det finns en del utbildningar som lockar, exv. SNB. Ponera att jag blir antagen och så småningom lyckas landa ett skribentgig som hobby. Inverkar det negativt på karriärsmöjligheter inom näringslivet?
Mer konkret avser jag i huvudsak yrken av teknisk och/eller ekonomisk karaktär, inom industrin, bankverksamhet eller på byrå. Inte inom miljösektorn eller som verksam bland arkitekter heller kan tilläggas.
Jag upplever att högersympatier här är relativt vanligt. Detta påstående tycks stödjas av en del studier om korrelationen mellan utbildning och ökad benägenhet att rösta borgerligt.
Således tänker jag mig att det (eventuella skrivandet) inte bör inverka, men jag skulle uppskatta input.