2016-01-22, 16:27
Medlem
Kan väl börja med att jag nu jobbat som snickare i ca 1 år på en liten firma så har ingen större erfarenhet inom arbetsmarknaden.

Men här är 'problemet':

Om vi säger att vi ska göra ett jobb hos en kund som är 1h bort med bilfärd så åker vi hemmifrån kl6 för att vara hos kunden kl7. Sen slutar vi kl 16.00 och åker hem. Då ca 1h bilfärd hem.

Då tycker jag att vi ska ha betalt för dom 10h som vi är borta, men vi får bara betalt för 8h

Då är min fråga. Är det såhär det ska se ut och ser ut för alla andra?
Senast redigerad av d3lux 2016-01-22 kl. 16:28. Anledning: rätt timmar?
Citera
2016-01-22, 16:31
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d3lux
Kan väl börja med att jag nu jobbat som snickare i ca 1 år på en liten firma så har ingen större erfarenhet inom arbetsmarknaden.

Men här är 'problemet':

Om vi säger att vi ska göra ett jobb hos en kund som är 1h bort med bilfärd så åker vi hemmifrån kl6 för att vara hos kunden kl7. Sen slutar vi kl 16.00 och åker hem. Då ca 1h bilfärd hem.

Då tycker jag att vi ska ha betalt för dom 10h som vi är borta, men vi får bara betalt för 8h

Då är min fråga. Är det såhär det ska se ut och ser ut för alla andra?

Kolla vad avtalet säger. Självklart skall man få betalt för all tid. Det som överstiger ren arbetstid är så kallad restid.
Citera
2016-01-22, 16:46
Medlem
De är väldigt olika. när jag jobbade på bygge så skulle jag vara på bygget 7-16 och firman betalde busskort för att jag skulle ta mig dit. Men när jag körde service så skulle jag vara på firman kl7 och hämta bilen och ställa tillbaka den kl16. Man ska helt enkelt vara på sin arbetsplats 7-16 så till och från får man ta sig på sin fritid. De är den erfarenheten jag har utfundera 10år. Hoppas de hjälper.
Mvh
Citera
2016-01-22, 16:57
Medlem
TheGrimComedians avatar
Du ska självklart ha betalt för all arbetstid.
Citera
2016-01-22, 17:04
Medlem
Wheeler88s avatar
"Boss makes a dollar, i make a dime. That's why i poop on company time" Alla firmor är olika. Min förra arbetsplats ingick inte restid, alltså pendling till och ifrån jobb var obetalt. Men på den nya ingår det.
Citera
2016-01-22, 17:51
Medlem
Novus4212s avatar
Utgå från att ni skall vara på kontoret kl 07:00 och sen därifrån börjar tiden ticka.

Ni slutar kl 16:00 så då skall ni vara tillbaka på kontoret kl 16:00.

07:00 på kontoret - köra till kund - utföra arbetet - sluta i tid så ni är tillbaka kl 16:00 på kontoret.

Dvs arbetstid är kl 07:00 till 16:00 om nu så är fallet.

Allt annat är övertid och tiden ni lägger på att ta er till/från kontoret till/från hemmet är egen tid som inte har med arbetstiden att göra.

Sen kan kanske vissa delar avtalas bort tror jag men det har jag ingen koll på.

Annars så hade ju firman kunnat ta ett jobb var som helst i Sverige och säga "kl 07:00 skall ni vara 150 mil bort och vara där tills klockan är 16:00 då arbetet slutar".

Jag kanske har fel men jag tror ovan är ganska nära verkligheten.
Citera
2016-01-22, 19:51
Medlem
Burkbubbas avatar
Om du reser under ordinarie arbetstid, så betraktas det som arbete och räknas in i din arbetstid, det vill säga detta är inte restid. Om du har restid både före och efter din ordinarie arbetstid, ska de båda tidsperioderna räknas ihop när du beräknar antalet restidstimmar.

I de flesta avtal är restidsersättningen månadslönen delat med 240 för varje timme.

Anta att du har en månadslön på 25 000 kronor och din ordinarie arbetsdag är mellan klockan 08.00 och 17.00. Du lämnar hemmet klockan 07.00 för att bege dig till en kund under dagen, jobbar mellan klockan 09.00 och 16.00 och kommer hem klockan 18.00. Detta ger dig två timmars restidsersättning enligt följande:

2 timmar x 25 000 kronor/240 = 208 kronor
Senast redigerad av Burkbubba 2016-01-22 kl. 19:56.
Citera
2016-01-22, 21:59
Medlem
killawifes avatar
När jag jobbade som byggnadsmålare för många år sen(1995) så fick man betalt för den tid man var på arbetsplatsen. Restid fick man dra av på skattsedeln.

Om man däremot fick resa mellan jobb under ordinarie arbetstid så fick man betalt för detta. Typ 3 kr/ km
Citera
2016-01-22, 23:12
Medlem
Låter som man borde få betalt ändå då.. Men svårt att göra nåt när man är ny och det har varit så hela tiden? :/

Man tappar lite motivation på att jobba
Citera
2016-01-22, 23:20
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Är du inte med i något fack? Kanske dags att du är det tills du är torr bakom öronen och känner dig tryggare på arbetsmarknaden?
Citera
2016-01-23, 02:18
Medlem
Citat:
Låter som man borde få betalt ändå då.. Men svårt att göra nåt när man är ny och det har varit så hela tiden? :/

Nej, inte generellt!!! Givetvis ingår INTE restiden från ditt hem till jobbet i NORMALFALLET, ex om du har en fast arbetsplats!
När du INTE har en fast arbetsplats så regleras ju detta i ett avtal, men min erfarenhet är att det fungerar på följande vis; Om du har ett kontor eller fast arbetsplats som det kanske i normalfallet tar 30min att åka till, isf kan du få ersättning för tiden UTÖVER detta.
I många fall/avtal är det också ok att börja dagen på kontoret (dvs. du är där 08.00 ifall det är då din arbetsdag börjar) och du får då fullt betalt för din restid (sker ju på arbetstid). I praktiken blir denna lösning dock oftast inte bra.

Summerat; har du OFTA arbeten som KRAFTIGT avviker från "normal restid" (t.ex. Ert kontor/fasta plats) så bör du få extra ersättning. Man ska INTE räkna med att kunna få ersättning från när du går ut genom ytterdörren hemma.
Citera
2016-01-23, 18:41
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Nej, det ska du inte göra. Tag kontakt med arbetsgivaren och facket så tror jag att ni reder ut frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in