• 1
  • 2
2016-01-23, 14:34
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det är fortfarande din arbetsgivare som ledar och fördelar arbetet. Du kan inte själv ta detta beslutet utan att det klassas som arbetsvägran. Du kan protestera och dra in fack och skyddsombud men att inte jobba klassas som arbetsvägran.

Återigen, det handlar inte om att vägra utföra arbetsuppgifter. Det handlar om att TS med kollegor ska sluta rädda situationen när deras kollega inte dyker upp. Som jag förstår det är det vad som sker idag, och de har inget för det.

Jag vet inte vad TS arbetar med så jag kan inte säga vad som är en gångbar strategi. Men några förslag är:

* som jag sa tidigare, ställ in ett planerat arbete när kollegan inte dyker upp om möjligt
* utför arbetet ändå med mer tidsförbrukning som följd eftersom en resurs saknas (vilket leder till att andra arbetsuppgifter blir lidande eller får senareläggas)
* Om chefen ogillar övertid, föreslå det som lösning på att viktiga arbetsuppgifter får prioriteras bort
* Om chefen ogillar att behöva gå in och detaljstyra hur ni ska lägga upp arbetet, kan en lösning vara att fråga chefen när kollegan inte dyker upp - "hur ska jag göra nu med detta jobb? Ska jag ta det sen? ska jag jobba över för att få till det?

Att läget är ohållbart för TS med kollegor verkar inte bekymra chefen, vilket är dåligt ledarskap. För att TS chef ska prioritera detta problem, måste problemet ha konsekvenser för chefen. Som det är nu verkar chefen tycka det är mindre viktigt, ett problem hon inte lägger några större resurser på. Som arbetstagare kan man då antingen 1. Gilla läget 2. Hitta icke-konfrontativa metoder för att få chefen att inse att läget är ohållbart.
Citera
2016-01-27, 17:13
Medlem
Nu har vi haft mötet med närmsta chefen och nästa chef. Det gick faktiskt så som jag förväntat mig av näste chef. Han agerade väldigt professionellt och lugnt och lyssnade och la fokus mer på hur vi skulle hitta en lösning på detta snarare än hur vi och närmsta chefen agerat tidigare. Vi, gruppen, hade kommit överens om innan mötet att lägga fram vår sak lugnt och sakligt och i möjligaste mån undvika att påpeka att vi tycker närmsta chef gjort helt fel. Tycker vi klarade det Hon började mötet med att verka orolig och högröd i ansiktet men insåg nog att vi inte tänkte hänga ut henne och slappnade av. Vi hade en hyfsad dialog även om hon inte kunde låta bli att påpeka att vi också varit borta mycket pga av bla VAB så att vi också ställt till det i planeringen. Samt att hon minsann hade vidtagit åtgärder så att vi verkade otåliga blabla. Hon visade ju bara oss att hon fortfarande inte förstår. Näste chef föreslog att han och närmste chef skulle gå igenom detta tillsammans först och sedan med den struliga kollegan och sedan så smångingom ha ett möte med hela gruppen och lägga alla kort på bordet. Jobbigt tror jag men behövligt. Vi är överens om att inte kasta oss över honom då det kom fram en del oro inför hur han kommer att tackla detta. Vi vill inte att han ska må ännu sämre och göra av med sig eller något sådant. Vi frågade också om han fick den hjälp han behövde och den biten verkade de ha koll på tack och lov. Nu är nog det bästa vi kan göra att försöka få med honom mer i gruppen, inte ge upp och ge cheferna lite tid att agera.
Citera
2016-01-27, 19:06
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godishanna
Allt har blivit en enda soppa nu på jobbet i stora drag för att närmsta chefen inte tagit sitt ansvar när det gäller en personalfråga. Nu anklagar hon oss för att inte göra vårt jobb.

Det hela började redan för ett par år sedan då en i vår arbetsgrupp mådde dåligt (av personliga anledningar). Vi fick inte så mycket annan information men man kan ju inte kräva detaljer heller. Det påverkade oss på arbetsplatsen i och med att denna person ofta var borta och - eller inte höll sig till arbetstiderna utan kom sent och gick tidigt. Ingen info från chefen. Jag frågade personen vid ett par tillfällen om han hade gått ner i tid eftersom det såg ut som det gjorde, fick till svar att han hade timmar att ta ut. Fine ska jag tro att en kollega står och ljuger mig rakt upp i ansiktet? Det vill jag inte göra. Ska tillägga att detta är en person som är trevlig och bra att jobba med och vi har ett bra samarbete - när han är på plats. Jag har även frågat ibland hur han mår och fått lite vaga svar men är inte den som drar saker ur någon. Har senare fått höra att jag är den enda som frågat...

I alla fall, problemet med tiderna fortsatte och någon i gruppen, som gått ner i tid, kände att detta är inte acceptabelt då han kommer och går vid samma tider men får full lön jämfört med hon som gått ner i tid och får "betala" för det. Hon tröttnade och meddelade chefen. som lovade ta tag i det. Företagshälsan var inkopplad redan då han varit sjuk mycket. Inget händer. Samma tider som vanligt men nu slutar han i princip att fika med oss också. chefen lovar att ta tag i det och ge honom mindre arbete men vill inte sjukskriva honom. Hon har ett snack med honom som bara gör att han blev ledsen och kom till mig och då berättar jag att vi har spekulerat i varför han kommer och går som han gör och han är glad att jag berättar.
Inget blir dock bättre, chefen gör inget. Någon som stör sig loggar hans tider och ger till chefen.... Vet inte om jag ställer mig bakom det... Chefen lovar boka tid med HR när det finns tid. Hon utrycker att hon prioriterar företaget (framför personalhälsan)!
Ett halvår sedan chefen fick tiderna och inget hänt. Vi beslutar att boka ett möte med nästa chef uppåt och prata om detta för det tär på hela gruppen. Vi känner oss som om vi går bakom ryggen på kollegan då chefen inte tar tag i det. Allt mer skitsnack blir det. Samarbetet med kollegan funkar när han är på jobb men varje gång man planerar något jobb tillsammans har man alltid en back-up plan i huvudet om han inte skulle komma. Det tär på en. Jag vill säga rakt ut hur jag känner men vill inte såra honom (den punkten är nog oundviklig vid det här laget tror jag dock).
Vi bjuder även in våran chef till mötet så vi anser väl inte att vi går bakom ryggen på henne, möjligen kör över henne men hur länge ska vi vänta på att något händer?
Hon blir vansinnig och vi får höra hur illa vi sköter vårt jobb för vi har inte tacklat detta på rätt sätt och hon hade minsann tänkt boka tid med HR nästa vecka (som grupp för att vi har samarbetssvårigheter). Hon säger att hon är djupt besviken på oss och att hon tänker söka sig något annat jobb.

Allt är en enda djävla soppa! Kände att jag behövde skriva av mig för jag blir snart tokig. Oroar mig som fan över hur det ska gå för vår kollega när nu detta kommer fram, för det finns ingen återvändo. Vi kommer att bli skurkarna i detta för att vi trodde chefen skulle fixa det. Jag önskar bara att jag haft lite mer ruter i mig och vågat säga rätt ut hur det ligger. Det kommer sluta i katastrof på något sätt hur vi än gör. Ska jag berätta för kollegan innan mötet med chefen? Ska jag vända mig till företagshälsan och uttrycka MIN oro? Ska jag prata med HR själv? Vad tusan gör man???

Är denna "någon" ts. Allt är ditt fel ts. Hade du inte varit så typiskt svensson avundsjuk så hade din kollega fortsatt kunna chilla men nu gör din avundsjuka att han kommer förlora sitt jobb o kanske kommer ta livet av sig!

Just snyggt
Citera
2016-01-30, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Är denna "någon" ts. Allt är ditt fel ts. Hade du inte varit så typiskt svensson avundsjuk så hade din kollega fortsatt kunna chilla men nu gör din avundsjuka att han kommer förlora sitt jobb o kanske kommer ta livet av sig!

Just snyggt

Nä då hade jag skrivit jag. Pucko!
Citera
2016-01-30, 06:55
Medlem
Allt som hänt har hänt, jag är varken den drivande eller bromsande kraften i detta och det hade hänt med eller utan min inblandning. Men nu har vi denna situation. Tycker någon att den struliga kollegan gör rätt så tycker ni kanske att alla ska göra likadant. Ett alternativ? Skriv det isåfall istället för att bara dissa oss. Det hade varit mer konstruktivt och tillfört något till diskussionen 😄
Citera
2016-01-30, 07:26
Den struliga kollegan är ju en nonchalant idiot utan någon som helst arbetsmoral, som inte ens ursäktar sig själv. Förvånar mig att du/ni haft sådant överseende med honom. Ni förtjänar åtminstone att få någon sorts förklaring till att han gång på gång förstör för er andra. Dåligt mående... jag tycker att han låter som en slacker som försöker komma undan med att jobba så lite som möjligt.

Det här har alltså pågått i flera år och ni vet fortfarande inte vad fan det är för fel på honom? Sjukt.
Senast redigerad av Marsupiatol 2016-01-30 kl. 07:33.
Citera
2016-01-30, 08:55
Medlem
Schulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsupiatol
Den struliga kollegan är ju en nonchalant idiot utan någon som helst arbetsmoral, som inte ens ursäktar sig själv. Förvånar mig att du/ni haft sådant överseende med honom. Ni förtjänar åtminstone att få någon sorts förklaring till att han gång på gång förstör för er andra. Dåligt mående... jag tycker att han låter som en slacker som försöker komma undan med att jobba så lite som möjligt.

Det här har alltså pågått i flera år och ni vet fortfarande inte vad fan det är för fel på honom? Sjukt.
Eftersom ingen förutom cheferna vet den bakomliggande orsaken till kollegans handlande, är det väldigt orättvist att kalla någon "idiot". Jag håller med om att det vore mycket bättre för gruppens förståelse och arbetsmoral om den bakomliggande orsaken till beteendet kom i ljuset. Kanske skulle även han må bättre av att kollegorna som uppenbarligen lider och vet att något är fel, kan visa medkänsla och förståelse. Då kanske snacket bakom ryggen, spekulationer och personer som kallar honom "nonchalant idiot" förstår bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Godishanna
Nu har vi haft mötet med närmsta chefen och nästa chef. Det gick faktiskt så som jag förväntat mig av näste chef. Han agerade väldigt professionellt och lugnt och lyssnade och la fokus mer på hur vi skulle hitta en lösning på detta
Toppenbra att ni tog snacket med chefen. Där verkar det vara fokus och professionalism. Det verkar som ni nu också vet att åtgärder tas. Nu har ni också kanalen öppen så att ni kan följa upp och fråga om det hela går framåt som de önskar.

Lycka till!
Citera
2016-01-30, 11:26
Medlem
Provocative2.0s avatar
Chefen har ett ansvar att folk ska må bra på jobbet.
Tyvärr är detta något som chefer har svårt att hantera o det leder till en nedåtgående spiral.

Ska ta två exempel på detta.
Jag själv jobbade på ett företag med över 600 anställda. En dag när jag gick till en kollega så ställde sig hela lokalen på tvären o jag gick i backen. UTBRÄND.
Efter ett halvår skulle jag tillbaka o hade ett möte med personalchefen. Även han hade ett helvete på sitt jobb. Det visade sig att 25% av personalstyrkan hade stressrelaterade symptom o de hade inte en jävla aning om hur de skulle hantera detta.
Jag själv jobbade kvar i ett halvår innan jag hittade ett nytt jobb.
Straxt efter såldes företaget. Över 100 pers nyanställdes. De stoppade övertid samt avskaffade ackordet.
Ett år senare så hade arbetsförhållandena normaliserats.

Förra veckan var min sambo på personalmöte.
I vanlig ordning så skällde chefen utan att specificera vad o vem som gjort fel. Återigen skulle de anställda åtgärda felen som de inte ens fick veta vilka det var.
Sedan följde lite information.
Som avslutning gjorde chefen vad chefen alltid gör o frågade var o en hur de mådde o förväntade sig det vanliga "allt är bra"
Här drog någon ur proppen. Hon började berätta om en felaktighet på jobbet som var jobbig o som chefen behandlat fel. Sedan började alla att berätta o allt handlade om ledningens krav o felaktiga resurser. Sex pers bröt ihop o började gråta på ett personalmöte o chefen satt som en fågelholk utan att säga ett ord.
Fördelen.
Bara några dagar senare hade hon (chefen) skapat ett första åtgärdsprogram för att skaka fram mer pengar för att öka resurserna samt plocka in experthjälp för att hitta en lösning på ett komplext fel.

Detta är vad som händer med dåliga chefer som inte lyssnar på sina anställda. De agerar först när fartyget sjunker.
Fördelen med detta är att det då böir stora förändringar som fungerar under lång tid.
Nackdelen är att den kompetenta personalen hinner försvinna.
Jag var överkvalificerad för mitt jobb o jag stack. Min sambo är överkvalificerad för sitt o har även hon börjat se sig om efter annat jobb. Det som hållit henne kvar so far är att hon har bra arbetskamrater.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in