2016-01-22, 12:51
Medlem
samuels avatar
Efter att ha kollat på Matgeeks video om hur man får till en bra julskinka så tänkte jag att den här metoden borde ju även gå använda till annat kött.

Så, på nyårsafton drog vi in en hel färsk oxfilé i ugnen, vakuumpackad direkt från butikshyllan. Sen fick den ligga där i 7-8 timmar. Ugnen försökte vi ställa någonstans runt 65 grader mha ugnstermometer.

När det var dags att äta tog vi ut filén ur plasten, putsade bort lite hinnor, massa svartpeppar och lite salt och sedan två minuter på var sida på en riktigt het kolgrill. Det blev verkligen över all förväntan. Men jag hade ju aldrig ens kommit på idén att langa in köttet i plast i ugnen utan att sett filmen om julskinkan. Väldigt praktiskt att inte behöva passa en speciell tid vid en så stor middag då det ska klaffa med allt annat. Köttet var säkert klart efter 5 timmar också, men den skulle lika gärna kunnat ligga 9 timmar eftersom den ändå aldrig går över 65 grader.

Har jag bott under en sten som inte vetat om det här sättet att tillaga kött tidigare? Fler som testat på andra sorters kött?

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=O7RtLkxUEq8&t=3m54s
Citera
2016-01-22, 16:10
Medlem
beatonthebrats avatar
En kan ju hoppas att du kollat upp att orginal förpackning var ugnsäker hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem