2016-01-21, 22:59
Medlem
Hej detta kanske är en närmast absurd fråga men är det möjligt att få sin lön betalad i en annan valuta än SEK?

Jag sparar pengar till ett stort köp i USA genom att arbeta två jobb, för att undvika att förlora pengar när jag växlar mina besparingar till amerikanska dollar är det möjligt att min arbetsgivare betalar mig direkt i amerikansk valuta?

Är också intresserad i hur jag som vanlig svensk löntagare kan spara pengar när jag handlar dyrt i utlandet.

Tack så mycket.
Citera
2016-01-22, 14:18
Medlem
frank_pes avatar
Du avslöjar inte vilken arbetsgivare du har så det blir svårt att svara på men de flesta arbetsgivare kör med storbanker för utbetalning av lön och därför skulle du ändå ha åkt på valutaväxling till ditt konto.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att skaffa kort hos Santander som inte har valutaväxlingspåslag och betala med kortet sen.

Menar du att leva snålt för att få ihop till sparandet snabbare?
Se över dina utgifter, bor du i lägenhet så försök sänka elförbrukningen med lågenergilampor och grenuttag med strömbrytare för att aldrig ha standby.
Se över abonnemang och onödiga prenumerationer.
Storhandla billig mat som falukorv och havregryn m.m. i lågprisbutiker och ta med matlåda till jobbet.
Betala inte TV-licens, hemförsäkring eller medlemsavgift till facket.
Citera
2016-01-22, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du avslöjar inte vilken arbetsgivare du har så det blir svårt att svara på men de flesta arbetsgivare kör med storbanker för utbetalning av lön och därför skulle du ändå ha åkt på valutaväxling till ditt konto.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att skaffa kort hos Santander som inte har valutaväxlingspåslag och betala med kortet sen.

Menar du att leva snålt för att få ihop till sparandet snabbare?
Se över dina utgifter, bor du i lägenhet så försök sänka elförbrukningen med lågenergilampor och grenuttag med strömbrytare för att aldrig ha standby.
Se över abonnemang och onödiga prenumerationer.
Storhandla billig mat som falukorv och havregryn m.m. i lågprisbutiker och ta med matlåda till jobbet.
Betala inte TV-licens, hemförsäkring eller medlemsavgift till facket.

Nej jag vill vara så anonym som möjligt.

Visste inte om att Santander lät en slippa påslag, det är ett utmärkt råd, tack så mycket. Jag lever redan så snålt jag absolut kan, mina utgifter ligger på minimum och det jag fokuserar på nu är framförallt att öka mina inkomster.
Citera
2016-01-22, 18:15
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FalafelFjolla
Nej jag vill vara så anonym som möjligt.

Visste inte om att Santander lät en slippa påslag, det är ett utmärkt råd, tack så mycket. Jag lever redan så snålt jag absolut kan, mina utgifter ligger på minimum och det jag fokuserar på nu är framförallt att öka mina inkomster.
Ja skall du inte köpa med kontanter sen så är Santander ett bra alternativ.

Var har du sparpengarna nu? Vill du få lite ränta så finns bättre alternativ än vanliga sparkonton ...hos 4Spar får du 6,5% utan att låsa dig.
Citera
2016-01-23, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ja skall du inte köpa med kontanter sen så är Santander ett bra alternativ.

Var har du sparpengarna nu? Vill du få lite ränta så finns bättre alternativ än vanliga sparkonton ...hos 4Spar får du 6,5% utan att låsa dig.

Hos Nordea men jag letar efter bättre sparande, tack för tipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in