2016-01-22, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miaka
Håller inte med, som hon säger i en video på Aftnbladet så tänker man ju att han ska reagera med att springa därifrån, det var min första tanke också. Småtjuvar brukar veta att det de gör är fel och tycker knappast att en person som tillrättavisar dem har fel.

Att han går till attack istället för att fly känns jävligt ovanligt och därmed förväntade hon sig nog aldrig att hon försatte sina barn i fara med sitt agerande.
Det har du och hon förvisso rätt i. Människor som blir ertappade med att göra något brottsligt flyr oftast hellre. Men risken för att råka illa ut är större i detta fallet än om hon skulle fråga en slumpmässig resenär hur mycket klockan är.

Det här är inte en vanlig romsk brottsling, han har något psykiskt fel. Hans agerande går inte endast att förklara med att han tillhör en kultur där brottslighet är standard. SVT gör fel i att inte bedömma honom som en fara för sin omgivning för det är han verkligen.
Citera
2016-01-22, 06:27
Medlem
Sighajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Eh, typ halva Flashback skulle anklaga en utlänning (särskilt en rom) för brott om denne så bara tittade åt fel håll.
Fast idioter som du skulle ju om ni fick som ni ville fullt ut skicka den där mamman, polisen som gått ut med signalement och journalisterna som skrivit om detta i arbetsläger för att de "främjar rasism".
Citera
2016-01-22, 06:28
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camogli
Men varför ingrep ingen av de andra som syns på videon?
P g a de var fega och saknade civilkurage.
Citera
2016-01-22, 06:57
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
P g a de var fega och saknade civilkurage.

Jag tror att dom runtomkring, som många i tråden, misstolkade situationen.

Dom såg inget brott och anser att kvinnan provocerat den fina, osäkra och troligen ensamkommande 14-åringen.
Citera
2016-01-22, 07:17
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amnezia1
Har jag påstått att han gjorde rätt som slog och spottade? Tvärtom han skämde ut sig totalt. Hade jag varit på plats så hade det troligast slutat med att han legat i en blodpöl på marken. Men det jag undrar är, hade mamman reagerat lika snabbt och samma vis om det var en Emil i Lönneberga eller Kalles Kaviar-look alike som hade gått bakom tanten istället för en "svartskalle"?

Men vad är det för jävla fråga? Självklart reagerar man annorlunda gällande Kalles Kaviar vs zigenare: den senare gruppen är väldigt kända för stölder. Kanske hjälpte denna kunskap kvinnan att snabbare förstå vad som skedde.
Tror du att denna zigenare är typen som är upprörd över folks fördomar? Åk till Rumänien och se vad folk där tycker om hans släkte.
Citera
2016-01-22, 07:19
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coracoideus
Fundering 2: Det slutar med att han går ner i tunnelbanan varifrån han kom. vrf?

Han går bort från tunnelbanan för att undvika polisen.
Senast redigerad av BerraTraesk 2016-01-22 kl. 07:23.
Citera
2016-01-22, 07:20
Medlem
Jag känner igen killen,har sett honom där i området,då och då.
Citera
2016-01-22, 07:24
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
SVT försvarar mannen, "vi har inte hela bilden".
Men vi har Helin?
Citera
2016-01-22, 08:04
Medlem
-Anomaly-s avatar
Den där skithögen brukar hänga runt däromkring tunnelbanan i Gamla stan tillsammans med en lite äldre man och några argsinta kvinnor som ibland ryker ihop och försöker slå ihjäl varann.
Såg honom senast för ett par dagar sedan.
Citera
2016-01-22, 08:13
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Den "film" som avses, är det den korta snutt man ser i länken i startinlägget från AB, eller finns det annat matigare att göra sin bedömning utifrån?

Vad ska du bedöma menar du? Mannen syns ju väldigt tydligt.
Citera
2016-01-22, 08:52
Medlem
Zigenare är obotliga romantiker som lever i nuet hela tiden, reagerar på minsta lilla, så det lutar nog mot att det är en zigenare och en bortskämd lattemamma och en tant.
Citera
2016-01-22, 08:55
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Zigenare är obotliga romantiker som lever i nuet hela tiden, reagerar på minsta lilla, så det lutar nog mot att det är en zigenare och en bortskämd lattemamma och en tant.

Så en person som visar civilkurage och ingriper vid en stöld bedömer du som bortskämd? Hur fick du ihop den analysen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in