Citat:
Ursprungligen postat av
kmpa
Då kan du ju börja med att berätta vad du inkluderar i begreppet Informatik. Det är liksom centralt för hela frågeställningen.
Det är där jag är osäker och ville ha input, för exempelvis medieteknik kommer delvis ur informatiken, så kunde datakurser och animationskurser som ligger under medieteknik lika gärna kunna räknas som informatik? Jag förmodar att det svaret är ja, men gränsdragningarna mellan informatik/systemvetenskap, datateknik, programvaruteknik och nya ämnen som webbprogrammering är lite luddiga, särskilt som vissa kommunikationsämnen och beteendevetenskap också passar in i begreppen rätt bra.
Men hur som helst, tack för att du svarade. Det var snällt av dig. Den här tråden kommer nog dö ut, men det är synd. Jag och andra som undrar av personligt intresse kan förstås forska vidare och diskutera vidare på egen hand, men diskussionen borde vara av allmänt intresse eftersom möjligheten finns idag att bygga ihop sin egen examen. Det innebär ju att man måste fundera över hur ämnen grupperas när närliggande, intressanta kurser kan uppenbart höra ihop, men ändå sortera under olika huvudämnen och skilda institutioner.