2016-01-21, 08:19
Medlem
Jag är lite förvirrad över hur gränserna dras för olika examineringsämnen, så jag vore glad om någon kunde klargöra detta en aning.

Relevanta kurser från Medieteknik (tvärvetenskapligt) borde väl gå att inkludera i huvudämnet i en högskoleexamen i Informatik? På samma sätt borde kurser som hör till Programvaruteknik kunna inkluderas i Informatik (som tekniskt sett väl är i princip samma sak som systemvetenskap, eller?) Dessutom har jag sett att det finns universitet som ger högskoleexamen i Webbprogrammering, vad hör det närmast till?

Jag bara undrar eftersom jag är nyfiken på de teoretiska möjligheterna att inkludera gamla kurser till nya examina och en del ämnen är minst sagt närliggande, så vad skiljer dem åt egentligen? Vad får inkluderas och vad får inte inkluderas? Hur är det med informations- och kommunikationskurser eller bild- och ljud-behandling, det hör ju till sammanhanget, men är kanske inte Informatik/Programvaruteknik/Datateknik etc?
Citera
2016-01-21, 08:21
Medlem
Prata med din studievägledare. Och för guds skull, lita inte på något som någon här på flashback spekulerar fram.
Citera
2016-01-21, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Prata med din studievägledare. Och för guds skull, lita inte på något som någon här på flashback spekulerar fram.

Tack för svaret Jag är dock inte gymnasieelev, så det är ingen fara. Jag bara undrar över gränserna mellan dessa ämnen, eftersom jag dels själv har en del överflödiga kurser i bagaget, som gärna skulle kunna få rymmas i en examen och dels har vänner som också har läst kurser av rent intresse som på ytan ser ut som de spretar, men egentligen hör ihop. Det går så klart att kontakta en studievägledare på universitetet, men de sitter inte så gärna och bara småputtrar så man bör ha en plan innan, känns det som... Och vi vet ärligt talat inte var gränserna mellan dessa ämnen går, hur de hör ihop, och det är inte så lätt att hitta info kring det heller. Nya huvudämnen dyker upp från ingenstans, men de hörde ju till något innan de blev fristående och borde därför kunna ses som andra ämnen lika gärna?

Om man funderar på att läsa till tekniska ämnen inom någon av tidigare nämnda ämnen (eller datavetenskap) så spelar det ju också roll hur många poäng man kan hävda att man redan har.
Citera
2016-01-21, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Tack för svaret Jag är dock inte gymnasieelev, så det är ingen fara. Jag bara undrar över gränserna mellan dessa ämnen, eftersom jag dels själv har en del överflödiga kurser i bagaget, som gärna skulle kunna få rymmas i en examen och dels har vänner som också har läst kurser av rent intresse som på ytan ser ut som de spretar, men egentligen hör ihop. Det går så klart att kontakta en studievägledare på universitetet, men de sitter inte så gärna och bara småputtrar så man bör ha en plan innan, känns det som... Och vi vet ärligt talat inte var gränserna mellan dessa ämnen går, hur de hör ihop, och det är inte så lätt att hitta info kring det heller. Nya huvudämnen dyker upp från ingenstans, men de hörde ju till något innan de blev fristående och borde därför kunna ses som andra ämnen lika gärna?

Om man funderar på att läsa till tekniska ämnen inom någon av tidigare nämnda ämnen (eller datavetenskap) så spelar det ju också roll hur många poäng man kan hävda att man redan har.

Än en gång: prata med din studievägledare och utgå inte från dina fördomar om vad de kan eller inte kan hjälpa dig med. Din fråga är ett solklart studievägledarärende.
Citera
2016-01-21, 13:55
Medlem
Citat:
Än en gång: prata med din studievägledare och utgå inte från dina fördomar om vad de kan eller inte kan hjälpa dig med. Din fråga är ett solklart studievägledarärende.

Flashback är ett diskussionsforum dit den som vill vänder sig och frågar vad de vill.
Citera
2016-01-21, 14:55
Medlem
Citat:
Flashback är ett diskussionsforum dit den som vill vänder sig och frågar vad de vill.

Det är helt sant. Och vem som helst kan svara vad som helst till vem dom vill.

Men vill du veta hur det egentligen ligger till med din fråga så är det en fråga för din studievägledare. Du kan inte lita på vad någon här säger eftersom bedömningen om vad som är möjligt att räkna in, hur olika ämnen relaterar till de för din utbildning centrala etc. ytterst ligger hos programnämnd, programansvarig, programsamordnare eller något annat beroende på vad du studerar och var. Men oavsett hur er organsatoriska struktur ser ut på ditt lärosäte så är jag tämligen säker på att det mesta går genom studievägledaren som bör ha bra koll på vad som är praxis och därmed fungerar att införa eller tillgodoräkna sig.

Att du väljer att bortse från det rådet och istället lita till vad en random person på flashback tror om din fråga är ett mysterium. I alla fall om du vill ha ett svar som har bäring på hur det kommer att gå i slutändan.
Citera
2016-01-21, 14:59
Medlem
Eller om vi säger så här: Jag kan tillräckligt om det du frågar om för att kunna svara på vad som med största sannolikhet skulle fungera vid mitt lärosäte. Men jag vet också att om jag ställer samma fråga till andra lärosäten kan jag få andra bedömningar eftersom man avgränsar exempelvis informatik och medieteknik väldigt annorlunda på olika håll i landet. Däremot så finns det dom som man kan vända sig till för att få veta vad som gäller på respektive lärosäte. Gissa vilka? Just det: studievägledarna.
Citera
2016-01-21, 21:23
Medlem
Ja visst, du har rätt i sak. Jag hade dock hoppats på en diskussion om gränsdragningarna och tänket kring det.
Citera
2016-01-22, 07:23
Medlem
Citat:
Ja visst, du har rätt i sak. Jag hade dock hoppats på en diskussion om gränsdragningarna och tänket kring det.

Då kan du ju börja med att berätta vad du inkluderar i begreppet Informatik. Det är liksom centralt för hela frågeställningen.
Citera
2016-01-23, 05:18
Medlem
Citat:
Då kan du ju börja med att berätta vad du inkluderar i begreppet Informatik. Det är liksom centralt för hela frågeställningen.

Det är där jag är osäker och ville ha input, för exempelvis medieteknik kommer delvis ur informatiken, så kunde datakurser och animationskurser som ligger under medieteknik lika gärna kunna räknas som informatik? Jag förmodar att det svaret är ja, men gränsdragningarna mellan informatik/systemvetenskap, datateknik, programvaruteknik och nya ämnen som webbprogrammering är lite luddiga, särskilt som vissa kommunikationsämnen och beteendevetenskap också passar in i begreppen rätt bra.

Men hur som helst, tack för att du svarade. Det var snällt av dig. Den här tråden kommer nog dö ut, men det är synd. Jag och andra som undrar av personligt intresse kan förstås forska vidare och diskutera vidare på egen hand, men diskussionen borde vara av allmänt intresse eftersom möjligheten finns idag att bygga ihop sin egen examen. Det innebär ju att man måste fundera över hur ämnen grupperas när närliggande, intressanta kurser kan uppenbart höra ihop, men ändå sortera under olika huvudämnen och skilda institutioner.
Citera
2016-01-23, 10:45
Medlem
nihilverums avatar
Det är i princip möjligt att inkludera tidigare tagna högskolepoäng i separata kurser i en examen man tar ut senare. När det gäller exakt vilka kurser som är tillåtna att inkludera i specifika program så är det ofrånkomligen så att ansvariga för det specifika programmet har sista ordet.

Studievägledare på gymnasiet har ofta väldigt dålig koll, men det betyder inte att detsamma gäller studievägledare på högskolenivå. Enligt min erfarenhet är de mycket mer kompetenta än sina motsvarigheter på gymnasiet.

Mitt råd är att du själv pratar med relevant studievägledare på ditt lärosäte och sedan postar svaret du får här i tråden. Då bidrar du till att tillhandahålla information till andra som kanske vill veta samma sak.
Citera
2016-01-23, 11:41
Medlem
Även medieteknik är ju väldigt olika på olika lärosäten. På en del ställen har det mer att göra med datateknik och elektronik, på andra ställen finns kopplingar till konstnärliga ämnen, på ytterligare några finns kopplingar till informatiken. Hela diskussionen är därför väldigt lärosätesberoende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in