Citat:
Ursprungligen postat av
slynjavel
Hall! !
Jag tnkte hra med er som r kunniga p omrdet om vrdepapper. Jag och tjejen funderar p detta med pensionen.
Vi hade tnkt att varje mnad g in med ett kapital p brsen. Planen r vl som fljande.
Aktier tex:
Telia, Skanska, Ica, Hm, Swedish match, lundin mining.
Fonder:
Amf Global, Avanza Zero, fond i ngot tillvxtland.
Just nu har vi tnkt att g in med 1000 spnn i mnaden, sparar just nu till kontantinsats p annat hus, men nr det vl r kpt s fortstter vi med 4000-5000 i mnaden.
r detta en plan som skulle kunna fungera och eventuellt ge lite avkastning? sett ver ca 35-40 r?
Ser inge fel ut men tnk p att det r 10% HM i Avanza Zero men gillar sjlv HM starkt s kr p det. Lgg till ett fastighetsbolag, kanske Castellum som har hjt sin utdelning i flera r.
Om swedish match dremot, tror du folk snusar mer eller mindre om 30 r? Jag tror mindre drfr skulle jag valt bort SM. Dremot blir folk fetare ! Lgg drfr till Novo Nordisk som r ett vldigt fint bolag som vxer r fr r (de gr insulin bla)
Frlt var lite rrigt men r trtt. Dremot fr ni lova er sjlva att om ni ska spara i 30 r s mste ni ha diciplinen att inte slja i nedgngar utan fortstt kpa! Lycka till