2016-01-21, 07:05
Medlem
Hall! !

Jag tnkte hra med er som r kunniga p omrdet om vrdepapper. Jag och tjejen funderar p detta med pensionen.

Vi hade tnkt att varje mnad g in med ett kapital p brsen. Planen r vl som fljande.

Aktier tex:
Telia, Skanska, Ica, Hm, Swedish match, lundin mining.
Fonder:
Amf Global, Avanza Zero, fond i ngot tillvxtland.

Just nu har vi tnkt att g in med 1000 spnn i mnaden, sparar just nu till kontantinsats p annat hus, men nr det vl r kpt s fortstter vi med 4000-5000 i mnaden.

r detta en plan som skulle kunna fungera och eventuellt ge lite avkastning? sett ver ca 35-40 r?
Citera
2016-01-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slynjavel
Hall! !

Jag tnkte hra med er som r kunniga p omrdet om vrdepapper. Jag och tjejen funderar p detta med pensionen.

Vi hade tnkt att varje mnad g in med ett kapital p brsen. Planen r vl som fljande.

Aktier tex:
Telia, Skanska, Ica, Hm, Swedish match, lundin mining.
Fonder:
Amf Global, Avanza Zero, fond i ngot tillvxtland.

Just nu har vi tnkt att g in med 1000 spnn i mnaden, sparar just nu till kontantinsats p annat hus, men nr det vl r kpt s fortstter vi med 4000-5000 i mnaden.

r detta en plan som skulle kunna fungera och eventuellt ge lite avkastning? sett ver ca 35-40 r?

Ser inge fel ut men tnk p att det r 10% HM i Avanza Zero men gillar sjlv HM starkt s kr p det. Lgg till ett fastighetsbolag, kanske Castellum som har hjt sin utdelning i flera r.
Om swedish match dremot, tror du folk snusar mer eller mindre om 30 r? Jag tror mindre drfr skulle jag valt bort SM. Dremot blir folk fetare ! Lgg drfr till Novo Nordisk som r ett vldigt fint bolag som vxer r fr r (de gr insulin bla)

Frlt var lite rrigt men r trtt. Dremot fr ni lova er sjlva att om ni ska spara i 30 r s mste ni ha diciplinen att inte slja i nedgngar utan fortstt kpa! Lycka till
Citera
2016-01-21, 15:54
Medlem
Razys avatar
Skippa aktierna och kr enbart p fonder till en brjan. Men ls grna p lite mer om aktier redan nu, s att ni skaffar er kunskap och framver kan agera med denna kunskap som ni samlar p er.

Spiltan Investmentbolag & Lnsfrskringar Global Index r tv bra fonder med lg frvaltningsavgift och bra riskspridning. Kr p dessa plus eventuellt ngon tillvxtmarknad som du sjlv nmnde.

Rekommenderar er att ha vervikt mot LF Global, och sklart minst i en eventuell tillvxtmarknadsfond.
Citera
2016-01-21, 22:05
Medlem
Fonder r vi redan igng med. Skall kolla lf. Tillvxtfond ser jag som ett mste.
Citera
2016-01-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.dick
Ser inge fel ut men tnk p att det r 10% HM i Avanza Zero men gillar sjlv HM starkt s kr p det. Lgg till ett fastighetsbolag, kanske Castellum som har hjt sin utdelning i flera r.
Om swedish match dremot, tror du folk snusar mer eller mindre om 30 r? Jag tror mindre drfr skulle jag valt bort SM. Dremot blir folk fetare ! Lgg drfr till Novo Nordisk som r ett vldigt fint bolag som vxer r fr r (de gr insulin bla)

Frlt var lite rrigt men r trtt. Dremot fr ni lova er sjlva att om ni ska spara i 30 r s mste ni ha diciplinen att inte slja i nedgngar utan fortstt kpa! Lycka till

Angende SM tror jag som du, snarare att folk snusar mindre. Dock s ser vi ju lnder med vldigt hg rkning. Som SM kmpar fr att komma in i. Ponera att 40% av Kinas rkare brjar snusa istllet. Det r inget jag r sker p men det skulle kunna ske.

Nej vi tnker inte slja vid nedgng. Tvrtom, det som har gtt smst p mnaden kps mer av.

Du har stor pong med att folk blir fetare, ska grva vidare i det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in