2016-01-20, 23:20
Medlem
Behöver hjälp med denna fråga.
Jag förstår helt enkelt inte vad som menas med denna fråga.

Beskriv ett sammanhang där det kan vara lämpligt att mäta och uttrycka fuktinnehållet i luft som ångkvot snarare än som ånghalt eller relativ fuktighet?

Självklart är ångkvot mängden vattenånga per kg luft.

Mvh
Citera
2016-01-21, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimpleDino

Beskriv ett sammanhang där det kan vara lämpligt att mäta och uttrycka fuktinnehållet i luft som ångkvot snarare än som ånghalt eller relativ fuktighet?

Mvh
Ibland hjälper det att "vända" på frågan för att förstå den.
Vet du vad ånghalt respektive relativ fuktighet innebär? Och i vilka fall det passar att mäta luftens vatteninnehåll med dessa?

Vet du det så borde du kunna resonera dig fram till något fall där de inte är lämpliga men ångkvoten kan vara användbar.
Citera
2016-01-21, 00:19
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimpleDino

Mvh
Long shot, men vid släckningsarbete där det finns risk för explosion kanske? Har för mig att något liknande en damm-/gasexplosion kan inträffa om det är tät vattenånga (tillsammans med en eventuell gas-/partikelblandning) om man släcker på fel sätt.

Googlade fram något om släckning av silos: "Koldioxid kan under de förhållanden som råder vid en silobrand (brännbart material, syreunderskott, vattenånga och höga temperaturer) ge upphov till kemiska reaktioner som leder till bildning av stora mängder kolmonoxid samt vätgas, vilket kan leda till en allvarligt förvärrad situation" https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/26335.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in