2016-01-20, 23:03
Medlem
Hej! Jag är en gift man på 27 år och jag och min fru är sugna på att flytta från vår hyresrätt. Jag är sugen på nedan objekt men kan för lite om årsredovisningar och bostäder för att avgörs om det är köpvärt eller ej. Kan någon hjälpa mig att avgöra om bostadsrättsföreningen förvaltar sina pengar på ett bra sätt och kan motivera den höga avgiften?

Bostadsrätt Linköping
950 000 kr utgångspris
Boarea: 81 kvm
Avgift: 6 178 kr/mån (I avgiften ingår värme, vatten, internet och kabel-TV)
Driftkostnad: 571 kr/mån
Rum: 3 rum, varav 2 sovrum
Våning: 1 av 2 (Hiss finns ej)

Länk till objekt hos mäklare där även årsredovisning finns.http://www.maklarhuset.se/till-salu/bostadsratt/linkoping-mjardevi-storskiftesgatan_69-571931?referrer=hemnet
Citera
2016-01-20, 23:14
Moderator
Rassas avatar
Föreningens ekonomi ser stabil ut i dagsläget, den höga avgiften ser ut att bero på att föreningen bildades för "bara" 25 år sen och har mycket lån kvar att betala på. Det ser imte ut att vara några problem med amorteringar, avsättning till yttre underhåll och andra kostnader.

Fin lägenhet också, kör på tycker jag
Citera
2016-01-21, 08:29
Medlem
woofers avatar
Ja föreningen ser rätt stabil ut. Personligen tycker jag dock att det är höga lån för en förening som ändå funnits i 25 år. Köper du lägenheten kommer din andel av föreningens lån att bli lite drygt 800kkr och ca 600 kronor av din månadsavgift motsvarar din del av amorteringen på föreningens lån och ca 1600 per månad motsvarar räntan för föreningens lån. Det är väl den största anledningen till en ganska hög avgift.
Citera
2016-01-21, 18:28
Medlem
Som redan sagts här ovan, belåningen är osedvanligt hög i denna förening. Om det beror på att man fixat allt och inga större arbeten behövs på många år är det väl inte så farligt, men annars är det ett rejält problem. Nu är räntorna låga, men när räntorna stiger kommer man att behöva höja avgifterna ordentligt. Så det är en rätt stor risk, denna bostad bör vara betydligt billigare än normalt orten.
Citera
2016-01-21, 18:41
Medlem
Jag tänker.. att det låter som att det är en grymt hög avgift till föreningen för att vara en bostadsrätt. En av anledningen med bostadsrättsägande är att man ska komma ner i avgift till föreningen.. tycker ju jag. Jag payar 1300/mån för min med varmgarage tex.

Efter att ha tittat på det mera detaljerat.. (Som man givetvis måste göra innan köp av bostadsrätt). Så kan jag väl sammanfattningsvis dra dessa slutsatser.

1. Väldigt fin lägenhet
2. Ekonomin i föreningen såg bra ut
3. Kanske lite väl hög avgift för att vara en bostadsrätt.. Då kan ni kanske ev överväga att bo kvar i hyresrätten.
Senast redigerad av joffen87 2016-01-21 kl. 18:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in