2016-01-20, 17:11
Medlem
Jumalautas avatar
Astronomer vid Caltech tror sig ha upptäckt en ny planet av ungefär samma storlek som Neptunus.

Citat:
The solar system appears to have a new ninth planet. Today, two scientists announced evidence that a body nearly the size of Neptune—but as yet unseen—orbits the sun every 15,000 years. During the solar system’s infancy 4.5 billion years ago, they say, the giant planet was knocked out of the planet-forming region near the sun. Slowed down by gas, the planet settled into a distant elliptical orbit, where it still lurks today.

The claim is the strongest yet in the centuries-long search for a “Planet X” beyond Neptune. The quest has been plagued by far-fetched claims and even outright quackery. But the new evidence comes from a pair of respected planetary scientists, Konstantin Batygin and Mike Brown of the California Institute of Technology (Caltech) in Pasadena, who prepared for the inevitable skepticism with detailed analyses of the orbits of other distant objects and months of computer simulations.

http://www.sciencemag.org/news/2016/01/feature-astronomers-say-neptune-sized-planet-lurks-unseen-solar-system
Citera
2016-01-20, 17:57
Medlem
St. Pinocchios avatar
När det talas om de här avstånden kan man väl tänka sig tusentals ännu oupptäckta planeter stora som Jupiter - eller?. Kanske man också kan räkna med någon planet som kretsar kring ett gemensamt masscentrum mellan vårt eget solsystem och våra grannar(Alfa kentauri). Insisterar gärna på att bli korrigerad.
Citera
2016-01-20, 19:41
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St. Pinocchio
När det talas om de här avstånden kan man väl tänka sig tusentals ännu oupptäckta planeter stora som Jupiter - eller?. Kanske man också kan räkna med någon planet som kretsar kring ett gemensamt masscentrum mellan vårt eget solsystem och våra grannar(Alfa kentauri). Insisterar gärna på att bli korrigerad.
Jag inbillar mig att de är ganska sällsynta. Men om de rundar solen vart 15.000e år på gigantiska avstånd är det naturligtvis svårt att veta säkert. Det som teoretiskt kan avslöja dem är väl att de genom sin gravitation påverkar övriga planeters banor runt solen. Men då bör de väl vara närmre än denna jätte antar jag.

En planet som rundar både solen och Alfa Proxima Centauri vore onekligen väldigt maxat men knappast troligt.
Citera
2016-01-20, 19:48
Medlem
Det som förundrar mig är hur dragningskraften fortfarande kan verka på en planet som är så långt ut att den håller sig i bana kring solen?

Annars är det intressant få svar på frågan om där finns planeter som inte kretsar kring någon sol.
Citera
2016-01-20, 20:41
Bannlyst
these crystals where brought here from people from the skies that were called skygods,

Har inte ngn kokko tomte skrivit om ngn jävla himlakropp som rundar solen titt som tätt, ngn galen tysk var det väl.
Citera
2016-01-20, 21:05
Medlem
Facebacks avatar
Niburu fanns alltså! För en gångs skull stämde konspirationsteorierna.
Citera
2016-01-20, 23:52
Medlem
singularitets avatar
Förhoppningsvis en väckarklocka för alla som inte tror på förändring och nya upptäckter. Nu vill jag veta exakt var den befinner sig i sin bana och se fotografier av planeten. Atmosfärens eventuella sammansättning och om det kan finnas flytande vatten och kanske liv. Hoppas verkligen att detta fynd kan bekräftas med direkta observationer av planeten innan nästa år.
Senast redigerad av singularitet 2016-01-21 kl. 00:01.
Citera
2016-01-21, 13:00
Medlem
No.90-Kleists avatar
Mycket intressant, men jag tror det dröjer innan vi hittar den. Den ligger långt från solen och lär vara mycket mörk och svår att se.
Citera
2016-01-21, 13:01
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det som förundrar mig är hur dragningskraften fortfarande kan verka på en planet som är så långt ut att den håller sig i bana kring solen?

Annars är det intressant få svar på frågan om där finns planeter som inte kretsar kring någon sol.
Jag tänkte också det. Kan det inte vara så att någon stjärna drar i planeterna? Eller en brun dvärg?
Citera
2016-01-21, 13:43
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:

Det är väl så att mycket stora saker har mycket stark dragningskraft samt att vår sol är mycket stor och saknar konkurrens från någon annan mycket stor himlakropp. Matematiken överlåter jag åt annan.
Citera
2016-01-21, 18:13
Medlem
Citat:

Man tro att det finns massor med planeter som inte kretsar kring någon sol. Problemet är att de är osynliga. När ett solsystem bildas så fanns det från början massor med planeter. En del planeter kolliderade med varandra och smälte ihop till större planeter medan andra slet sig loss från solen och är numera ute på drift utan att kretsa kring någon sol. De planeter vi känner till idag har turen att hamna i en stabil bana och är bara en liten del av alla planeter som bildades från början.
Citera
2016-01-21, 19:02
Medlem
Ostrobothnias avatar
Lite kittlande om ngt såpass stort kunde finnas därute.

Om jag förstod det rätt finns det ett flertal till kroppar runt Kuiperbälttet utöver de 6 som inkluderades i beräkningen. Det borde väl gå att ta med dessa övriga i en utökad studie och se om beräkningarna håller måttet även med dessa inkluderade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in