2016-01-20, 15:08
Medlem
Hej jo jag jobbar på ett ställe inom arbetsförmedlingen och får lön varje månad. precis som alla andra får som jobbar.

Men jag undrar om det är rätt att jag måste jobba på helger utan att ens på pengar för det?

Får bara ta ut ledigt för dom dagarna som jag jobbat på helger och det måste vara minst 2 veckor i förväg och just när man ska vara ledig den dagen man för 2 veckor sedan bad om ledigt för så nej då går det inte att få ledigt.. för det är mycket att fixa på jobbet.

hjälp hur ska jag göra eller vad kan jag göra?
Senast redigerad av datanissen42 2016-01-20 kl. 15:25.
Citera
2016-01-20, 15:12
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datanissen42
Hej jo jag jobbar på ett ställa inom med hjälp från arbetsförmedlingen och får lön varje månad.

Men jag undrar om det är rätt att jag måste jobba på helger utan att ens på pengar för det?

Får bara ta ut ledigt för dom dagarna som jag jobbat på helger och det måste vara minst 2 veckor i förväg och just när man ska vara ledig den dagen man för 2 veckor sedan bad om ledigt för så nej då går det inte att få ledigt.. för det är mycket att fixa på jobbet.

Vad är det för jobb?
Citera
2016-01-20, 15:15
Avstängd
Citat:
Hej jo jag jobbar på ett ställa inom med hjälp från arbetsförmedlingen och får lön varje månad.

Du har väl fem dagars arbetsvecka som alla andra? Även jobb via arbetsförmedlingen har regler. För övrigt är det svårt att fatta vad du menar, du skriver väldigt oklart.
Citera
2016-01-20, 15:22
Medlem
jobbar 9,30-18,15 Måndag till fredag, jag jobbar på lördagar men jag får inga pengar för det måste jag då jobba ?? på lördagar jobbar jag 10-14
Citera
2016-01-20, 15:33
Medlem
Citat:
jobbar 9,30-18,15 Måndag till fredag, jag jobbar på lördagar men jag får inga pengar för det måste jag då jobba ?? på lördagar jobbar jag 10-14

men har du samma lön som de som jobbat lika länge med samma sak som du men bara veckorna då eller?
Citera
2016-01-20, 15:46
Medlem
Stämmer det här?

Du jobbar måndag-fredag.
Ibland jobbar du en lördag.
Då blir du lovad att vara ledig en annan dag om du säger till minst två veckor i förväg.

När dagen som du skulle få vara ledig kommer så blir du nekad att vara ledig för att det är mycket att göra på jobbet?

Är det en praktikplats?

Oavsett vad det är så ska du inte acceptera det.

Jobbar du en lördag ska du ha lön för en lördag, och den lönen ska vara högre än på en vardag.

Dessutom ska du troligen inte jobba sex dagar på en vecka.
Citera
2016-01-20, 15:49
Medlem
mi:nes avatar
Har du avtal på månadslön där vissa helgdagar ingår?
Vem säger att du måste jobba helg?
Hur utvisar det sig att du inte får betalt, de timmarna registreras inte någonstans?
De går inte automatiskt in under komptimmar?
Du får inte ledigt vid andra tillfällen som kompensation för att du jobbar helgdagar?
Citera
2016-01-20, 15:51
Medlem
är du schemalagd så borde de ju schema lägga din "lediga" dag oxå. Nu är de ju snälla och låter dig säga vilken dag du vill vara ledig. Då schemat kommer ut, meddela till din inarbetade dag, och se till att ev får det OB du skall ha oxå.
Lördagarna du skall jobba skall ju givetvis vara schemalagda två veckor innan arbetstillfället oxå.
Citera
2016-01-20, 15:55
Medlem
Schulmans avatar
Citat:
...jag jobbar på ett ställe inom arbetsförmedlingen och får lön varje månad.
Jobbar du på arbetsförmedlingen bör du vara omfattad av kollektivavtalet hos ST. Om du inte är ansluten, gör det.

Citat:
ST förhandlar fram kollektivavtal med bra villkor för dig som jobbar ”på statligt uppdrag”. I avtalen finns regler om exempelvis lön, arbetstid, semester, sjuklön, föräldralön, pension och försäkringar.

Om du gjort ett språkligt syftningsfel i din fråga, (om var du jobbar) får du fråga igen.
Citera
2016-01-20, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogssmultronet
Stämmer det här?

Du jobbar måndag-fredag.
Ibland jobbar du en lördag.
Då blir du lovad att vara ledig en annan dag om du säger till minst två veckor i förväg.

När dagen som du skulle få vara ledig kommer så blir du nekad att vara ledig för att det är mycket att göra på jobbet?

Är det en praktikplats?

Oavsett vad det är så ska du inte acceptera det.

Jobbar du en lördag ska du ha lön för en lördag, och den lönen ska vara högre än på en vardag.

Dessutom ska du troligen inte jobba sex dagar på en vecka.

stämmer! nej det är jobb
Citera
2016-01-20, 16:04
Medlem
Min chef säger att jag måste jobba lördagar, mitt avtal så står det 40 timmar per vecka, ingenting om helger får inget extra betalt heller för att jag jobbar inom arbetsförmedlingen och där får han då en summa av dom för att kunna ha mig som anställd.
Senast redigerad av datanissen42 2016-01-20 kl. 16:07.
Citera
2016-01-20, 16:18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Min chef säger att jag måste jobba lördagar, mitt avtal så står det 40 timmar per vecka, ingenting om helger får inget extra betalt heller för att jag jobbar inom arbetsförmedlingen och där får han då en summa av dom för att kunna ha mig som anställd.
Vad säger ditt kollektivavtal?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in