2016-01-20, 14:18
Medlem
darwinias avatar
Tjenare, har en fråga ang mitt topplån. Så kanske någon som är bättre insatt en jag på ekonomidelen kan svara på.

Är det värt att antingen betala in allt hela topplånet en klumpsumma och bli av med detta. Blir ca 900:- mindre månadskostnad.

Eller värdera om huset då ja bytt tak samt lite annat smått o gott och sänka topplånet på detta sätt och lägga resterande på att ytterligare renovera upp huset lite?
Citera
2016-01-20, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darwinia
Tjenare, har en fråga ang mitt topplån. Så kanske någon som är bättre insatt en jag på ekonomidelen kan svara på.

Är det värt att antingen betala in allt hela topplånet en klumpsumma och bli av med detta. Blir ca 900:- mindre månadskostnad.

Eller värdera om huset då ja bytt tak samt lite annat smått o gott och sänka topplånet på detta sätt och lägga resterande på att ytterligare renovera upp huset lite?

Det beror nog på vilken belåningsgrad du känner dig bekväm med.
Citera
2016-01-20, 14:53
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darwinia

Ju mindre lån du har ju lyckligare människa är du, alltså betala av allt du kan så fort du kan.
Säger en som har betalt sitt hus.
Citera
2016-01-20, 17:17
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Ju mindre lån du har ju lyckligare människa är du, alltså betala av allt du kan så fort du kan.
Säger en som har betalt sitt hus.

Det där beror väl mer på belåningsgraden än någonting annat. Ligger du på en låg belåning sett i kronor så är skillnaden mellan att vara skuldfri och att ha lån minimal.
Citera
2016-01-20, 17:53
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det där beror väl mer på belåningsgraden än någonting annat. Ligger du på en låg belåning sett i kronor så är skillnaden mellan att vara skuldfri och att ha lån minimal.
Javisst det är ju självklart ju mindre lån ju lyckligare blir du, att inte ha något lån alls betyder att du maxat din lycklighet.
Citera
2016-01-20, 18:20
Medlem
Självklart ska du göra en omvärdering av ditt boende om du tror att det ökat i värde. Följdfrågan blir sedan om du ska amortera av på bottenlånet eller ej.
Citera
2016-01-21, 09:19
Medlem
darwinias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Självklart ska du göra en omvärdering av ditt boende om du tror att det ökat i värde. Följdfrågan blir sedan om du ska amortera av på bottenlånet eller ej.

Så då borde ja kunna görs så att jag betalar av bottenlån, sedan värderar om huset och försöka dra ner bottenlån efter värdering? Är de värt eller jämnar det ut sig med att taxeringsvärdet blir högre på huset? Så de blir samma kostnad ändå?
Idag ligger månadskostnaden på ca 5600:- mån

Eller får jag andra fördelar med att värdera upp huset? Skulle gissa på att det kommer öka med ca 300-400k gentemot när jag köpte det.
Senast redigerad av darwinia 2016-01-21 kl. 09:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in