2016-01-19, 20:22
Medlem
Hej!

Som sagt i rubriken undrar jag om hur är arbetslivet som Equity Research Analyst på en bank (det kallas Research Associate för junior tjänster).

Jag vet att de tjänar väldigt över snitt (jag vet en kille som har 4 års erfarenhet efter universitetsexamen tjänar ci 1.200k i året som lön+bonus på ett topp investeringsbolag i stockholm).

Men frågan handlar om hur är arbetslivet? Hur mycket jobbar man (jag läste att de jobbar till kl 9 varje kväll). Är det jättehög tempo och mycket stress som de jobbar som aktieanalytiker? Kan man ha en vanlig familjliv, eller kör man som The Wolf of Wall Street?

Finns en skillnad att jobba i samma tjänst på en Investment Bank eller på en vanlig bank i Stockholm?
Citera
2016-01-19, 21:00
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cercig
Hej!

Som sagt i rubriken undrar jag om hur är arbetslivet som Equity Research Analyst på en bank (det kallas Research Associate för junior tjänster).

Jag vet att de tjänar väldigt över snitt (jag vet en kille som har 4 års erfarenhet efter universitetsexamen tjänar ci 1.200k i året som lön+bonus på ett topp investeringsbolag i stockholm).

Men frågan handlar om hur är arbetslivet? Hur mycket jobbar man (jag läste att de jobbar till kl 9 varje kväll). Är det jättehög tempo och mycket stress som de jobbar som aktieanalytiker? Kan man ha en vanlig familjliv, eller kör man som The Wolf of Wall Street?

Finns en skillnad att jobba i samma tjänst på en Investment Bank eller på en vanlig bank i Stockholm?

Du kan möjligen vilja titta in i investment banker-tråden, även om just research inte är det som diskuteras mest där. I allmänhet bör du vänta dig högre inkomster i London eller andra "riktiga" finanscentrum, jämfört med Stockholm. Arbetstiderna kan ändå vara ungefär jämförbara. Jag har inte personligen arbetat med just research, men det brukar vara kortare arbetstider än IBD. Räkna med kanske 60 timmar per vecka i genomsnitt. Det är i alla fall brukligt på andra avdelningar, bortsett från IBD där det alltså är längre än så.

Försöker du leva som i The Wolf of Wall Street så kommer du att få sparken snabbare än du kan säga "hej", oavsett om du är i Stockholm eller någon annanstans. Toleransnivån för beteende som drar medieuppmärksamhet till sig är extremt låg sedan finanskrisen, och det var inte någon hög toleransnivå innan dess heller.
Citera
2016-01-19, 21:25
Medlem
Jag förväntar mig inte 40 timmar per vecka, men det skulle vara bättre om det inte är över 50-55.

Jag tänkte att Equity Researcher var mer kvalificerat jobb (det krävs en topp företagsekonomi utbildning), och det är mildare arbetslivsatmosfär i Stockholm.

Jag tänkte att man kunde kanske skaffa en långsiktig karriär inom Equity Reseach på en mellanmjölk bank i Stockholm med lagom bra lön och lagom arbetstimmar (t.ex. om man skaffar barn i framtiden, då vill man inte att sin tjej ska klaga på att man kommer hem kl 9 varje kväll).

Är det längre eller mindre arbetstimmar om man blir en fond- eller portföljförvaltare?
Citera
2016-01-19, 21:44
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Jag förväntar mig inte 40 timmar per vecka, men det skulle vara bättre om det inte är över 50-55.

Jag tänkte att Equity Researcher var mer kvalificerat jobb (det krävs en topp företagsekonomi utbildning), och det är mildare arbetslivsatmosfär i Stockholm.

Jag tänkte att man kunde kanske skaffa en långsiktig karriär inom Equity Reseach på en mellanmjölk bank i Stockholm med lagom bra lön och lagom arbetstimmar (t.ex. om man skaffar barn i framtiden, då vill man inte att sin tjej ska klaga på att man kommer hem kl 9 varje kväll).

Är det längre eller mindre arbetstimmar om man blir en fond- eller portföljförvaltare?

Vill du inte ligga på över 55 timmar i veckan så bör du undvika London och andra "riktiga" finansstäder. Jag har ingen personlig erfarenhet av hur det är i Stockholm men det kan möjligen vara aningen kortare dagar i genomsnitt.

I grova drag bör du räkna med ungefär lika många arbetstimmar som förvaltare som inom research. Det är främst IBD/M&A som har mycket längre arbetsveckor, och de roller där man har kortare tider är främst stödroller inom exempelvis middle office eller back office, men då är det inte så särskilt höga löner heller.
Citera
2016-01-20, 00:11
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Känner inte till någon inom research som kommer hem nio varje kväll. Det händer väll men det är knappast standard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in