2016-01-19, 18:29
Medlem
Grfs avatar
Hej, jag är en kille på 24år som varit lite strulig med missbruk osv.. jag bor på familjehem just nu och gjort det över 1år. Idag fick jag tag på en lägenhet för 2600 i månaden, han skulle skicka kontraktet till mej som jag går till soc med. jag har praktik på heltid så får ut ca 3700 i månaden, tror ni dom kommer hjälpa mej med hyran? Mvh grf
Citera
2016-01-19, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grf
Hej, jag är en kille på 24år som varit lite strulig med missbruk osv.. jag bor på familjehem just nu och gjort det över 1år. Idag fick jag tag på en lägenhet för 2600 i månaden, han skulle skicka kontraktet till mej som jag går till soc med. jag har praktik på heltid så får ut ca 3700 i månaden, tror ni dom kommer hjälpa mej med hyran? Mvh grf

Varför skulle de inte hjälpa dig?
Citera
2016-01-19, 18:51
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:

Du kan annars ansöka om bostadsbidrag hos försäkringskassan.
Citera
2016-01-19, 18:56
Medlem
du behöver ta det med din handläggare först. annars kan de neka o hänvisa till en helt annan planering. men kostnadsmässigt är det absolut inget bekymmer. kontrakten, hyresvärden eller tex platsen där bostaden är kan vara skäl att inte vilja hjälpa dig. ge inga pengar till ngn hyresvärd utan kontrakt och nycklar först om det är privat.
Citera
2016-01-19, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
du behöver ta det med din handläggare först. annars kan de neka o hänvisa till en helt annan planering. men kostnadsmässigt är det absolut inget bekymmer. kontrakten, hyresvärden eller tex platsen där bostaden är kan vara skäl att inte vilja hjälpa dig. ge inga pengar till ngn hyresvärd utan kontrakt och nycklar först om det är privat.

Fast en plats på ett familjehem kostar kommunen mer än 2600/mån. Så har svårt att tror Ts blir nekad pga av "annan planering" Såvida han inte har något avtal om att han måste vara ren och bo på familjehemmet tre år innan han kan få eget.
Citera
2016-01-19, 23:54
Medlem
Grfs avatar
Jaa, lite så jag har tänkt åh.. just nu sitter ju komunen och betalar ett heltidsjobb åt en person.. får hem kontraktet vilken dag som helst, så tänkte boka en tid hos soc.. jag har ca 6000 sparat på sidan, det jag tror dom kommer kunna haka upp sej på är att jag haft in ca 5500 i månaden.. men kommer bara få in ca 3600 om kag flyttar, satt säger dom nej så kan jag ju betala två hyror själv och gå med räkningen till dom efter 2 månader igen.. tycker ni jag ska skriva på kontraktetoch gå dit när jag har första räkningen? Sen om det skulle knipa så kan jag alltid hyra ut i andrahand sen, finns kanppt lägenheter här som är ledig..
Citera
2016-01-19, 23:57
Medlem
Grfs avatar
Hade först en sol placering på 6 månader sen förlängde jag 6 till och nu har jag förlägt 2 månader till, tills sista februari... så planeringen är ju mer än fullföljd..
Citera
2016-01-20, 08:48
Medlem
Citat:
Jaa, lite så jag har tänkt åh.. just nu sitter ju komunen och betalar ett heltidsjobb åt en person.. får hem kontraktet vilken dag som helst, så tänkte boka en tid hos soc.. jag har ca 6000 sparat på sidan, det jag tror dom kommer kunna haka upp sej på är att jag haft in ca 5500 i månaden.. men kommer bara få in ca 3600 om kag flyttar, satt säger dom nej så kan jag ju betala två hyror själv och gå med räkningen till dom efter 2 månader igen.. tycker ni jag ska skriva på kontraktetoch gå dit när jag har första räkningen? Sen om det skulle knipa så kan jag alltid hyra ut i andrahand sen, finns kanppt lägenheter här som är ledig..

Jag kan inte se att det skulle vara några problem med detta. Har du ett ärende på ekonomiskt bistånd redan, eller ska du söka första gången i och med det nya hyreskontraktet? Om du ska söka första gången, så gör det så snart som möjligt. Det kan vara ett par veckors väntetid innan du får en nybesökstid, och sen kan det ta upp till 10 arbetsdagar innan du får ett beslut. Så för din egen skull är det bättre att ha lite framförhållning.
Grattis till lägenheten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in