2016-01-19, 16:12
Medlem
KloBengans avatar
Tjillevippen flashback.

Skulle vilja konsultera er lite i de medicinska besvär jag nyligen haft känningar av.

Efter måltider, framför allt de måltider som innehåller mycket fett, får jag oftast ganska akuta symtom av det tråkigare slaget. Det som följer är illamående, kallsvettningar, och en stark känsla av obehag i buken. Väldigt sällan någon smärta dock. Det brukar vara mellan 10-30 minuter sen passerar det, och allt känns som vanligt igen.

På senare tid är det emellertid inte bara när jag äter särskilt fet mat, utan problemen har börjat dyka upp oavsett vilken typ av mat jag äter. Det kan variera, och dyker inte upp varje dag. Men väl varannan, eller var tredje ungefär.

Jag har alltid haft problem med väldigt fet mat, men det senaste halvåret har problemet eskalerat rejält och blivit mer frekventa. Jag drar mig generellt för feta rätter på grund av detta, men speciellt den typen som innehåller transfetter eller mycket blandade oljor brukar jag få enorma problem med (typ pommes, pizza, sånt där). Mitt sug för koffein (som annars varit oerhört stort) har även sedan problemen uppkom mer eller mindre dött ut. Blir aldrig längre sugen på kaffe, och kan knappt avsluta en kopp utan att något känns off.

Då jag har gallsten genetiskt i släkten misstänkte jag först att det var detta som var problemet, så fick remiss till ultraljud. Väl där så återfanns dock inga stenar, inte en endaste en, enligt läkaren. Han bedyrade även att undersökningen var 100% tillförlitlig, även fast han verkade vara en loj jävel. Alla blodprover visade sig vara normala också.

Har nu bokat ny läkartid, men eftersom att den svenska vården är så överarbetad kommer det dröja ett bra tag innan jag får någon ny undersökning. Så jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd från er medicinskt skolade här, om vad problemet skulle kunna vara.

Kan det vara kramp i gallgångarna? Om så är fallet, vad kan jag göra åt detta? Vad orsakas det av? Läste att det behandlas med en gastroskopi, och om möjligt skulle jag helst undvika att köra ner en slangjävel i halsen.

Andra tips och funderingar?

Så för att summera, otroligt obehag, kallsvettningar och illamående vid intag av föda (ffa fet mat), inga smärtor, inga gallstenar återfunna. Problemet kommer och går.

Tack på förhand!
Citera
2016-01-19, 17:35
Medlem
Om det är gall-relaterat borde du få ont i högersidan, lite bortåt ryggen. Eller känna att det liksom krampar och gör ont. Du kan få problem även utan gallstenar och då kan det vara så att gallgångarna är lite "knäppa" och kanske lite böjda, typ, vilket kan leda till att det blir irriterat och börjar göra ont. Det kan även vara så att det produceras antingen för lite eller för mycket galla och det kan ställa till värk det med. Det är ju som du skriver fet mat som är värst och jag hade ett tag en lång lista med saker som jag skulle passa mig för. Nu har det dock blivit bättre. Ett problem jag har är att jag drabbats av utbrändhet och äter medicin för att lugna ner mig. I stressade situationer märker jag att jag spänner mig väldigt mycket och då påverkas min galla och det krampar som bara den. Jag löser detta med stolpiller, Spasmofén, som jag oftast får ta på kvällen när jag känner att det gör för ont av kramperna. Det är ett morfinpreparat så ibland kan doktorerna vara lite restriktiva med det men om man kan klara sig med tio behandlingar under ett par månaders tid så är det ok. Det finns inte så mycket alternativ till Spasmofén och de är ofta slut på apoteken för efterfrågan är större än tillverkningstakten. Men får du ont oftare och riktigt ont med kramp i magens högra del så måste du söka vård. I värsta fall akut eftersom det kan leda till andra problem om man inte får behandling. Lycka till!
Citera
2016-01-19, 18:08
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michailoff
Om det är gall-relaterat borde du få ont i högersidan, lite bortåt ryggen. Eller känna att det liksom krampar och gör ont. Du kan få problem även utan gallstenar och då kan det vara så att gallgångarna är lite "knäppa" och kanske lite böjda, typ, vilket kan leda till att det blir irriterat och börjar göra ont. Det kan även vara så att det produceras antingen för lite eller för mycket galla och det kan ställa till värk det med. Det är ju som du skriver fet mat som är värst och jag hade ett tag en lång lista med saker som jag skulle passa mig för. Nu har det dock blivit bättre. Ett problem jag har är att jag drabbats av utbrändhet och äter medicin för att lugna ner mig. I stressade situationer märker jag att jag spänner mig väldigt mycket och då påverkas min galla och det krampar som bara den. Jag löser detta med stolpiller, Spasmofén, som jag oftast får ta på kvällen när jag känner att det gör för ont av kramperna. Det är ett morfinpreparat så ibland kan doktorerna vara lite restriktiva med det men om man kan klara sig med tio behandlingar under ett par månaders tid så är det ok. Det finns inte så mycket alternativ till Spasmofén och de är ofta slut på apoteken för efterfrågan är större än tillverkningstakten. Men får du ont oftare och riktigt ont med kramp i magens högra del så måste du söka vård. I värsta fall akut eftersom det kan leda till andra problem om man inte får behandling. Lycka till!

Tack så mycket för ett bra, utförligt och informativt svar!

Det du nämner om stress och spänningar är ju ganska intressant, och jag kan tänka mig att det har med saken att göra då jag ofta är ganska spänd (jag är ju en otroligt spännande människa ).

Om det rör sig om kramp ska jag alltså undersöka lite vad det finns för avslappningsinducerande möjligheter, såväl i kost, vitamin och preparatväg. Mig veterligen så är ju salt och vätskebrist de vanligaste orsakerna till muskelkramper, kanske påverkar det även gallgångarna?

Ryggen har jag märkt av några gånger i samband med "anfallen", men smärtan har aldrig varit särskilt påtaglig i mitt fall. Snarare illamåendet.

Hoppas du mår bättre framöver, och att du har fått någorlunda bukt med gallproblemen.

Tar gärna emot fler synpunkter och tankar kring detta kroppsliga fenomen. Är så trött på det så att jag hade kunnat spy galla. Sorry, lite torr gall(g)humor.
Citera
2016-01-19, 19:53
Medlem
SkepticalHippos avatar
Tycker du ska släppa tanken på gallproblem nu. Du verkar köra fast i det bara fäf att andra inom släkten har det.

Jag (som har fått operera bort min galla för att den orsakade så mycket smärta och som har magkatarr/ibland magsår) tycker det låter som magkatarr.

Känslan i magen som man får av magkatarr kan inte riktigt beskrivas. Det känns efter måltid ungefär som att det bränner och gräver i magen. Väldigt obehagligt.

Det hos dig som låter som typiskt magkatarr är:
*Avsmak för koffein (kaffe/coca cola/dyl brukar ge omedelbara känningar)
* Obehag i buken efter matintag.
*Illamående och kallsvettningar.

Jag ser inget som tyder på gallproblem.

Det du själv kan göra är att köpa en ask Omeprazol receptfritt på ett apotek. När du äter nästa gång och märker att en känning är på gång så sväljer du en sådan och ser om det går över kortare än det brukar. Om du annars redan har en känning igång så kan du ta 1-2 omeprazol(börjed 1 och avvakta en stund, om det inte blivit bättre så kan du ta en till) för att försöka få magen att bli normal igen. Om dessa fungerar så har du troligtvis magkatarr.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2016-01-19 kl. 20:02.
Citera
2016-01-19, 20:24
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Tycker du ska släppa tanken på gallproblem nu. Du verkar köra fast i det bara fäf att andra inom släkten har det.

Jag (som har fått operera bort min galla för att den orsakade så mycket smärta och som har magkatarr/ibland magsår) tycker det låter som magkatarr.

Känslan i magen som man får av magkatarr kan inte riktigt beskrivas. Det känns efter måltid ungefär som att det bränner och gräver i magen. Väldigt obehagligt.

Det hos dig som låter som typiskt magkatarr är:
*Avsmak för koffein (kaffe/coca cola/dyl brukar ge omedelbara känningar)
* Obehag i buken efter matintag.
*Illamående och kallsvettningar.

Jag ser inget som tyder på gallproblem.

Det du själv kan göra är att köpa en ask Omeprazol receptfritt på ett apotek. När du äter nästa gång och märker att en känning är på gång så sväljer du en sådan och ser om det går över kortare än det brukar. Om du annars redan har en känning igång så kan du ta 1-2 omeprazol(börjed 1 och avvakta en stund, om det inte blivit bättre så kan du ta en till) för att försöka få magen att bli normal igen. Om dessa fungerar så har du troligtvis magkatarr.

Tack för ditt svar! Perfekt, precis det här jag är ute efter, konkreta funderingar med en enkel testbar hypotes. Så om jag provar mig fram med Omeprazol så vet jag i alla fall om det är ett syrapåslag i samband med illamåendet eller inte. Ska införskaffa läkemedlet och testa. Om det stämmer så är du en guldklimp för det här tipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in