Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-19, 06:34
Bannlyst
Hyran höjs varje år, har fått avslag på bostadsbidrag tre gånger på de tre senaste åren. Igår fick jag ett papper från försäkringskassan att skatten höjs på grund av utgifter i samhället. Har faktiskt knappt råd med att äta en lagad middag varje dag. Är bara 24 år och har livet framför mig, som jag ser det lär jag bli bostadslös längre fram.

Jag har dessutom problem med tänder och plomber och får springa hos tandläkaren 2-3 gånger per år. Kostar as men får låna av mamma och får sen dåligt samvete att ha lånat.
Senast redigerad av ung-man 2016-01-19 kl. 06:48.
Citera
2016-01-19, 07:05
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Hur ser din ekonomi ut? Inkomster och utgifter?
Citera
2016-01-19, 07:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SPlLLEVINK
Hur ser din ekonomi ut? Inkomster och utgifter?
Jag går på sjukpension och får ut lite över 8000 per månad, bor i en etta och hyran som höjs varje år ligger just nu på 2.700 kr. Vattenfall cirka 800 kr varannan månad. Har ingen bil eller körkort och sparar där mycket pengar. Är ändå orolig då jag nekas bostadsbidrag samtidigt som hyran höjs kraftigt varje år, över 200 kronor. Fortsätter det så kan man ju inte bo kvar och betala till slut, det är detta jag är orolig över.
Citera
2016-01-19, 08:01
Medlem
garm76s avatar
Börja med att flytta till en ort med låga hyror alternativt köp dig ett billigt litet hus i valfri Norrländsk by och du kan lättsamt överleva på de pengarna och även ha råd med en skattebefriad bil att ta dig till affären med.
Senast redigerad av garm76 2016-01-19 kl. 08:04. Anledning: Det kom mer information
Citera
2016-01-19, 10:56
Medlem
Varför har man sjukpension när man är 24 år? Lägger ingen värdering på det, bara undrar varför du inte kan arbeta?
Citera
2016-01-19, 11:13
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garm76
Börja med att flytta till en ort med låga hyror alternativt köp dig ett billigt litet hus i valfri Norrländsk by och du kan lättsamt överleva på de pengarna och även ha råd med en skattebefriad bil att ta dig till affären med.

En ort med låga hyror och arbetslöshet på 100% det låter som en bra idé. Om det är så att livet bara går ut på att "överleva" månad för månad hur kul är det?

Mitt förslag är att om du ändå går hemma så ta tag i ditt liv och börja plugga om det är så att du inte kan få ett jobb.
Citera
2016-01-19, 11:14
Bannlyst
Jag har arbetat på en del ställen men ingen vill ha mig någon längre tid och anställningar är bara att glömma då jag inte har någon utbildning. Jag har ett psykiskt handikapp som gör det omöjligt att vistas bland folk längre stunder, får helt enkelt panik och kan knappt stå på bena.
Citera
2016-01-19, 11:20
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ung-man
Jag har arbetat på en del ställen men ingen vill ha mig någon längre tid och anställningar är bara att glömma då jag inte har någon utbildning. Jag har ett psykiskt handikapp som gör det omöjligt att vistas bland folk längre stunder, får helt enkelt panik och kan knappt stå på bena.

Dina begränsningar verkar sitta i huvudet och det är något du behöver arbeta på. Får du hjälp professionellt?

Om du väljer att börja studera och sätta upp mål för dig själv. Då kommer du förhoppningvis landa ett jobb i framtiden där du är eftertraktad och blir uppskattad för det jobb du gör.

Om du fortsätter tänka att pga ditt "handikapp" så vill ingen ha dig då kommer du få det svårt att ta dig ur situationen. Problemet med din hyra och övriga utgifter kommer lösa sig när du tagit hand om det största problemet och det är att skaffa dig en vardag där du trivs och kan jobba.
Citera
2016-01-19, 11:49
Medlem
Citat:

Sök och få hjälp för dina problem innan det är försent. 24 år är ingen ålder. Du begär väl inte att andra och samhället ska ta hand om dig!
Citera
2016-01-19, 11:50
Medlem
Du ska inte söka bostadsbidrag, du ska söka bostadstillägg.
Citera
2016-01-19, 12:06
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Jag går på sjukpension och får ut lite över 8000 per månad, bor i en etta och hyran som höjs varje år ligger just nu på 2.700 kr. Vattenfall cirka 800 kr varannan månad. Har ingen bil eller körkort och sparar där mycket pengar. Är ändå orolig då jag nekas bostadsbidrag samtidigt som hyran höjs kraftigt varje år, över 200 kronor. Fortsätter det så kan man ju inte bo kvar och betala till slut, det är detta jag är orolig över.
Hur kan du ha 400kr till Vattenfall per månad? Bor i en ganska stor tvåa, ensam man och jag betalar ca 145kr i månaden.
Citera
2016-01-19, 12:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag går på sjukpension och får ut lite över 8000 per månad, bor i en etta och hyran som höjs varje år ligger just nu på 2.700 kr.
Skulle 2700 kr vara mycket för en 1'a!
Bor själv i en storstad och här ser man sällan att en 1'a har under 3000 kr i hyra och du får dessutom ut över 8000 men har ändå mage att beklaga dig. Tänk på alla som bara har lägsta aktivitetsstöd eller socialbidrag som är ca 3800 efter att hyran är betald.
Tycker att din elräkning är hög, kanske kan hjälpa att byta bolag eller dra ner på förbrukningen om du slösar ...jämför hos Compricer.
Om du inte har råd med lagad mat så undrar jag vad du köper för slags mat? Storhandlar du i lågprisbutiker eller är det annat strunt som pengarna går till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in